Fredagsoptimism, eller åtminstone en liten ljusglimt i dagens nyhetsskörd

1 Mar

På tal om att det är fredag och att jag behöver skjuta måndagsångesten framför mig, samt som en motpol till gårdagens ”utbrott”, tänkte jag lyfta fram två positiva nyheter som jag lokaliserade i dagens DN (inte ofta jag hinner läsa den, bara en sån sak är ju värd att lyfta fram). Hopp om världen och en ljusare framtid, liksom.

1. Kaala får stanna i Sverige

image

2. Förslag om surrogatmödraskap

image

Som jag skrev igår så kan vi inte nöja oss med att vara ett av världens mest jämställda länder, när det helt uppenbart finns massor att förbättra även här. Den vita, heterosexuella, fertila och hyfsat funktionsdugliga medelsvensson, som lever i tvåsamhet i lagom stor ort någonstans i Sverige kan nog inte ha det så mycket bättre (på ett generellt plan), men alla har det inte så – långt därifrån.

Sara Lövestam skrev till exempel så himla bra om det faktum att alla vi som lever i Sverige faktiskt inte är lika inför lagen och att alla inte känner samma trygghet när de rör sig ute i samhället, som den medelsvensson jag beskrev ovan. Kaala Lawrence och hans man till exempel. Trots att Kaala på grund av sin sexuella läggning förföljdes i sitt hemland Uganda och med säkerhet skulle straffas på värsta tänkbara sätt om han återvände, bestämde sig svenska myndigheter för att neka honom uppehållstillstånd – gång på gång. Förföljd även här, med andra ord. Fram till igår, då Migrationsverket äntligen tog sitt förnuft till fånga och nu låter honom stanna, tillsammans med sin man och med möjlighet att kunna använda sin kunskap och erfarenhet till att hjälpa andra i samma situation, samt bidra till att öppna ögonen på människor här, som har svårt att se utanför sin hyfsat trygga svenska bubbla (för även om kraven på ökad hbt-kompetens bland personalen på Migrationsverket har skärpts, så är den fortfarande på tok för dålig).

Surrogatmödraskap handlar förstås inte om trygghet på det sättet, men det är ännu ett exempel på en fråga som personer i ”normposition” ser sig ha rätten att tycka till om och bestämma över. ”Att få barn är ingen rättighet”, menar många, men de som oftast använder det argumentet är just heterosexuella, fertila personer som lever i tvåsamhet och med andra ord aldrig har behövt våndas över att de kanske aldrig kommer kunna få barn. Att ett seriöst förslag om att tillåta embryodonation och surrogatmödraskap i Sverige nu har lagts fram är otroligt bra och verkligen på tiden. Och jag tror inte att någon behöver oroa sig över att var och varannan kvinna ska gå runt och vara havande med någon annans barn och därmed eventuellt belasta sjukvården på ett övermäktigt vis (eller vad folk nu är rädda för), för det är trots allt en mycket liten procent av befolkningen som faktiskt har behov av den här typen av hjälp, manliga homosexuella par till exempel.

Däremot, vilket Pyspunka slog fast i en kommentar till sitt inlägg om samma ämne igår, borde kanske just manliga homosexuella (par och ensamstående) med barnlängtan marknadsföra sig själva lite mer – klart det finns kvinnor, singlar eller lesbiska par, som vill ha barn med en närvarande pappa, utan att för den skull ha någon heterorelation.

Som sagt: hoppfullt!

Nu tar vi fredag.

2 svar to “Fredagsoptimism, eller åtminstone en liten ljusglimt i dagens nyhetsskörd”

  1. Fråga Ugglan | Klok som en coffeetablebok mars 1, 2013 den 10:42 e m #

    Oj vad jag saknar DN alltså. Och trevligt med lite goda nyheter som omväxling! 😉

Trackbacks/Pingbacks

  1. Varför måste alltid ytterligheterna sättas i fokus? | mina Sanna ord - mars 6, 2013

    […] fredags skrev jag om glada nyheter. Och igår eftermiddag när jag öppnade DN möttes jag av ännu en text om just surrogatmödraskap […]

Kommentera

