Ska jag hålla käften nu?

3 Mar

Jag är en sån där person som tror gott om människor. Jag utgår alltid ifrån att människor jag möter vill mig väl, och om de råkar fälla en klumpig kommentar eller ställa en obekväm fråga kopplad till att jag lever och har barn med en kvinna, eller om de för den delen råkar anta att mitt barn har en pappa också, tja, då bemöter jag dem trevligt – för jag tror inte att någon har för avsikt att såra eller bli för privat. Ibland är jag kanske rentav för naiv och välvillig.

Här i bloggen skriver jag om det jag tror på och det jag brinner för, varvat med vardagliga iakttagelser och funderingar. Min utgångspunkt är att jag eftersträvar jämställdhet, jämlikhet och en möjlighet för alla individer att leva, ta för sig och utvecklas utifrån den de är, oberoende av kön, etnisk bakgrund, sexuell läggning och allt det där. Jag vill självklart att mitt barn ska växa upp och bli en trygg individ som kan röra sig fritt i en trygg värld, liksom.

Och jag tror att alla mina medmänniskor tycker likadant, även om alla kanske inte har samma uppfattning om hur vi ska nå dit.

Igår och nu på morgonen fick jag de första riktigt negativa kommentarerna här på bloggen, och det gjorde mig arg – men framför allt rätt nedslagen.

Jag vill ingen illa och jag hatar ingen, jag är faktiskt en jäkligt behaglig, trevlig och rolig person. Jag gillar att skriva, uttrycka tankar om sådant jag tycker är viktigt och får gärna respons på det. Jag diskuterar gärna och alla behöver inte tycka som jag – men det känns faktiskt otroligt obehagligt att bli påhoppad, för jag har inte för avsikt att hoppa på någon alls. Varför skulle jag? Jag tror inte att det leder någon vart att börja smutskasta och förakta enskilda personer, hur ska vi då kunna nå varandra och göra saker bättre tillsammans?

Men sorgligt är det, för personen som kommenterade igår och nu på morgonen fick mig faktiskt att tappa en stor del av min skrivarlust. Kanske var det just det personen ville.

10 svar to “Ska jag hålla käften nu?”

  1. Rebecca mars 3, 2013 den 9:21 f m #

    Sanna, negativa kommentarer betyder att det du skriver är viktigt och behöver skrivas. Att du berör. Fortsätt skriva, tappa inte lusten.

    • SannaM mars 3, 2013 den 9:26 f m #

      Tack! Det värmde. Och som sagt, tycka som jag behöver man inte, men jag vill ha en respektfull debatt.

  2. Kalle Andersson mars 3, 2013 den 9:33 f m #

    ”You have enemies? Good. That means you’ve stood up for something, sometime in your life.”
    /Winston Churchill

    • SannaM mars 3, 2013 den 9:52 f m #

      Sant! Thank you Mr Churchill.

  3. Anne mars 3, 2013 den 3:50 e m #

    Nej, du ska inte hålla käften nu! Fortsätt skriva och tillåt dig inte tappa lusten!

  4. Sara mars 3, 2013 den 5:10 e m #

    Vad tråkigt.
    Alltid kul att få kommentarer även av dom som inte håller inte.
    Jag är sådan som gärna i frågasätter saker. Men mest bara för jag kan och tycker det är kul ibland.
    Om man är på det humöret liksom.

    • SannaM mars 3, 2013 den 5:21 e m #

      Jag håller med, diskuterar gärna och ser olika sidor av saker – men med respekt och lyhördhet för motparten.

  5. Stökboet mars 3, 2013 den 5:25 e m #

    Mats är ökänd för att enbart vara ute efter att förstöra. Mitt tips är att blocka honom. //Sandra

    • SannaM mars 3, 2013 den 6:17 e m #

      Bra att veta, tack. Jag de flesta kommentarerna hamnade i skräpposten. Kändes lönlöst att besvara alltihop.

Trackbacks/Pingbacks

  1. Mer sånt! | mina Sanna ord - mars 3, 2013

    […] jag blev ledsen av det här, så blev jag desto gladare av bilden ovan – att se två (manliga) andra chansen-vinnare […]

Kommentera

