Det finns trots allt en vilja till förändring

21 Feb

Jag kan inte minnas att det var så på 90-talet, ”i min ungdom” (jobbar man med 12-åringar är 27 en rätt ansenlig ålder) – att ungdomar, eller tjejer framför allt, var så medvetna om samhällsstrukturer, sina rättigheter och ville ha förändring!! Det var väldigt mycket behaga killarna (om du var hetero, och det var du såklart), vara snäll, snygg och lagom duktig i skolan – aldrig sticka ut för mycket. Och visst, så är det fortfarande till stor del – men någonting är på gång att förändras. I alla fall känns det så när jag sätter på mig mina optimistglasögon.

Det här inlägget från igår var väl egentligen rätt deppigt. Och visst, inom sport (inte mitt starka område, så nu rör jag mig på riktigt osäker mark) känns det som att allt går lite långsammare, i alla fall vad gäller normer rörande kön och sexualitet. Det går liksom fortare för artister och skådespelare att våga komma ut som homosexuella än vad det gjort för kända idrottsmän. Och helt uppenbart är herrsport fortfarande betydligt mer intressant för de flesta än damsport. Eller?

Hur som helst.

Jag blev upplyft av att läsa alla mina elevers fritt skrivna texter efter att vi sett den där filmen om att bli arg (det är en bra filmserie att ha som undervisningsunderlag tycker jag, länkar igen). Väldigt många skrev om hur otroligt arga de blev över orättvisor i samhället, och just att tjejer behandlas sämre än killar gjorde många upprörda. Det var arga utrop och VERSALER och starka viljor till att göra något åt saken, inte ”lilla gummas” – utan förändra, göra världen bättre.

Tyvärr var det framför allt elever med så kallade tjejnamn som skrev om detta, och visst är det inte särskilt roligt att läsa att de faktiskt upplever sig bli orättvist behandlade, att killar får ta mer plats i skolan, att det finns en massa press på att som tjej se bra ut, att det är okej att säga att tjejer är sämre på sport och så vidare.

Men: de är medvetna, de går inte med på det – och vissa känns inte heller så bundna till fasta könskategorier, tycker inte att det handlar om att ”vara tjej” eller att ”vara kille” utan ser till individen.
De är faktiskt rätt normkritiska. Coolt.

Kommentera

