Livet vs. att vara lärare,1-0

19 Feb

2013 har hittills inneburit sammanlagt tre veckors föräldraledighet/inskolning/egen sjukdom/VAB. Tre veckor för en lärare motsvarar ca tre månader för en vanlig dödlig människa, och både eleverna och deras föräldrar låter en bestämt veta att ”en vikarie kan aldrig ersätta riktig undervisning!!” Det är ju fint förstås, men kära nån, det kan också skapa massor av stress. Vad mer kan jag göra, förutom att skicka utförliga instruktioner och efter varje avslutad sjukdomsperiod rätta och bedöma de arbeten mina elever gjort medan jag varit borta?

Jag är ett kontrollfreak och en sådan som vill att saker ska bli bra, göras ordentligt. Därför ser jag de här veckorna som sjuk respektive föräldraledig som jäkligt nyttiga för mig. Jag har faktiskt hyfsat väl lyckats släppa kraven och prestationsångesten, för jag kan inte göra något åt det. Min hälsa och mitt barn går först, det är ju inget konstigt med det egentligen, men att verkligen inse det, ja, det är en konst i sig.

Idag ska jag jobba igen. Fyra dagar, sedan är det sportlov. Välförtjänt, som alltid.

Ps. Vem skulle kunna prioritera jobbet före en sån här liten rackarunge??

image

Ursäkta bildkvaliteten, jag tror ni fattar poängen…

4 svar to “Livet vs. att vara lärare,1-0”

  1. Mormor februari 19, 2013 den 9:54 f m #

    Det bästa sättet att ”kontrollera” livet är att försöka leva här och nu och njuta av vänner, familj, partner och kollegor precis som de är. Man behöver ofta fundera på: ”Vad är viktigt för MIG och vilka personliga mål har JAG”. Försök att leva efter den agendan i stället för att kontrollera allt och alla, då blir du nämligen aldrig nöjd och du kommer alltid att ha fullt upp = utbrändheten står för dörren. KRAM!

    • SannaMac februari 20, 2013 den 8:50 f m #

      Så sant så 🙂 Tack!

  2. Helena Andersin oktober 9, 2014 den 11:38 f m #

    Råkade finna din blogg och fastnade här. Är också lärare och gay inga egna barn dock men kanske får om vi har tur. Igenkänning alltså och vill gärna följa din blogg.

Kommentera

