Antiklimax?

8 Mar

Jag har ju gjort mig ”känd” (ja, inte känd, men ni fattar) för att vara skeptisk mot statistik. I synnerhet könad statistik, som ofta leder till kategoriseringar och sanningar om enskilda individer.

Men på det stora hela är jag egentligen rätt mycket av en ”statistikmänniska”; listor och scheman är liksom min grej, och det finns en sorts statistik som jag gillar skarpt – nämligen bloggstatistik. Jag får hålla hårt i pekfingret för att inte en gång i kvarten slentrianklicka mig in och titta hur det går för min stackars blogg.

Något som är typiskt roligt är att spana in vilka söktermer som har används när folk medvetet, eller högst ofrivilligt, har hamnat hos mig:

image

Kroppsideal, könsnormer, heteronormen, lesbisk kändis, normkritiskt arbete… Att dessa sökord leder till min blogg känns inte så pjåkigt faktiskt. Det bekräftar helt enkelt att jag skriver om jäkligt viktiga saker. Men det finns också vissa spännande ”felsökningar”, eller vad man ska kalla det.

Undrar till exempel om personen som sökte på nedanstående blev nöjd med mitt ”väl underbyggda” blajsvar om lösgodis och graviditet:

image

…och undrar exakt hur stor besvikelse jag skapade när personen som sökte efter nedanstående istället hamnade på min svensklektion:

image

Vad säger man? Jag kan ju inte räkna med att göra alla glada och nöjda, liksom… 

5 svar to “Antiklimax?”

  1. Sara Brännholm mars 8, 2013 den 8:23 e m #

    hahaha, japp, jag är sjukligt fascinerad jag med. Mobilappen för WP är dessutom helt guld för att verkligen luskamma

  2. Sara Brännholm mars 8, 2013 den 8:24 e m #

    ehhh. råkade skicka lite tidigt.
    luskamma statistisk,, var besökare kommer ifrån och liknande. Det blir nästan en besatthet 😉

    • SannaM mars 9, 2013 den 7:26 f m #

      Verkligen… Senaste dagarna har trafiken gått ner här lite, sånt gillas icke! 😉

Trackbacks/Pingbacks

  1. Låt bäste man vinna! (eller Louise Hoffsten) | mina Sanna ord - mars 9, 2013

    […] nu är jag vuxen och har tappat det mesta av de där kunskaperna (inte allt, för som jag nämnde igår så är jag i grunden en listmänniska, och inmemorerad kunskap försvinner inte så lätt ur mitt […]

  2. Att komma ut | mina Sanna ord - mars 13, 2013

    […] att fortsätta lite på bloggstatistikspåret. Dessa sökord hade fått någon att hamna hos mig […]

Kommentera

