Barn hittar alltid en bra lösning

24 Feb

Många vuxna är konfunderade över det här att både jag och min fru kallar oss ”mamma” till vårt barn. Hur ska han då veta vem som…? och så vidare.

Han kommer hitta en bra lösning när han är tillräckligt stor och när han känner att det behövs, brukar vi säga, för så är det ju. Adrian tänker inte att ”men herregud, mamma och mamma, vad jobbigt… alla andra på förskolan har ju mamma och pappa”, för han vet inget annat. Rätt självklart. Och barn som har mamma och pappa kanske inte kallar dem just så ändå, de kan säga förnamnen eller mammis eller farsan eller vad som helst. Barn hittar en lösning som funkar för dem, liksom.

Visst är det okej om andra, när de pratar med Adrian, benämner oss som ”mamma + namn”, och vi har själva här hemma ofta pratat om ”matmamma” och ”mysmamma”, särskilt när han var så liten att jag fortfarande ”var” maten, medan min fru stod för myset (det säger väl även en del om mitt förhållande till amning kanske…).

Hur som helst.

Adrian har den senaste tiden verkligen börjat fatta att vi är hans mammor. Då och då testar han att kalla mormor för mamma också, men det märks ändå att jo, han har hittat kopplingen mellan ord och person.

Och i morse kom den ultimata bekräftelsen på att han även har klurat ut vad själva uttrycket mamma faktiskt inbegriper (ja, i hans värld åtminstone). Han studsade runt i lägenheten, ropade MAMMAAA gång på gång, och varje gång svarade vi både två, vilket vi alltid gör. Så till sist kom han in i sovrummet, pekade triumferande med hela armen – först på mig:
”MA-!”
…och sedan på min fru:
”-MA!”

Of course! Två personer, två stavelser – what else?

image

Världens smartaste unge

Kommentera

