Jag har börjat få kläm på det här med bloggar

4 Mar

För en dryg månad sedan, när jag bestämde mig för att börja blogga, hade jag knappt läst några bloggar alls. Slöseri med tid, liksom. Men så ville jag börja skriva igen, och det är svårt att motiveras utan att någon läser, så då blev det en blogg helt enkelt.

Och nu har jag faktiskt börjat komma över den här pinsamhetsgrejen, eftersom jag insett att folk faktiskt vill läsa det jag skriver. Och för att jag nog börjat hitta det som är min grej, min nisch.

Väl inne i svängen, så att säga, insåg jag ju att jag måste börja förkovra mig lite i bloggutbudet. Det gigantiska bloggutbudet, för jäklar vad många skrivande människor det finns där ute! Kvaliteten varierar, det måste onekligen sägas, och kvalitet och antal läsare går inte alltid hand i hand, så det är svårt att fullt ut få kläm på vad det är som gör att vissa bloggar blir superhajpade, medan andra får nöja sig med några få trogna läsare om dagen. Jag slutar inte förundras över hur vissa kan få så sjukt många läsare genom att skriva om så sjukt ointressanta saker. Sorry.

Jag är en sådan person som å ena sidan är rätt självgod och nöjd med vad jag skriver och förmedlar, men som å andra sidan sneglar en hel del på vad andra gör, känner mig otillräcklig och himlans mycket sämre än de som verkar vansinnigt insatta i alla möjliga aspekter av vårt samhälle och som dessutom lyckas förmedla kärnan på ett så förbaskat träffande vis. Puh. Det är inte lätt att vara människa. Bloggande människa, och ordbajsare till råga på allt.

För visst spelar antalet besökare och antalet sidvisningar per dag roll. Handen på hjärtat, om jag enbart skrev för min egen njutnings skull, i något slags terapeutiskt dagbokssyfte, då hade jag ju inte valt att publicera mina tankar på webben, synliga för allt och alla. Nä, klart jag tror att jag kan påverka, få någon att tänka till eller kanske känna igen sig. I alla fall lite. Och självklart får mitt ego en boost av statistik som detta:

image

(Rätt bra statistik för vara en rookiebloggare som jag…)

Själv ser jag numera flera vinster med att läsa det som andra skriver i sina bloggar, åtminstone sådant som rör sig bortom ”idag åt jag korv till middag”/”kolla min nya handväska”-sfären och som är skrivet med ett schysst språk (jag är trots allt svensklärare). Det är en källa till ny kunskap, tankeutbyten och ibland bara ren underhållning.

Vilket av ovanstående just detta inlägg skulle bidra till, det vet jag inte (kanske enbart min egen terapi), men såhär efter första arbetsdagen efter sportlovet, med väskan fullspäckad av orättade elevarbeten och en hjärna fylld av bomull, då kan man inte begära så mycket mer.

Ni får hålla till godo med gammal finlitteratur så länge, alternativt besöka någon av de andra läsvärda bloggarna jag länkar till här i sidan.

7 svar to “Jag har börjat få kläm på det här med bloggar”

  1. Helena mars 5, 2013 den 12:16 e m #

    Jag hittade hit häromdagen via Lady Dahmer och planerar helt klart att återkomma 🙂 Jag måste även gratulera till att det gått så bra för dig så fort! Jag är själv nybörjarbloggare, men har absolut inte i närheten av det antal besökare som du har. För som du säger, även om man till en del skriver för sig själv vill man ju att andra ska läsa det också. Men jag jobbar vidare på att hitta min grej och hoppas på att det till slut kommer några som tycker att det är läsvärt 🙂

    • SannaM mars 5, 2013 den 12:25 e m #

      Vad roligt att du återkommer, välkommen hit! Jag ska kika in hos dig också 🙂

      Det är lurigt det här med bloggande och besökarantal alltså, för som sagt: å ena sidan är det roligt att SKRIVA, men när man då får till ett bra inlägg, något som faktiskt känns läsvärt, då är det inte konstigt att det känns trist om ingen (eller väldigt få) läser. Gäller att hitta balansen, för det får inte bli en hets efter läsare heller – inte enbart i alla fall 😉

  2. susitar mars 5, 2013 den 3:14 e m #

    Jag kom hit från din Familjelivs-tråd. Förstår varför du startade den. Jag har försökt starta liknande trådar där folk måste beskriva vilket ämne de bloggar om och inte bara spamma… för att ”skilja agnarna från vetet” så att säga. Förstår mig inte heller på hur bloggar som skriver uselt kan få så många läsare. Har ibland gått in på populära bloggar, som vissa modebloggar, men blivit så frustrerad över hur de skriver! Sen är jag ju inte intresserad av ”dagens outfit” eller osammanhängade bloggar utan ämne eller mål. Den här bloggen verkar passa mig bättre i smaken, med lite normkritik, bra stavning och lite ordentligare texter. Ska se om jag stannar kvar.

    • susitar mars 5, 2013 den 3:17 e m #

      Jag vill också tillägga att du har rätt många läsare, med mina mått mätt. Min ”bästa dag” var 99 besökare, och mitt genomsnitt är väl kanske 10 eller så per dag.

    • SannaM mars 5, 2013 den 6:13 e m #

      Roligt att du hittade hit! Ska ta mig en ordentlig titt i din blogg också. Hoppas nu att fler vill göra seriös reklam för sina bloggar i den tråden…

  3. Pyspunka mars 5, 2013 den 10:45 e m #

    Bloggdjungeln är svår. Det finns alltför många fiskpinnebloggar därute. Jag tycker att du gör det bra!

    • SannaM mars 6, 2013 den 2:02 e m #

      Tack! Och detsamma!

Kommentera

