Nu vill jag bli skådis igen

10 Mar

Sådär ja, nu har jag sett den. Scum-manifestet. Jag tänker inte skriva så vansinnigt mycket om den nu, mer än att Andrea Edwards gjorde ett helt fantastiskt bra jobb – energi, trovärdighet, ett stort jäkla mod. Och åh, vad hon fick mig att vilja spela teater igen! (det är för övrigt en del av mitt vanliga storhetsvansinne – alltid när jag ser en bra föreställning tänker jag att det där hade kunnat vara jag!)

Föreställningen fick mig (och alla i rummet, såväl kvinnor som män) att skratta så jag nästan grät, den fick mig att må lite illa, att känna mig jävligt olustig till mods och att bli rent orolig – särskilt när Andrea Edwards gav sig ut på Plattan och skanderade i mikrofon medan vi i publiken fick hänga med via video. Tänk om någon ger sig på henne?

Nej, jag tycker inte att detta är en pjäs för högstadieelever och ja, den är riktigt jäkla skruvad – men plockar man isär texten, suddar ut det mest extrema (som att män bör utplånas och att hela samhället bör automatiseras) – så har den sina poänger, eller: Den får en att tänka till. Både åt det ena och det andra hållet.

Och, som sagt, den gav mig inspiration till att börja spela teater igen. Varför satsade jag inte på skådespeleriet?

Ett svar to “Nu vill jag bli skådis igen”

Trackbacks/Pingbacks

  1. Jag vill stå på SCEN! | mina Sanna ord - maj 28, 2013

    […] jättespännande och sevärt. Men ÅH vad jag också vill göra något liknande!!! Som jag skrev om när jag såg SCUM-manifestet och som jag alltid känner när jag går på en skitbra teaterföreställning eller föreläsning: […]

Kommentera

