Att göra något ordentligt eller att skita i det #2

28 Feb

Ibland är det bra att vara en all in-personlighet, för det kan ta en rätt långt i livet, både i stort och smått.

Jag har under åren till exempel (utan inbördes ordning):

– skrivit två jäkligt bra C-/kandidatuppsatser vid universitetet
– lyckats träffa de flesta av mina största idoler (kan också bero på ”valet” av idoler)
– fångat en svårfångad kvinna och gift mig med henne
– föreläst om hbt-frågor för personal och studenter på diverse högskolor
– blivit spinningledare på Friskis&Svettis

Nackdelen är att motsatsen till all in är all out – och när jag inte längre har så mycket tid, möjlighet, ork eller bara inte lyckas med det jag vill… Då struntar jag i det. Inte alltid medvetet egentligen, det bara blir så. Jag vill inte göra saker halvdant helt enkelt.

Konsekvenser i urval:

– jag har mängder av påbörjade romaner i lådor samt på disketter (!) i barndomsrummet
– jag spelar inte teater alls sedan jag vid tredje försöket nekades inträde på Teaterhögskolan
– jag har inget körkort (ett projekt jag la ner redan vid 16,5 års ålder, när jag tröttnade på att övningsköra)
– jag tränar inte längre, utöver de enstaka pass jag leder själv

Just träningen är en rätt ledsam historia, faktiskt. Innan jag blev gravid var jag inne i värsta bra träningsflowet – ledde två till tre egna pass i veckan, joggade, tränade styrka och var helt enkelt i toppform. Blev gravid och var fast besluten om att japp, jag ska bli en sån där tränande gravid kvinna! Men – den gravida kroppen ville hellre att jag skulle må apilla, vara så fruktansvärt jäkla trött plus att min hjärna fick en massa ångest över att för stor ansträngning skulle döda bebisen.

Jag fick aldrig någon glow som gravid. Jag kände mig aldrig stark, frisk eller oövervinnerlig. Jag var bara trött, förbaskat illamående och hade ligamentspänningar.

Sedan föddes barnet, nu har det gått 1,5 år och inte har väl jag hittat tillbaka till något all in träningsflyt. Gråzoner och ”träna lite lagom för att må bra” är tyvärr inte min grej – och då blir resultatet ond rygg, platt rumpa och ett ständigt malande dåligt samvete. Dumt egentligen, jag vet ju att det är bättre att träna hemma tio minuter varannan dag än inget alls – men det är så himla svååårt att hitta motivationen.

Idag ska jag i alla fall på cirkelfys. Och jag ska en gång för alla försöka bli bra på det här med ”lite lagom”.

Det kanske också är något man kan göra all in?

Idag fyller förresten min blogg en månad – och tänk, för exakt en månad sedan hade mitt allra första blogginlägg exakt den här titeln…! Det måste betyda något!

3 svar to “Att göra något ordentligt eller att skita i det #2”

  1. Stökboet februari 28, 2013 den 2:55 e m #

    Haha nu blev jag bara så himla nyfiken på vilka dina största idoler är 😉

    Känner igen avsaknaden av glowet som gravid. Mer nio månaders spysjuka liksom. //Sandra

    • SannaMac februari 28, 2013 den 4:20 e m #

      Haha! Jag skrev om det för ett par veckor sedan faktiskt, här: https://minasannaord.wordpress.com/2013/02/10/en-fd-stalkers-bekannelser/ … Tina Leijonberg och Jill Johnson var de två som jag var mest besatt av. Men det var länge sen nu… Numera blir jag mest uppfylld av mitt barn och lite lagom exalterad av bra skådisar 😉

      • Stökboet februari 28, 2013 den 6:52 e m #

        Det var lite lustigt för jag såg för några månader sedan en (helt oseriös) undersökning om vilka kvinnor svenska män gillade bäst och då var Jill Johnson riktigt populär. Jag tänkte att det var lite skumt, men uppenbarligen kan hon falla kvinnor i smaken också 😉 //Sandra

Kommentera

