Jag borde kanske skriva en bok istället

22 Feb

Jag har svårt att skiljas från saker som jag gillar, som till exempel bra texter, böcker eller filmer för den delen. Jag har sparat mina bästa texter från grundskole- och gymnasietiden (använder dem i undervisningen ibland faktiskt), jag kan utan problem läsa samma bok tre gånger (särskilt ”Stjärnor utan svindel” på den tiden då det begav sig…) eller se samma film fjorton gånger. Minst. På bio har jag som mest sett en och samma film fyra gånger; filmen ”Tillsammans”, ni vet Lukas Moodyssons film om 70-talskollektivet. Annars har det varit rätt mycket lesbiskt. Och en del bögigt också, det ska erkännas (”Fyra år till”, till exempel – sett minst åtta gånger).

Så har vi det här med att blogga. Det ger mig lite ångest faktiskt, just det faktum att skrivna inlägg, de texter som puttats ner från ”Senaste inläggen” eller ”Mest lästa” – de försvinner liksom. De finns inte mer! Hey, det där var igår, vem bryr sig idag? Lite så. Men för mig är det texter som jag lagt ner omsorg på, och även om de tagit mig rätt kort tid att skriva, så ser jag dem som ett – puh, hur hittar jag ett icke-pretto-ord för detta? – konstverk, kanske? Eller i alla fall något jag har skapat som betyder något för mig.

Och så kommer väl självgodhetsaspekten in också.

Det här inlägget till exempel, det är jag typiskt nöjd med. Att skriva om de kvinnor jag varit besatt av – var inte det en toppenidé?

Och det här inlägget, som handlar om att vara två mammor, heteronormen, bemötande. Vill inte kalla det ”tidlöst” (det får vi verkligen inte hoppas), men jag är nöjd med det och tycker många fler borde läsa.

För att inte tala om min uppmaning till lärare att jobba med likabehandling, eller diverse inlägg som handlar om kön och genus, som detta.

(Puh, är det min ödmjukhet jag borde jobba med, eller strukturen på bloggen?)

I en blogg måste du få massor av läsare och du måste få det nu, annars är det väl inte riktigt värt det? Skrivandet i sig är viktigt, det känns värdefullt, är roligt, kreativt, får mig att tänka eller att inte tänka (när så behövs), och om 150 personer har besökt min blogg under en dag är ju det BRA, men vad gör man med alla texter sen då? Ska de bara ligga i ett stackars arkiv och ruttna? Eller ska jag helt enkelt printa ut alla gamla inlägg och häfta ihop dem till en egen liten bok som jag kan läsa och klappa på kvällarna, samt eventuellt låta ligga framme på vardagsrumsbordet så att besökare här hemma kan ta sig en kik?

Måste fundera ut ett sätt att handskas med detta massiva problem som rör om i min stackars hjärna.

Om ca. sju timmar börjar mitt sportlov, kanske hinner fundera på det då.

Ett svar to “Jag borde kanske skriva en bok istället”

Trackbacks/Pingbacks

  1. Bloggardilemma | mina Sanna ord - mars 10, 2013

    […] borde jag, som jag sa en annan gång, skriva en bok istället. Då blir inte texten gammal skåpmat efter tre dagar, då består den och jag slipper fundera på […]

Kommentera

