Bloggardilemma

10 Mar

Jag bloggar av två anledningar. Dels för att få utlopp för min skrivarlust och för att reflektera om det som sker i omvärlden, dels för att mina texter, tankar och åsikter ska bli lästa av någon. Inte så konstigt egentligen. Men helt lätt är det inte – den där balansen liksom, särskilt inte för en all in-person som jag.

För att folk ska hitta till ens blogg och stanna kvar måste man förstås skriva riktigt intressanta/spännande/kloka/allmänt bra blogginlägg (alternativt ha ett flärdfullt liv och en chihuahua samt bo på Östermalm, men den kategorin hamnar inte direkt jag i). Det räcker inte heller att skriva ett, två eller fem riktigt bra inlägg, utan man måste förstås uppdatera och fylla på så pass ofta att de som redan hittat till bloggen får något nytt att läsa och därmed fortsätter återkomma, särskilt i början. Samtidigt gäller det att inte uppdatera för ofta, så folk tröttnar eller inte hinner läsa allt. Till detta tillkommer att jag såklart vill skriva när jag inspireras av något, och då kanske det inte funkar att vänta till imorgon. Puh.

Jag har bloggat i en dryg månad nu. Ungefär 70 inlägg har jag publicerat, ett till tre om dagen, varav kanske knappt hälften kategoriserats som blaj, hälften som finlitteratur och den övriga lilla procenten som varken eller. Det är rätt många inlägg – en jäkla massa text. Och på senare tid har faktiskt ganska många hittat hit, gillat bloggen på facebook eller börjat följa den på annat sätt. Otroligt kul!

Men då har vi dilemmat, att uppdatera lagom ofta, så att folk hinner hitta till bloggen, läsa det fantastiska inlägget och kanske rentav kommentera innan nästa inlägg publiceras. Och samtidigt, om väldigt få läser eller ingen kommenterar – då vill jag lägga upp något annat som kanske lockar hit fler. Men då hamnar ju tidigare inlägg längre och längre ner i listan och, ja, faller i total glömska.

Är jag ute och cyklar nu? Gapar efter mycket? Hur tänker ni andra bloggare? Om ni alls tänker på såna här världsliga ting. Och även ni som inte själva bloggar, utan bara läser, hur tänker ni att jag borde tänka?

Att utgå ifrån mig själv och vad jag vill skriva om – och när – är i grunden rätt självklart, eftersom det är min blogg. Men samtidigt, som sagt, vill jag att folk ska hinna läsa och jag vill dessutom hitta en balans mellan olika typer av inlägg, så att jag inte skriver om bara en sak, utifrån ett perspektiv eller med en och samma ton under flera dagar i rad. Jag är våg, vet ni, måste ha jämvikt…

Nåväl.

Kanske borde jag, som jag sa en annan gång, skriva en bok istället. Då blir inte texten gammal skåpmat efter tre dagar, då består den och jag slipper fundera på om det där lilla, men ack så naggande goda inlägget gjort någon skillnad.

Eller så överanalyserar jag bara alltihop. Ni vet, är för mycket lärare, måste reflektera över det jag gör och över min utveckling hela förbaskade tiden, metaperspektiv, den proximala utvecklingszonen, formativ bedömning och såna grejer. Puh.

Nu ska jag och min unge fortsätta ha en riktigt fin söndag på stan, så får vi se om jag orkar blogga om något vettigt sen – eller om jag rentav skiter i’t för en gångs skull.

2 svar to “Bloggardilemma”

  1. Pyspunka mars 10, 2013 den 5:06 e m #

    Jag har bloggat av och till under flera år och det är skrivlusten och åsikterna som är drivkraften. Samtidigt så är jag övertygad om att de som säger att de ”bloggar för sig själva” ljuger. Det är väl klart att människor vill ha läsare! Annars skaffar man väl en lösenordskyddad blogg, om det är en dagbok eller enbart någonting som släkten på andra sidan Atlanten ska läsa.

    Jag vet inte vad som gör att vissa bloggar blir så populära. Kanske är det så att man fastnar på en blogg och liksom bara hänger med, år efter år? Ser att många ”gamla” bloggvänner har samma följare nu som de hade förr. Samma klick av människor som kommenterar och följer. Och det är klart att följarna ökar om man bloggat i typ tio år. Och det är klart att man kan hora efter läsare hela dagarna, om man vill bli poppis. Spamma något forum med inlägg och vara extremt aktiv på andra bloggar för att locka läsare till sin egen. Men sen gäller det ju att ha tiden, orken och viljan också.

    Själv blir jag galen på mig själv för att jag börjat blogga igen. Skulle använda den tiden till att jobba istället. Eller pussla med barnen. Eller springa. Eller städa huset. Eller ligga med min man. Men jag kör på ett tag till.

    • SannaM mars 10, 2013 den 9:23 e m #

      Håller med om att skrivarlusten och att föra fram åsikter som är främsta anledningen. Och ja, visst tar det en del tid – även om jag främst bloggar på t-banan 😉

      Får också se hur länge jag orkar hålla på, men visst är det roligt och håller hjärna och kreativitet igång!

Kommentera

