”Vadå, tjejer är ju sämre!” – när man inte riktigt lyckas nå fram

20 Feb

Vi såg en film igen på svensklektionen, en kortfilm som handlade om att bli arg och om vad unga människor upprörs över. Ett av barnen i filmen blev arg över en situation som jag tror många kan känna igen, nämligen att en fotbollstränare hade ropat ”Du spelar ju som en jävla tjej!!” när en kille spelade dåligt.

En klassiker? Något jag ändå trodde, eller hoppades, inte hände längre. Men jo, det förekommer visst, och några killar i klassen kunde fnissande intyga att så skriker deras tränare JÄMT till dem när de spelar för ”dåligt”. De tyckte inte det var konstigt, för vadå, ”tjejer spelar ju sämre!” Och ett bevis på att tjejer spelar sämre var att läktarna minsann är tomma när tjejer spelar och att biljetter till herrmatcher kostar flera hundra euro, medan dammatcherna kostar en hundring att bevittna. Det fanns så klart ingen annan förklaring: tjejer är sämre på sport. Punkt.

Och jag vet ju att flera tjejer i den klassen sysslar med olika sporter, är superduktiga och gärna vill bli proffs. Hur kul känns de för dem att bli dömda på förhand gång på gång?

Jag försökte förklara för eleverna på olika sätt varför ett sådant uttalande är problematiskt och hur uttalandet i sig bidrar både till synen på vem som är sämre eller bättre på sport och vem som faktiskt, i realiteten blir bättre – samt, förstås, hur det påverkar synen på tjejer och killar i allmänhet. Flera andra elever hade också vettiga förklaringar. Vi pratade om skillnaden mellan att spela inom högsta eliten och på deras nivå, som 12-åringar, vi pratade om att det konstigt nog är ett rätt nytt fenomen att t.ex. damfotboll och damhockey visas på tv, att någon satsar tid och pengar på att det ska gå bra för dem. Och visst påverkar det ”hur bra” damlagen är (skulle Zlatan vara lika bra idag om han, som Viktoria Svensson under hela sin karriär, tvingades jobba heltid vid sidan om?). Vi pratade också om att du blir bra på det du gör, och om en tolvårig flicka har hållit på med kampsport i åtta år, självklart är hon då bättre än vem som helst som kommer ny i gruppen.

Vem bestämmer förresten vad det innebär att vara bra?

Men det gick inte att nå dem vars tränare uttalade sig sådär illa om tjejer, för han är ju deras förebild och ledare inom deras sport. Självklart kan inte en lärare eller en klasskamrat få dem att tänka om bara sådär.

Slutsats?
1. Vi i skolan kan inte själva skapa förändring, både föräldrar och ledare inom fritidsaktiviteter måste vara med på tåget.
2. Jag hoppas innerligt att mitt barn aldrig vill börja spela hockey…

Och bara så ni vet: Jag har i alla fall bokat biljetter till fotbolls-EM i sommar. Dam-EM.

2 svar to “”Vadå, tjejer är ju sämre!” – när man inte riktigt lyckas nå fram”

Trackbacks/Pingbacks

  1. Det finns trots allt en vilja till förändring « mina Sanna ord - februari 21, 2013

    […] Det här inlägget från igår var väl egentligen rätt deppigt. Och visst, inom sport (inte mitt starka område, så nu rör jag mig på riktigt osäker mark) känns det som att allt går lite långsammare, i alla fall vad gäller normer rörande kön och sexualitet. Det går liksom fortare för artister och skådespelare att våga komma ut som homosexuella än vad det gjort för kända idrottsmän. Och helt uppenbart är herrsport fortfarande betydligt mer intressant för de flesta än damsport. Eller? […]

  2. Spelet om könet – om könsuppdelning inom idrotten | mina Sanna ord - mars 16, 2013

    […] diskussion med mina sexor om idrott och kön för någon månad sedan, vilket jag skrev om här. Samma ämne diskuterades när mina åttor arbetade med retorik och några grupper valde att […]

Kommentera

