Den här mamman behöver lite lugn och ro ibland

25 Feb

Sportlov. En mycket trevlig och otroligt välbehövlig uppfinning. Egentligen skulle jag och Adrian ha åkt till Kalmar några dagar, träffat släkten och testat den kalmaritiska öppna förskolan. Men, det blev inställt i sista stund och vi stannade hemma istället.

Många (de flesta?) skulle säkert se det som en självklarhet att ha barnet hemma från förskolan i alla fall ett par dagar medan man själv har lov, men jag tillhör inte den skaran föräldrar. Och vårt barn är inte den typen av unge som skulle uppskatta det, inte just nu åtminstone.

Adrian älskar att mysa och gosa med sina mammor, läsa saga tillsammans och se på Pippi Långstrump i saccosäcken. Men han älskar det bara i några ytterst få minuter i stöten, och på en timme hinner han tröttna på mys, tröttna på saga, tröttna på Pippi, på duplon, klossarna, plastdjuren, leksaksspisen och på att dansa. Inom ytterligare en timme har han klättrat upp på och lyfts ner från köks- och matsalsbord fyrtioåtta gånger, vält ner något ömtåligt i golvet, sopat tv:n med sopkvasten, bankat på stora hallspegeln, tiggt till sig en massa kex och frukt i ren tristess, badat balja och torkat igen samt tjatat som besatt om att få stå vid diskbänken och leka med vatten en gång till.

Inget fel med det – han är ett aktivt barn, och jag förstår till fullo hans rastlöshet. Men just därför är förskolan en extremt bra grej. Då får han allt det där i några timmar och den här trötta lärarmorsan hinner andas en stund, samla lite kraft, ladda inför att hämta det energiska barnet klockan tre och sedan köra järnet med allt ovan nämnt fram till sju då det är läggdags.

Idag börjar min fru jobba sent, så vi har till och med hunnit med en lugn frukost tillsammans, en solig långpromenad längs Magelungen och en lyxlunch på café Voltaire – plus att jag nu tar ett par extra andetag helt ensam hemma i köket innan promenad mot förskolan. När hände det senast, liksom?

Och när hände det senast att jag skrev ett sånt här klockrent ”mitt fantastiska liv som mama”-inlägg? Det måste vara vårkänslorna som pockar på.

4 svar to “Den här mamman behöver lite lugn och ro ibland”

  1. Brötis - på landet, på riktigt februari 25, 2013 den 9:21 e m #

    Hoppas du läste mitt inlägg ”Våga vägra förskola”. 😉

    Hur som helst, var och en gör ju som hen vill. Själv har jag en blivande sjuåring som jag redan känner är ”på väg bort”. På ett alltigenom positivt sätt håller han nu på att bli en helt egen individ och jag är otroligt glad att jag tagit tillvara på tiden fram tills nu…

    1,5-åringar är intensiva och förstår lite för mycket och samtidigt lite för lite, men härda ut – det blir bara bättre och bättre!

    • SannaMac februari 25, 2013 den 9:30 e m #

      Haha nä det läste jag inte, men det ska jag göra vid tillfälle! Har bilder i huvudet med mysiga hemmastunder med mitt barn, men det blir bara gnäll, rastlöshet och frustration… Inte jämt förstås, på kvällarna är sagostunden helig. Men ser fram emot att han blir bara pyttelite större, så det går att slänga fram en lerklump eller vattenfärger.

  2. celling februari 26, 2013 den 1:48 f m #

    Hej, här kommer en kommentar som inte har anknytning till inlägge; jag såg idag ett youtubeklipp som syftar till att fler ska vara uppmärksamma på bröstcancer http://www.youtube.com/watch?v=VsyE2rCW71o
    Min första tanke var ”hahaha, det här var ju bra och kul och roligt!”, min nästa tanke var ”men, vilken skillnad mot om det hade varit några heta brudar som promotade låt säga prostatacancer-testning… och varför är det så stor skillnad?” och min tredje tanke var ”åh, det vore intressant att höra vad minasannaord hade att säga om det här”… så om du har bloggtorka nån gång och har något intressant att säga om ett klipp som detta vore det kul att läsa 🙂

    • SannaMac februari 26, 2013 den 1:32 e m #

      Roligt att du tänkte på mig 🙂 Jag ska titta på videon och se om jag går igång på ämnet eller ej… Tack för tipset!

Kommentera

