Jag slutar aldrig hoppas att Olivia Benson ska komma ut

25 Feb

Igår kväll efter Bones zappade vi planlöst bland kanalerna och tänka sig – Law & Order SVU var tillbaka i tablån! Ordningen återställd efter otaliga veckor av tomhet och total förvirring! Jag bloggade för ett tag sedan om min, tja, besatthet för vissa kvinnor och att Mariska Hargitay som Olivia Benson är en av dessa för tillfället utvalda.

När jag var sisådär 13-14 år, strax efter Fucking Åmål-hysterin (ja, jag ingår i den kategorin flator som tydligt kan koppla samman Fucking Åmål-filmen med sin komma på- och komma ut-process) försökte jag hitta – och hittade – homovibbar överallt, och de tv-serier och filmer i vilka det faktiskt fanns en tvättäkta lesbian, eller åtminstone en bitjej som kanske pussade en annan tjej någon enstaka gång, dem spelade jag in på studs.

Jag var ju trots allt alldeles ensam om att vara en sån där tjej som blev kär i tjejer (och just vid den tidpunkten i min stackars tysklärare), och jag kunde knappast prata om det med fler än två kompisar, även om en av dem passande nog just hade börjat engagera sig vänsterpolitiskt och feministiskt, och därmed tyckte att det var helt perfekt med en lesbisk kompis.

Nåväl. VHS-samlingen med inspelade lesbiska klipp växte och växte och de slets sakta men säkert ut, eftersom jag gång på gång spolade banden fram och tillbaka. Numera samlar jag inga VHS-klipp, men jag har en jäkla massa dvd-filmer – så den som letar efter något lesbiskt (mainstream eller lite mer finlir) får gärna komma hit och botanisera.

Och jag erkänner villigt att en av anledningarna till att Olivia Benson för tillfället är min favoritkaraktär i Law & Order (och i tv-serier generellt), det är att hon är potentiell flata. Det bara är ju så, hon har liksom allt – och jag vet att många fans runt om i världen undrar samma sak: När ska hon komma ut egentligen?

I gårdagens avsnitt flög hon iväg tillsammans med en mystic lover, och trots att handen, som var det enda man fick se av personen, såg misstänkt bred och hårig ut så tänker jag inte sluta hoppas.

(Och tänk egentligen, detta måste vara en av de positivare sidorna med att inte vara hetero. För som hetero, hur svårt är det att hitta heterosexuella ”förebilder” eller referenser, på tv och i film? Hur ofta sitter man och funderar och försöker läsa in heterosexuella vibbar i karaktärernas personlighet och beteenden? Det är lite som när barn får allt de pekar på – då slutar saker kännas intressanta och spännande, de blir bortskämda och uttråkade. Som hetero är man ju rätt bortskämd – och kanske även lite uttråkad? Tja, det var bara en extra analys såhär på måndagskvällen, den bjussar jag på.) 

3 svar to “Jag slutar aldrig hoppas att Olivia Benson ska komma ut”

Trackbacks/Pingbacks

  1. En egolista | mina Sanna ord - mars 20, 2013

    […] 10 saker jag tycker om: min underbara, busiga sötnos till unge min fantastiska, kloka, omtänksamma, snygga fru choklad träna skiten ur mig själv språk – SKRIVA! diskutera normkritik och likabehandling umgås med människor jag gillar att hålla på med kreativa saker i kreativa miljöer (obs! inte pyssla eller kladda dock, utan snarare ord, text, teater, musik osv.) att undervisa Law & Order – Special Victims Unit (Mariska Hargitay) […]

  2. Svar på några av era frågor | mina Sanna ord - juni 22, 2013

    […] Victims Unit, framför allt på grund av Mariska Hargitay som spelar Olivia Benson (skrivit om här och här). Den senaste tiden har jag börjat följa The Mentalist också, och alltså… jag […]

  3. Flatfilmsfredag – vecka fyra | mina Sanna ord - juli 26, 2013

    […] Filmen landade i min dvd-hylla när jag var i en halvtokig ”jag måste ha varenda flat- och bögfilm som finns!!”-period och beställde dvd:er på discshop ungefär varannan vecka. Vissa filmer visade sig vara riktiga kalkoner, och andra helt okej. Och den här måste jag säga är helt okej ändå, även om hela den där mystifieringen kring homosexualitet och komma ut-tjafset känns väldigt förbi för min egen personliga del. Som nyutkommen flata, eller som 14-åring, hade jag förmodligen älskat den… för då, när jag var 14, letade jag ju efter lesbiska vibbar precis överallt. […]

Kommentera

