Jag vill ju bara göra världen lite bättre

11 Feb

Att vara lärare innebär att jobba skiten ur sig själv varje dag.

Det innebär hundra, nej, tusentals interaktioner om dagen, med elever, andra lärare, föräldrar – och det gäller att vara på topp hela tiden. Att hålla fokus, ha koll på vilka elever som gör vad och vilka som inte gör vad de ska, att berätta exakt för varje elev vad just den behöver träna extra på och att ha flera olika lektionsupplägg i huvudet samtidigt och på samma gång vara flexibel nog att kunna förändra dem om läget kräver. Det innebär dessutom ett jäkla spring i trappor och korridorer mellan lektioner, att hinna byta material och klassrum snabbare än blixten (åtminstone om du jobbar på högstadiet) och, förstås, att göra allt detta med ett hyfsat gott humör, trots att du vare sig hunnit dricka kaffe eller gå på toa.

För som lärare ska du inspirera! Glöda av engagemang! Det ska ju liksom vara ditt kall i livet att lära dessa unga människor allt och lite till, alltifrån detaljkunskaper inom just ditt ämne till allmänt hyfs.

Och så måste du se till att eleverna mår bra också.

(pedagogiska planeringar och utredningar, åtgärdsprogram, IUP:er, skriftliga kommentarer, betygsättning, föräldramöten, utvecklingssamtal, frånvarorapportering, skrivande av klass- och grupplistor, lägga ut läxor och prov på nätet, ämnes- och arbetslagsmöten, och – inte att förglömma – förbereda lektioner, kopiera material samt rätta inlämningar och prov… Det kanske jag inte ens behöver nämna?)

Jag tror inte att särskilt många tycker att det var bättre förr, då lärarna inte behövde samarbeta alls, utan stängde dörren om sig efter varje lektion medan eleverna tilläts härja fritt, mobba och slå varandra och de som inte klarade några prov och som aldrig lämnade in några uppgifter, tja, de var puckon helt enkelt. Jag tillhör åtminstone den skaran som gillar att bolla idéer med andra och som tror på helhetssynen på individen, att kunskapsutveckling och trivsel hör ihop.

Men hur fan ska jag hinna?
Hur ska jag orka ett helt arbetsliv?

Jag är hyfsat bra på att glöda av engagemang – för jag är faktiskt engagerad. Jag är duktig på att spruta fram förslag på arbetsområden och lektionsupplägg, och jag är skitbra på att ge mina elever formativ feedback. Dessutom försöker jag hela tiden tänka normkritiskt och inkluderande – för jag vill bidra till att förbättra om inte hela världen så åtminstone tillvaron för några av de individer jag träffar varje dag.

Jag skulle även vilja påstå att jag faktiskt bara gör mitt jobb, jag överarbetar sällan.

Men nu sitter jag här på tunnelbanan, ljuden runtomkring susar argt i huvudet på mig, ögonen känns grusiga och minsta lilla motgång skulle just nu få mig att börja storgrina. Och då känns inte livet så jäkla muntert. Är det värt det??? liksom.

Jag vet inte.
Nu ska jag hämta min älskade unge på förskolan och… Punkt.

9 svar to “Jag vill ju bara göra världen lite bättre”

  1. Agnes februari 11, 2013 den 5:16 e m #

    Hej! Jag förstår att det kan vara tungt ibland, men jag ville bara säga att jag är tacksam för de lärare jag haft där det verkligen har märkts att de engagerat sig, brytt sig, VELAT lära ut. Det är nu knappt åtta år sedan jag slutade högstadiet, jag har fortfarande kontakt med vissa av dessa lärare – de har haft ett otroligt stort inflytande på mig och jag är oändligt tacksam över att de såg vem jag var och vem jag kunde bli, redan innan jag själv gjorde det. Kanske en tröstande tanke: ni fantastiska lärare gör skillnad.

    • SannaMac februari 11, 2013 den 6:34 e m #

      Tack för din respons – och härligt att läsa! Det är ju det jag försöker tänka på tuffa dagar som dessa (och många flera…) att även om många är väldigt knepiga under högstadiet, så är man viktig för många, och det känns trots allt rätt fint!

  2. Sanna februari 11, 2013 den 7:23 e m #

    Men guuud. Är det så verkligheten ser ut? Jag är precis nybakad lärare (yngre åldrar) och ska snart söka mitt första jobb. Man har ju hört och läst mycket skit om läraryrket men att det var riktigt sådär visste jag inte. Kul att vi har samma yrke och våra bloggar heter liknande by the way 🙂

    • SannaMac februari 11, 2013 den 8:21 e m #

      Känns ju lite trist att behöva vara så neggo mot en nybakad, men ja… Det är inte helt lätt alla gånger. Men, det ska sägas, att stressnivån är väldigt olika hög på olika skolor! Lycka till! Och ta det lugnt 😉

Trackbacks/Pingbacks

  1. ”Åh, tänk om Jonas Gardell var min pappa!!” « mina Sanna ord - februari 13, 2013

    […] tal om att göra världen lite bättre, […]

  2. Nu går skam på torra land! « mina Sanna ord - februari 15, 2013

    […] under terminen istället. Plus/minus noll alltså. Och alla övriga uppgifter, som jag skrev om här och här, ja, de återstår ju […]

  3. Läraryrket när det är som bäst | mina Sanna ord - mars 7, 2013

    […] glömma ibland, när man dränks i administrativt arbete och andra måsten (som jag bl.a. skrev om här och här). Det gäller att dels lära sig prioritera, men även att stanna upp  ibland och […]

  4. Läraryrket när det är som bäst | Hld-pedagog - mars 19, 2013

    […] glömma ibland, när man dränks i administrativt arbete och andra måsten (som jag bl.a. skrev om här och här). Det gäller att dels lära sig prioritera, men även att stanna upp  ibland och […]

  5. Egentligen borde jag försöka peppa mig själv, men… | mina Sanna ord - augusti 25, 2013

    […] Att vara lärare innebär att jobba skiten ur sig själv varje dag. Så skrev jag på väg hem från jobbet en trött, mörk februaridag i vintras när allting kändes precis sådär övermäktigt som det gör nu. Och hela det inlägget gäller fortfarande, varenda stavelse. Ibland frågar jag mig om det är värt det; om det är värt all denna stress, prestationsångest, rädsla över att inte få ihop det, att vissa elever inte ska nå E, att de inte ska tycka om mig, att jag inte ska räcka till. För, precis som jag skrev i februari, jag överarbetar sällan. Jag gör mitt jobb, jag är engagerad i mitt jobb och det är fanimej betydligt mer än vad min kropp klarar av ibland. Och jag vet att jag inte är ensam. […]

Kommentera

