Nu går skam på torra land!

15 Feb

Att debattera om skolan och om hur lärarna har det verkar vara något som alla ser sig ha rätt att göra. Och alla verkar också ha stenkoll på exakt vad vi gör mindre bra samt hur vår arbetssituation ska lösas. Ofta utan att fråga oss. Det är rätt intressant. ”Jag har gått i skolan, därför vet jag”, liksom. Okej att privatpersoner tror sig veta ett och annat, dem kan man ju i värsta fall berätta för hur det faktiskt är om det skulle behövas.

Men så har vi politikerna, som ofta med noll förankring i verkligheten slänger ur sig diverse idiotförslag som faktiskt bara leder till ökad arbetsbörda för oss lärare OCH i vissa fall ökad stress även för eleverna.

Betyg i årskurs 3, till exempel.
Som vanligt ska allting lösas med ännu mer bedömning. För JA, SÅ KLART! Om läraren inte hinner planera och utvärdera sin undervisning i tillräcklig utsträckning, då blir eleverna sämre och då ger vi lärarna MER att göra, och på samma gång SKRÄMS eleverna till bättre kunskaper. Eller???

Betygsättning tar också tid – har de missat det?

Jag satte 130 betyg i julas och räknade ut att det tog ungefär 130 timmar, i snitt en timme per betyg.

Förr i tiden satte lärare betyget och punkt, ingen ifrågasatte, man litade på lärarens kompetens och förmodligen var det rätt många lärare som i slutändan faktiskt gick på magkänsla. Men det kan ingen veta, för ingen frågade. Det var lärarens ansvar att ha koll på kursplanerna och undervisningen.

Nu för tiden frågar eleverna. Föräldrarna frågar. Ledningen har stenkoll på en. Så jag måste vara säker på att jag har satt ett rättvist betyg, kunna plocka fram relevanta underlag, motivera varför en viss elev ”bara” uppnådde D och inte ett C. Framför allt måste jag under terminen exakt ha visat vad jag förväntar mig av eleven för att den ska nå en viss nivå och varför, det måste alltså finnas ett tydligt syfte. Jag måste också ha gett eleverna återkommande formativ bedömning, gärna skriftligt, dels för deras utvecklings skull och dels så jag har något att plocka fram när läget kräver.

Jag säger inte att detta är fel eller att det var bättre förr, alla sätt har sina för- och nackdelar. Men jag säger att det tar tid. Tid som vi lärare inte har i alla lägen.

Att ”sätta betyg” är inte bara något man gör, och det löser inte heller alla problem. Överlag kan jag säga såhär: Elever som är ambitiösa, som oavsett om de får betyg eller ej skulle jobba skiten ur sig för att göra läraren/de vuxna där hemma/sig själva nöjda – de blir extremt stressade av betyg, oavsett ålder. Elever som sällan sköter sig, som kanske är lite omogna, som har en massa spring i benen och som inte förstår syftet med skolan än – de kommer inte skärpa till sig enbart på grund av betyget, oavsett ålder. Läraren kommer dessutom inte hinna med att ge dessa elever individuell hjälp i tillräckligt stor utsträckning, för betygsättning och bedömning tar, som sagt, tid. Och att göra pedagogiska utredningar och skriva åtgärdsprogram till de elever som inte klarar kunskapskraven, det tar också tid.

Så kanske vi har några elever där i mitten, som mår bra av och behöver en liten spark i baken ibland, som faktiskt har förutsättningarna just där och då, men som inte alltid orkar koncentrera sig. Dessa elever, ja, dem kanske det gynnar med betyg så tidigt som möjligt. Men skolan är som bekant en plats för alla, och det finns faktiskt hundra andra sätt att lösa den rådande situationen än just genom fler betyg. Ge lärarna mer tid till planering och utvärdering av sin egen undervisning till exempel.

Nu ska IUP:er tas bort, och skriftliga omdömen. Men jag är otroligt skeptisk. Visst, jag sitter två gånger per läsår och skriver individuella kommentarer till 130 elever och jag har ansvar för upprättande av mina 15 handledarelevers IUP, det tar tid. Men även om nu detta tas bort så kvarstår kravet på formativ bedömning, och jag räknar kallt med att om kommentarerna vid jul och sommar tas bort, ja, då kommer jag få skriva fler kommentarer löpande under terminen istället. Plus/minus noll alltså. Och alla övriga uppgifter, som jag skrev om här och här, ja, de återstår ju också.

Slutsatsen av allt detta? Please, politiker, fråga oss lärare vad vi och våra elever behöver! Kom ut i skolorna och hälsa på!

Och ni privatpersoner som tror att vi lärare har mer semester än er och därför inte borde klaga: lägg ner! Våra sommarferier har vi arbetat in under läsåret – och mer än så.

Annonser

8 svar to “Nu går skam på torra land!”

  1. Caroline Lenk februari 15, 2013 den 3:00 e m #

    Nu har din blogg nått min hembygd Växjö!! Bara så du vet 🙂 trevlig helg kram

    • SannaMac februari 15, 2013 den 7:11 e m #

      Det låter fint det! Trevlig helg själv!

  2. Fredrik februari 17, 2013 den 4:52 e m #

    Jag förstår att du motsätter dig den arbetsbelastning du får utstå, och som lärare håller jag med dig om det du skriver. Samtidigt är jag orolig över den återkommande kritiken mot IUP och formativ bedömning. Summativ bedömning i form av betyg ÄR skadligt för kunskapsutvecklingen. Formativ bedömning i form av återkommande feedback som syftar till att lägga fokus på elevers möjligheter till utveckling ÄR positivt för kunskapsutvecklingen. I samma andetag som vi lärare motsätter oss den arbetsbörda och det ”tyckeri” som läggs på oss så måste vi stå upp för god pedagogik. Den stora utbildningspolitiska frågan i dag är hur vi ska forma skolan i enlighet med olika ideologiska perspektiv på utbildning. Det handlar inte enbart om hur mycket jobb vi klarar av.

    • SannaMac februari 17, 2013 den 5:29 e m #

      Jag tycker också att formativ bedömning och IUP är bra, men det tar ju tid och därför tycker jag att andra uppgifter borde tas bort, såsom att jag behöver skriva mina egna grupplistor och föra in i datorsystem, att jag är ansvarig för att ta emot och behandla ledighetsansökningar, att jag (istället för spec.pedagogen) skriver pedagogiska utredningar och alla mina elevers åp. DET är också tidsödande och något som däremot inte leder till ökad måluppfyllelse…

    • SannaMac februari 17, 2013 den 5:32 e m #

      Tillägg: jag tycker det känns självklart att formativ bedömning ingår i att planera och utvärdera min undervisning och därför är jag rätt säker på att borttagande av IUP och skriftliga kommentarer endast kommer leda till MER formativ bedömning. Plus minus noll alltså.

      • Fredrik februari 17, 2013 den 5:43 e m #

        Jag håller verkligen med dig angående problemen med administrativa uppgifter. Det finns nog få lärare som inte delar din frustration. Däremot är jag inte säker på att borttagande av IUP och skriftliga kommentarer leder till ett ökat fokus på formativ bedömning, i synnerhet inte då så mycket energi från politiskt håll läggs på att få in mer betygssättning i skolan. Så som diskussionen i stort har förts verkar fler och fler luta åt att utförliga omdömen ska ersättas med betyg. Av den anledningen skulle jag vilja se att fler nu börjar lyfta fram värdet av utförliga omdömen och de tillhörande problemen med summativ bedömning. I min mening får man från politiskt håll gärna be oss lärare att skriva mer om våra elever, förutsatt att man ger oss färre elever att skriva om och färre rent administrativa uppgifter att sköta.

      • SannaMac februari 17, 2013 den 5:51 e m #

        Håller med helt och fullt! Som jag skrev i inlägget är det, tror jag, väldigt få elever som gynnas av att bli betygsatta. Ett betyg talar inte om vad just du behöver förbättra. Ang. ökning av formativ bedömning utgick jag mycket ifrån den skola jag arbetar i nu, där formativ bedömning har en mycket hög ställning, eller vad man ska säga. Och jag sitter gärna och ger eleverna individuell feedback, men som du säger: visst hade färre elever varit att föredra.

Trackbacks/Pingbacks

  1. Men hur hinner du SKRIVA också? « mina Sanna ord - februari 15, 2013

    […] Så klart, vissa saker upprör mig – som situationen för oss lärare, vilket jag skrev om i morse, och att hbtq-personer osynliggörs och utsätts för en massa ren skit, i Sverige och i världen. […]

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: