Ett försök att använda orden till något vettigt istället

7 Feb

Jag tittade så klart på Uppdrag granskning igår, och under hela programmet växlade min sinnesstämning mellan otroligt förbannad, riktigt ledsen, helt tom och en känsla av noll hopp för mänskligheten. Vad fan är det för värld vi lever i? Vad för samhälle växer vårt barn upp i egentligen, och hur sjutton ska vi kunna skydda honom mot allt detta hat, all denna respektlöshet, total idioti? Och inte bara att alla dessa kränkningar och hot sker, utan också att det tillåts ske – eftersom det inte leder någon vart att anmäla.

Ska man kunna slänga ur sig precis vad som helst och komma undan med det? Vad händer med orden när de används på det här sättet? För visst måste de urvattnas, förlora sin ursprungliga betydelse? Eller sker på sikt samma sak med handlingarna som orden uttrycker? Jag kallar dig hora, fitta, slampa och kommer undan med det – och i nästa steg spottar jag dig i ansiktet, slår ner dig, våldtar dig – och kommer undan med det?

Hur ska unga människor veta var gränsen går, om inte ens vuxna fattar det?

Jag är kanske naiv som tror så gott om andra människor – för människorna som skrivit dessa tusentals kränkande kommentarer och skickat dessa hot som togs upp i programmet, de är ju helt vanliga människor, de finns liksom runt omkring mig, kanske på samma gata som jag bor eller bredvid mig på t-banan. Det är inte människor som sitter inspärrade någonstans långt borta – de är fullt verkliga och närvarande och de har uppenbarligen inte förstått att yttrandefrihet inte betyder ”rätten att kränka och hota andra människor”.

Det är jävligt otäckt.

Men, någonstans mitt i allt kände jag ändå: Att vara lärare är faktiskt en rätt bra samhällsåtgärd, både främjande och förebyggande – åtminstone om vi försöker prata med barnen, ungdomarna om sådana här saker. Och inte bara att vi pratar, utan också funderar på hur vi behandlar ämnet, behandlar dem och pratar om individerna, som är våra elever. Killar och tjejer, jovisst, de flesta identifierar sig med någon av dessa kategorier – och hur ska vi ställa oss till det faktum att det, som i gårdagens Uppdrag granskning, är ett tydligt fokus på mäns och killars hat mot kvinnor och tjejer? Här har vi ett stort ansvar, för vi vill ju inte att det ska fortsätta vara såhär, att unga killar ska växa upp och redan från början veta om att jag är en av de där som beter sig illa, hotar och kränker.

Det där sistnämnda har jag massor av tankar om (surprise!), men det sparar jag till ett eget inlägg, annars finns risken att det här snart förvandlas till en på tok för lång uppsats.

2 svar to “Ett försök att använda orden till något vettigt istället”

Trackbacks/Pingbacks

  1. Fel fokus? | mina Sanna ord - mars 13, 2013

    […] några veckor sedan handlade Uppdrag Granskning om näthat, vilket jag bl.a. skrev om här. Det fokuserades i det programmet med rätta på kvinnor som utan större anledning blivit kallade […]

  2. Vem har tolkningsföreträde i debatten? | mina Sanna ord - mars 19, 2013

    […] Uppdrag Granskning granskar de män (i första hand) som hotar och grovt kränker kvinnor, främst via Internet. Det är inga småsaker som har sagts; det handlar om att bli kallad hora, slampa, fruktansvärt jävla ful/oknullbar och att få en kniv uppkörd i fittan. I programmet poängteras tydligt att detta inte gäller alla män eller män som grupp, och SVT belyser att kränkningar mot till exempel gruppen ”män” och gruppen ”invandrare” också förekommer, men inte av samma grova sexuella karaktär (och om det gör det, så är det ingen som har rapporterat om det). […]

Kommentera

