Och nu är jag bara jäkligt ocool

9 Feb

Jag har nästan hela mitt liv velat framstå som lite äldre än jag är.

”Jag föddes gammal!” brukade jag säga med en stor portion stolthet i rösten, och jag har sett det som min grej att inte hänga med, till exempel i vad som spelas på radio och genom att inte skaffa facebook och att välja en knappmobil istället för en smartphone. När jag gick i högstadiet och var sådär vansinnigt kär i min tysklärare tog sig min vuxenlängtan och min vilja att bli sedd av henne uttryck bl.a. genom att klä mig vuxet (vilket innebar osminkat, ofixat och klädd i väldigt oinne kläder. Of course).

”Tänk va, jag som är så ung och ändå hänger jag inte med”-grejen har väl känts… Cool? på något sätt. Och kanske har jag på något vis velat ta avstånd från kommersialism och modehets och normen att man ska vara tillgänglig och ha koll på allt och alla precis varje sekund.

Men nu är jag inte så ung längre. Eller, jo, alltså många tycker väl det. Inte ens 30 liksom, hela liiivet framför mig. Men jag är så pass gammal att mina elever har svårt att gissa om jag är 27 eller 37, och vid ett tillfälle var det till och med en som sa att ”jo men du är ju ändå rätt gammal…”

Och DÅ är det fasen inget plus att inte hänga med! Det blir snarare ytterligare ett bevis på att jag inte är så ung. Rätt pinsamt.

Nu har jag facebook (ja, sedan några år faktiskt, det var en del i fånga-den-som-sedermera-blev-min-fru-projektet). Sedan i julas har jag även en smartphone och är således väldigt tillgänglig och online hela tiden. Och – som om detta inte var nog – så har jag ju blivit med blogg!

Det är dock nu problemen kickar in, problemen med att inte ha hängt med – för jag fattar inte riktigt hur allt fungerar. Hur man fixar med menyer och kategorier och etiketter och tags (eller just det, det var ju samma sak). Inte ens instruktionerna som finns att tillgå på sidan fattar jag.

…och till råga på allt skaffade jag mig idag ett twitter-konto.
Och. Fattar. Noll.

Väldigt irriterande, väldigt frustrerande, extremt ocoolt.

image

#ocool #åldersnoja #mamma #blaj (eller?)

Kommentera

