”Åh, tänk om Jonas Gardell var min pappa!!”

13 Feb

Det är inte ofta svensklektioner slutar med att elever dansar runt i ring och hoppar av glädje. Ännu mer sällsynt är att de samtidigt i förtjusning ropar att de önskar Jonas Gardell var deras pappa. Men det hände mig idag, faktiskt.

Jag vet inte om det beror på att jag är en grym lärare, eller om jag bara har råkat få grymma elever?

Vi diskuterade ”En komikers uppväxt”, som eleverna just har läst ut, och det är otroligt roligt att de flesta är så himla engagerade. Jag tvivlar inte på att ”En komikers uppväxt” är en fantastisk bok, för det är den, men att fjortonåringar blir så entusiastiska är häftigt – den är trots allt inte helt enkel att förstå, även om frågorna som jag ställer utifrån boken och diskussionerna vi har förstås underlättar tolkningen av den en del. När de drar paralleller till sin egen verklighet och till nuet och kommer med massor av så vansinnigt kloka slutsatser om att vara tonåring, om mobbning, om att vara sig själv – det är då jag får ett sånt där teacher hallelujah moment och jag får hålla mig i schack stenhårt för att inte börja lipa av ”åh det är så himla fint och så hemskt på samma gång”-känslosvallningar (sedan jag fick barn är gråten tydligen min kropps första känsloreaktion, vilken känsla det än gäller).

Nästan hela klassen tycktes ha tittat på filmatiseringen utöver läsningen, och det var ju skandal att jag inte sett den, för det bara måste du!! Och ”Torka aldrig tårar utan handskar” – några var helt fast. Och Gaygalan – såg ni den? Åh, det var så himla bra och…

Sådant gör verkligen min dag.

På tal om att göra världen lite bättre, liksom.

Ett svar to “”Åh, tänk om Jonas Gardell var min pappa!!””

Trackbacks/Pingbacks

  1. Självkänsla och storhetsvansinne | mina Sanna ord - mars 24, 2013

    […] uppväxt”, som jag läste med mina elever i början av terminen (vilket jag även skrivit om här). Först nu har jag satt igång ordentligt med bedömningen av deras slutuppgifter till boken […]

Kommentera

