Att göra något ordentligt eller att skita i det

28 Jan

Det här med att blogga är väl egentligen något rätt så tvivelaktigt.

Tvivelaktigt, alltså inte som i problematiskt, meningslöst  eller för självutlämnande (det avgör ju var och en), utan dels mer som i en typisk modefluga som alltför många går på utan att egentligen ha någonting vettigt att säga, och dels som i något högst självcentrerat – vem är jag att tro att någon annan är intresserad av att läsa min privata dagbok? Och om det inte är min högst privata dagbok med mina högst personliga tankar och de mest undangömda skrymslena av mitt liv, dvs. den smutsiga sanningen – vilken mening finns det då att läsa om det?

Jag är väldigt tveksam till det här med bloggande, med andra ord. Jag läser väldigt sällan bloggar, och jag blir så vansinnigt förvånad när jag av nyfikenhet surfar in på en hysteriskt populär blogg och upptäcker att människan (författaren?) bakom den främst använder sig av smileys, fula talspråkliga uttryck och punktkluster (………………). Och möjligtvis ett gäng bilder, som inte ens de är särskilt intressanta (diverse outfits, utsiktsbilder från vackra mediokra platser och så).

Men okej. Det här börjar ju inte så bra. Ska jag börja smutskasta framgångsrika bloggskribenter när jag uppenbarligen själv bara producerar nonsens? Och dessutom ännu inte lyckats med att nå någon större framgång alls i mitt liv? Och i mitt livs första blogginlägg dessutom.

(ordet ”blogg” tycker jag för övrigt klingar lite otäckt, jag skäms lite bara jag skriver det)

Låt mig istället säga att jag är fascinerad. Lite nyfiken. Det kittlar lite när jag tänker på det här att blogga. Och jag undrar hur länge jag själv kommer orka hålla på, om jag ens kommer våga publicera det här inlägget. Jag är rätt dålig på att skapa schyssta fotocollage, jag fattar inte vad de olika programmeringsförkortningarna (eller vad det är) betyder men samtidigt vill jag helst att allt ska vara perfekt, annars kan man liksom skita i det.

Men jag gillar att skriva. Och jag kunde en gång i tiden skriva jäkligt bra berättande texter, för att senare bli en jävel på att skriva formella texter i form av rapporter och kandidatuppsatser och sånt där. Och nu för tiden skriver jag mest välformulerade mail till mina elevers föräldrar. Hej Verkligheten.

Så, för att återgå till det så kallade ”ämnet”: Detta kan vara mitt första och sista blogginlägg. Om det ens nått etern, så att säga.

Håll till godo.

8 svar to “Att göra något ordentligt eller att skita i det”

  1. Erik Larsson januari 28, 2013 den 9:47 e m #

    Jodå, det nådde etern, och någon läste det till och med! 😉
    Jag hade också en blogg ett kort tag, och folk verkade faktiskt tycka det var lite kul att läsa.
    Jag tycker också om att skriva, men blir mest facebook inlägg. Men jag tycker du ska köra på. Lycka till! 🙂

  2. Erik Larsson januari 28, 2013 den 9:48 e m #

    Fast du får gärna ändra färgen förresten, blev lite svårt att läsa med grå text på lila bakgrund, tyckte jag i alla fall! 🙂

  3. sannanilsson530438020 januari 28, 2013 den 9:53 e m #

    Ja, textfärgen måste ändras. Lila är nämligen min färg! Ska försöka lära mig hur detta fungerar bara…

  4. mofaliam februari 1, 2013 den 9:51 e m #

    Skita i perfekt (!); ”To Thine Own Self be True” 😉

Trackbacks/Pingbacks

  1. Den smutsiga sanningen « mina Sanna ord - februari 17, 2013

    […] mitt allra första blogginlägg för någon månad sedan, skrev jag om det tvivelaktiga i att blogga; det här med att skriva en […]

  2. Det lesbiska svenssonmammalivet | mina Sanna ord - april 11, 2013

    […] få folk att läsa det jag bloggar om. Ja, ni vet, självkänslan och storhetsvansinnet, att göra något ordentligt och allt det där. När jag är trött och har mycket tar allt så mycket längre tid, och dessutom […]

  3. Sanna, var är du? | mina Sanna ord - augusti 22, 2013

    […] Eller är jag bara självgod nu igen, ni kanske inte alls har saknat mig? Sedan jag började blogga den där aftonen i januari så har jag bloggat i stort sett varje dag, ett inlägg minst, ofta två – ibland till och […]

  4. Tack för mig på ett tag! | mina Sanna ord - december 2, 2013

    […] att hålla glöden igång även på den här bloggen. Ni som har hängt med mig sedan start vet att jag gör saker ordentligt eller inte alls och att skriva halvhjärtade, spretiga inlägg någon gång i veckan känns helt enkelt snarare […]

Kommentera

