Utbränd innan jag ens hunnit börja

29 Jan

Jag skulle börja året som föräldraledig, tack vare/på grund av att vi tilldelats förskoleplats så sent i månaden (men vi har ju fattat nu i efterhand att den som sökt januari ska vara jäkligt tacksam att alls få förskoleplats i januari, bara det skulle jag kunna skriva ett antal inlägg om). Först kände jag: stress och paniiiiik!!! En lärare bara MÅSTE vara på sin arbetsplats sju dagar i veckan och finnas anträffbar 24 timmar om dygnet – annars går allt liksom åt helvete, och inte bara för eleverna, utan för mig.

Att vara borta från arbetet utan lön (obs, obs!) innebär för en lärare att man måste…

– anmäla detta för sin närmsta chef
– anmäla detsamma i ett datorsystem
– anmäla detsamma även för vikariesamordnaren så denne kan fixa vikarie i tid
– sammanställa vikarieinstruktioner så pass tydliga att eleverna inte går miste om sin undervisning under tiden man är borta, vilket består i alltifrån utförliga mail/beskrivningar till  att plocka fram kopieringsunderlag och att strukturera upp på skrivbordet så att vikarien hittar allt utan bekymmer
– räkna med någon form av kontakt med vikarien under veckan när denne har frågor om instruktionerna
– efter att vikarien gjort sin del av jobbet själv föra in elevfrånvaro för de lektioner man själv inte genomfört
– kontrollera att eleverna hunnit göra det de ska (eventuellt själv göra om vissa moment), rätta gjorda läxförhör samt läsa och kommentera texter från tiden man varit borta

Och för detta får man alltså inte en endaste liten slant, trots att det tar en jäkla tid. Men okej. Så är det liksom för alla lärare, så varför skulle just jag klaga på detta? Det enda jag kan göra är att förhålla mig till det, ställa mig frågan: är det värt att vara hemma med mitt barn och på så vis förlora 50% av min lön och samtidigt behöva uträtta allt ovanstående utöver ordinarie arbetstid?

Ja, såklart det är. Men ändå. Kan inte låta bli att bli upprörd.

”Passa på nu att mysa under vab-dagarna”, skrev en elevs förälder till mig i ett mail häromdagen (för ja, jag kan inte heller låta bli att läsa mina jobbmail medan jag är hemma utan lön – hur skulle det se ut? En tre mil lång inkorg när jag väl är tillbaka på jobbet…). ”Det var väl det man själv glömde bort när man stressade mellan vab och jobb – och nu för tiden får man inte mysa längre.”

Så sant så sant. (en lärares föräldrakontakter är inte enbart av ondo!)

Men om man är en gå in i väggen-personlighet som jag då?
En sådan som kan bränna ut sig bara genom att tänka på hur mycket man har framför sig? En sådan som målar upp skräckscenarion så fort det börjar barka bara lite smått åt skogen? En sådan som liksom fick stressymptom redan i mellanstadiet när jag råkade skaffa för många brevvänner, och som redan nu, efter ett dygn som bloggägare, känner stress över att jag inte hunnit publicera något idag?

Hur går det DÅ när jag själv får magsjuka mitt under min enda superduperviktiga arbetsvecka under januari? När föräldraledigheten med inskolning på förskola förvandlas till vab = framskjuten inskolning = risk för flera dagar borta från jobbet?

En riktig utmaning helt enkelt. Och någonstans vet jag ju vad jag måste prioritera.

4 svar to “Utbränd innan jag ens hunnit börja”

  1. grodfarmen januari 31, 2013 den 9:49 f m #

    Ja, vad säger man! Det är tyvärr bra mycket smidigare att vara sjuk på jobbet än att vara sjuk hemma. Under mina 11 år i yrket så har jag bara några enstaka dagar med sjukfrånvaro, medan desto fler har spenderats snorande och feberyrande i katedern… Men planeringen är så snäv (iaf i NO:n) att det bara blir trassligt för alla inblandade ifall jag uteblir en lektion.

    • sannanilsson530438020 januari 31, 2013 den 12:27 e m #

      Samma för mig i mina ämnen, framför allt nu när alla i år 6-9 ska ha betyg och varje lektion räknas…

Trackbacks/Pingbacks

  1. Lite som en kärleksförklaring | mina Sanna ord - februari 3, 2013

    […] kasta mig in i arbete i morgon efter att ha varit föräldraledig/sjuk i stort sett hela januari. Mycket att ta […]

  2. Nu går skam på torra land! « mina Sanna ord - februari 15, 2013

    […] terminen istället. Plus/minus noll alltså. Och alla övriga uppgifter, som jag skrev om här och här, ja, de återstår ju […]

Kommentera

