Män, kvinnor och Melodifestivalen

2 Mar

Först tänkte jag klaga lite. Men sedan gjorde jag lite research och nu skriver jag ändå och bara för att.

Startfältet i årets final av Melodifestivalen ser väldigt manligt ut för tillfället, och även om jag inte tycker att kön ska behöva vara en big deal, så blir det ju ändå det ibland, vid tillfällen då det är uppenbart snedfördelat – något som jag till exempel lyfte här i morse (men med ett uns större allvar).

Och av de åtta som hittills kvalificerat sig till nästa veckas final är sju män/grupper av män. Yohio ska väl inte räknas till man-man-gruppen, tycker kanske någon, fast jo, rätt stort fokus har det ju lagts på att han trots sitt utseende är man OCH hetero. Så, sju mansnummer och Louise Hoffsten helt enkelt.

Grejen är att det är ganska typiskt, för ofta ses stora sammanhopningar av män som något väldigt neutralt, medan hoper av kvinnor inte gör det. Jag hamnade på en stand up-föreställning i höstas, och då ”råkade” varenda stå-uppare i gänget vara man, utan att någon nämnde att det vara fråga om en mansföreställning. Hade det varit enbart kvinnor på scenen den kvällen är jag rätt övertygad om att det hade nämnts, kanske hade föreställningen till och med marknadsförts som ”Stockholms roligaste kvinnor!”, och publiken hade förmodligen bestått av ännu fler kvinnor än den gjorde (som bekant är ”manlig” humor något för alla, medan ”kvinnlig” humor främst uppskattas av kvinnor, även om det sakta men säkert sker en förskjutning på det området). Samma sak har jag noterat i till exempel humorprogrammet Parlamentet, där det titt som tätt hände att det bara satt män i panelen – bara sådär. Det hände dock aldrig under alla de säsonger jag tittade att det bara var kvinnor med. Tre kvinnor och en man ibland, ja, men aldrig fyra kvinnor.

Rätt intressant. Och vill man kan man se det positivt: Det blir för bra med bara en massa kvinnor, för färgstarkt! Men det skulle vara att generalisera och kategorisera, så vi skippar det.

Hur som helst. Melodifestivalen. Jag vill inte vara någon ”feministisk gnällspik” (obs! Ironi!) så jag kollade upp finalstartfältet de senaste tio åren, och tänk: Både 2004, 2005, 2008 och 2009 var det fler kvinnor än män i finalen (ja, nu enbart gissat utifrån namn)! I fyra finaler fler kvinnor, i sex fler män och i en lika många – det är rätt bra statistik. Vi kan ju inte räkna med en generell kvinnlig överrepresentation, liksom.

Vad var nu poängen med detta? Tja, det visar ju att det här med att prata statistik utifrån kön ibland bara är så vansinnigt onödigt. Men förstås, tycker man att jämn könsfördelning är apviktigt i alla sammanhang, då röstar man på Cookies & Beans eller Caroline af Ugglas ikväll. Inte på den där norska Tone, för då får man Erik Segerstedt på köpet. Personligen skulle jag trots allt önska en lite högre procent kvinnlig fägring i finalen än enbart Louise Hoffsten.

image

4 svar to “Män, kvinnor och Melodifestivalen”

Trackbacks/Pingbacks

  1. Låt bäste man vinna! (eller Louise Hoffsten) | mina Sanna ord - mars 9, 2013

    […] jag avhandlade detta faktum förra lördagen och nu tänker jag såhär: alla bittra som eventuellt tyckte att det blev ”för […]

  2. Flickböcker och ungdomsböcker | mina Sanna ord - april 10, 2013

    […] om män, och om det handlar om kvinnor kommer det definitivt att nämnas. Jag skrev lite om detta här, för övrigt, fast utifrån det lite mindre allvarsamma temat […]

  3. Om idoldyrkan, genus och jämställdhet | mina Sanna ord - maj 3, 2013

    […] till att läsa om pojkar, medan flickor läser om karaktärer av olika kön – och att en stand up-kväll med enbart manliga komiker benämns som ”stand up-kväll”, medan en dito med enbart kvinnliga komiker med allra […]

Kommentera

