Nej, Blondinbella är ingen normbrytare

4 Apr

Åh, typiskt, när jag nu redan har sjutton blogginlägg på gång så dyker här oundvikligen ett ämne upp som jag bara måste kommentera.

Det är så intressant med diskussioner, särskilt när de liksom föder nya diskussioner om själva diskussionen. Det började med att Blondinbella kritiserade ”hen-debatten”, vilket jag skrev om här, och flera stora bloggare, såsom Lady Dahmer och Hanapee, skrev superbra inlägg om detsamma med efterföljande intressanta diskussioner. Huvudpoängen var att Blondinbella uttryckt sig förbannat klantigt när hon gjorde hela genusdiskussionen till en icke-fråga (detta återkommer jag för övrigt till senare idag, ska göra ett förtydligande efter gårdagens inlägg…) och att någon så framgångsrik och intelligent som hon borde veta bättre.

Puh.

Men så kom även ett inlägg från Kvinnopartaj, vilket istället kritiserar diskussionen om Blondinbella och hennes uttalande, eftersom den reducerar genusdebatten till att handla om kläder när det i själva verket handlar om så mycket mer – och när de flesta människor i verkligheten inte är så jävla mycket bättre än Blondinbella. Att kritisera någon som Blondinbella för något som vi (folk överlag, räknar dock inte in mig själv där – ha!) inte själva kan leva upp till blir enligt Kvinnopartaj rätt löjligt och meningslöst. Ja, så tolkar jag det i alla fall.

Men, vad som också dyker upp i Kvinnopartajs inlägg och senare i Lady Dahmers replik på det (puh, nu får ni hänga med i svängarna, strax kommer poängen) är att Blondinbella faktiskt borde erkännas som en normbrytande förebild; hon är ung, extremt framgångsrik, hon är kvinna, hon står för vad hon tycker och så vidare. Är det inte det något som feminismen och alla genustänkare borde jubla och applådera åt istället för att kritisera hennes tillkortakommanden?

Och… nää, sakta i backarna, säger jag då och kommer med mina intersektionella normkritiska pekpinnar. Vilka normer bryter Blondinbella egentligen? Får se nu… Hon:
– har vit hy och blont hår
– har ett svenskklingande namn
– har inga synliga funktionsnedsättningar
– är cis-person
– är heterosexuell och monogam
– har pengar
Har jag glömt något?

Det enda som är normbrytande med henne är att hon är kvinna och ung, och ser vi hela normpaketet som ett stort rutnät av olika kategorier och faktorer, så hamnar Blondinbella tamejtusan längst upp i det ena snäva hörnet, så nära Normen Himself (dvs. den vite mannen) som det bara går.

Och vad vill jag ha sagt med det? Inte att alla måste vara mörkhyade, rullstolsburna, polygama lesbianer för att vinna respekt hos mig, verkligen inte, men jag menar att det är otroligt farligt att se henne som en ”normbrytare av rang”, som någon som bidrar till att förändra världsbilden och samhällets starka normer rörande kön, etnicitet, funktionsförmåga, hudfärg och så vidare när hon faktiskt inte gör det. Hon har enorm makt genom de tiotusentals människor som varje dag besöker hennes blogg, hennes ord väger tungt och när hon avfärdar genustänk och ”hen” som hitte-på och vi samtidigt erkänner henne som en normbrytande förebild, då bidrar vi till att osynliggöra de strukturer som finns i vårt samhälle och alla de människor, grupper, kategorier som dagligen drabbas av detta.

Att genus handlar om mer än kläder är självklart, och just klädval till sina barn kan ses som en pytteliten fråga när vi ser till hela samhället och alla de stora frågor och problem som ryms där – men denna pyttelilla fråga inrymmer starka uppfattningar och värderingar rörande kön och människors värde; på vilka sätt det är okej att uttrycka kön, vilka kön och könsidentiteter som alls erkänns i folks medvetanden och i offentliga sammanhang, vilka människor som anses ”normala”, vilka som anses ”onormala” och vilka som helt och hållet osynliggörs.

Och vad tror ni, skulle Isabella Löwengrip ha den starka ställning som hon har om hon vore lesbisk? Hade en arbetarklassbakgrund? Om hon vore transperson eller på något annat vis bröt starka könsnormer? Om hon vore synskadad, mörkhyad, muslim, fet…?

12 svar to “Nej, Blondinbella är ingen normbrytare”

  1. Björn Brundell april 4, 2013 den 11:28 f m #

    Sanning! Svidande, härlig sanning! Vi är så himla lyckligt lottade som har vakande ögon som dina där ute som kan se och se igenom sånt som vi lockas att acceptera.

    • SannaM april 4, 2013 den 1:07 e m #

      Haha, härligt! Jag är ständigt på min vakt..!

  2. Helena april 4, 2013 den 3:30 e m #

    Så sant! Jag tror att det helt enkelt är ganska enkelt att bara ”jamen kolla på Blondinbella, hon har ju lyckats såå bra fastän hon är kvinna och ung” och så glömmer man att se till alla de andra fördelar hon har. Om man föreställer sig Blondinbella som tjocka Muslimbella inser man nog hur osannolikt det vore att hon skulle nått en bråkdel av den framgång hon har idag.

    • SannaM april 5, 2013 den 9:14 f m #

      Verkligen, hon hade definitivt inte fått samma genomslag som Blondinbella… Och jag blev så otroligt provocerad (ja, ännu mer nu faktiskt…) av Kvinnopartajs totala förlöjligande av min fördjupade analys på detta, för fasen, det ÄR ju såhär! Man får absolut se Blondinbella som en förebild om man vill, det är inte problemet, men man måste också kunna iaktta vilka som faktiskt representeras där ute som ”förebilder” och slå fast att även om det finns variationer så håller de sig inom normens snäva ramar. Blää.

      • Helena april 5, 2013 den 7:38 e m #

        På vissa sätt är hon ju en förebild, för hon har ändå lyckats ganska bra. Men poängen är att hon trots allt haft ganska goda förutsättningar för att lyckas. Därför kan det finnas andra som är bättre förebilder för att de haft större hinder och mer motstånd att övervinna för att lyckas.

      • SannaM april 5, 2013 den 7:50 e m #

        Exakt!

  3. Iréne april 6, 2013 den 9:21 f m #

    Bra tänkt och bra skrivet!

  4. Hundmorsan juni 5, 2013 den 11:12 f m #

    Klokt skrivet som vanligt! Näpp, jag tror tyvärr inte hon skulle ha den starka ställningen då!

Trackbacks/Pingbacks

  1. Tremånadersjubileum! | mina Sanna ord - april 28, 2013

    […] lästa senaste månaden Nej, Blondinbella är ingen normbrytare (Lady Dahmer länkade detta inlägg på facebook, därav anstormning… Tack för det!) […]

  2. ”Genuskrigaren” besvarar gårdagens frågor och funderingar | mina Sanna ord - maj 12, 2013

    […] Lady Dahmer länkade mitt inlägg på sin facebooksida. Detta har hänt en gång förut, gällande detta inlägg, och även då sköt statistiken i höjden – men inte alls på samma sätt som nu. […]

  3. Blondinbella gör det igen. Om individens ansvar, normer och förnekandet av ”det manliga beteendet”. | mina Sanna ord - juni 5, 2013

    […] Och framför allt när det uttalas av någon som hon. Kommer ni ihåg inlägget jag skrev om Blondinbella som normbrytare? Ja, eller snarare om att hon inte är någon normbrytare bara för att hon i egenskap av ung […]

  4. En tillbakablick | mina Sanna ord - juli 29, 2013

    […] Nej, Blondinbella är ingen normbrytare […]

Lämna en kommentar