Semlor till alla flickor!

8 Mar

Nej, jag bara skojar. Självklart ska jag inte göra som den gotländska skolan gjorde för två år sedan, när de ”i all välmening” bjöd flickorna på semlor till mellanmålet, medan pojkarna fick äta knäckebröd. Snacka om att totalt missförstå Internationella kvinnodagens och hela kvinnorörelsens syfte.

Jag vet inte om jag kommer uppmärksamma alls att det är 8 mars för mina elever, och om någon tar upp det gäller det förstås att diskutera på ett sätt som inte befäster några rådande strukturer. Jag förstår att de pojkar som växer upp nu blir rätt förvirrade om de får lära sig att de är strukturellt överordnade flickorna i vårt samhälle. För det är de ju inte ens – jag menar i deras tillvaro, som barn. Det är vi vuxna som måste se till att fostra dem så, att när de blir vuxna behövs ingen internationell kvinnodag längre annat än i minnessyfte: ”Såhär var det förut”. Eller tänker jag rätt nu?

På ett övergripande samhälleligt plan finns det däremot – förstås – tusen anledningar att fortsätta arbetet för ökad jämställdhet och därmed uppmärksamma och fira 8 mars, och därför blir jag – återigen – vansinnigt irriterad på DN som väljer denna icke-rubrik kvinnodagen till ära:

image

Personer som irriterar sig på oss som ”påstår” att män har fler privilegier än kvinnor i vårt samhälle får definitivt vatten på sin kvarn av en sådan rubrik och av att läsa artikeln; är detta det värsta de kan komma på att klaga på eller? Att fler män gör högskoleprovet och att den kvoten alltså kan gynna män som söker in till högskolan? Kvinnor har ju dessutom bättre betyg än män generellt sett. Puh.

…men det gör mig ändå, än en gång, glad att jag är lärare. Jag befinner mig trots allt precis där förändringen kan ske på allvar – och jag ska nog kunna påverka alla elever, oavsett kön, att göra högskoleprovet – så kan DN välja att fokusera på lite mer väsentliga saker en annan gång, såsom löneskillnader, våld och förtryck.

Kommentera

