En fd. stalkers bekännelser

10 Feb

Söndag innebär tv-kväll hemma hos oss, och i perioder har det varit så himla lyxigt med först typ Bones klockan åtta och sen, tadaaa, Law & Order – Special Victims Unit klockan nio.

Law & Order är en solklar favorit i min värld och det beror inte i första hand på storyn, måste erkännas, utan på huvudrollsinnehavaren Mariska Hargitay, a.k.a Olivia Benson. Och så är det överlag när det gäller mig och tv-serier: det är den snygga kvinnan som är intressant (på tal om att inte köna individer… men man kan inte alltid vara konsekvent).

Därför känns det lite bittert att det just nu bara är Bones som sänds. Helt okej serie, gillar att Bones Herself är sådär härligt tvärtemot sociala normer, att hon tar allting bokstavligt och så. Men jag antar att, tja, hon är lite för ung för att vinna mitt intresse fullt ut.

Plus att Mariska redan innehar förstaplatsen i kategorin Sannas absoluta favoritkvinnor inom tv, musik och film.

Jag har genom historien alltid haft en kvinna som mitt hjärta bultar lite extra för. En stor idol, kanske man kan kalla det, eller en förebild, en förälskelse. Och dessvärre har jag aldrig varit särskilt ”lagom” när jag sett upp till någon, det har nästan alltid gått överstyr.

Först ut var Tina Leijonberg, ni vet Pilla i ”Tre kronor”. Det var i mellanstadiet, och jag fattade nog inte då att jag var förälskad. Jag skrev brev till henne och bad särskilt om handskrivna svar, vilket jag alltid fick, och jag frågade henne hur det egentligen kändes att stå med på tidningen Fridas utelista!?? Tror inte det behöver tilläggas att jag var rätt ensam om min besatthet för just henne, de flesta andra tjejer i klassen gillade Jamie Walters.

1998 var det Jill Johnsons tur att ta över tronen. Ett av beundrarbreven lämnade jag personligen till hennes skivbolag, och när jag var i Borås besökte jag hennes mans skivaffär. På Viktoriadagen i Borgholm följde jag efter henne en hel dag, fram till efter konserten på kvällen. Mina fotoalbum är fullspäckade med foton från dejter med Jill, och jag höll fasen på att bränna ut mig i jakten på att spela in varje tv-framträdande hon gjorde.

Och min stackars tysklärare ska vi inte ens tala om… Men hon tillhör ju inte heller den ”kända” skaran.

Nu är det som sagt Mariska som leder ligan, fast alltså… Det går ju inte att jämföra med hur det var då, när jag var ung och totalt gränslös, både i känsla och handling. Nu nöjer jag mig med att köpa alla dvd-boxarna av Law & Order SVU, gilla på facebook, och förstås: sörja lite över att det bara är Bones som visas på söndagarna.

image

Jag har väl blivit vuxen, helt enkelt. Och så är jag ju gift också.

5 svar to “En fd. stalkers bekännelser”

Trackbacks/Pingbacks

  1. Jag borde kanske skriva en bok istället | mina Sanna ord - februari 22, 2013

    […] här inlägget till exempel, det är jag typiskt nöjd med. Att skriva om de kvinnor jag varit besatt av […]

  2. Jag slutar aldrig hoppas att Olivia Benson ska komma ut | mina Sanna ord - februari 25, 2013

    […] tablån! Ordningen återställd efter otaliga veckor av tomhet och total förvirring! Jag bloggade för ett tag sedan om min, tja, besatthet för vissa kvinnor och att Mariska Hargitay som Olivia Benson är en av […]

  3. Att vara 14 år och inte riktigt som alla andra | mina Sanna ord - maj 26, 2013

    […] på att dölja för henne att ”det var något”. Ja, det har jag ju skrivit om lite här, förresten – Sannas […]

  4. Svar på några av era frågor | mina Sanna ord - juni 22, 2013

    […] Unit, framför allt på grund av Mariska Hargitay som spelar Olivia Benson (skrivit om här och här). Den senaste tiden har jag börjat följa The Mentalist också, och alltså… jag gillar ju […]

  5. Flator på bästa sändningstid och gammal kärlek som väcks till liv | mina Sanna ord - januari 31, 2014

    […] Globens annex, dit framför allt inbitna countryfans hade letat sig (inklusive Jill Johnson – oj, som jag har stalkat henne i mina […]

Kommentera

