Vi måste börja lyssna på varandra

14 Mar

Jag måste tipsa om ett mycket bra blogginlägg från en mycket bra blogg, Stökboet, där paret Johan och Sandra bloggar tillsammans. Detta inlägg har skrivits av Johan:

Vi män måste börja lyssna.

Jag förespråkar som bekant i allt främjande arbete med jämställdhet, jämlikhet, rättigheter, likabehandling, nivetvadjagmenar ett normkritiskt förhållningssätt och att vi så långt det bara går undviker att tala om framför allt kön. Men vi kan samtidigt inte blunda för verkligheten som den ser ut nu, där män och kvinnor generellt sett ses som varandras motsatser, som varandras komplement och där de dessutom – på en generell nivå – befinner sig i maktobalans gentemot varandra. Män tjänar mer än kvinnor (lönegapet ökar just nu – inte tvärtom), män sitter på fler chefspositioner, män ses som mer trovärdiga och respektingivande än kvinnor, manliga egenskaper ses som de mest eftertraktade, män och killar tar mer plats än kvinnor (i ett rum med tio kvinnor och en man, kommer mannen med stor sannolikhet ta uppemot 50% av talutrymmet, utan att någon reagerar på det)På en generell nivå. 

Att vara man ger, som sagt, många fördelar (även nackdelar, det behöver inte sägas egentligen, eftersom det är så självklart).
Att vara vit och bo i Sverige ger fördelar.
Att ha ett svenskklingande namn och bo i Sverige ger fördelar.
Att vara heterosexuell ger fördelar.
Att inte ha funktionsnedsättningar ger fördelar.
Att ha föräldrar med akademisk bakgrund ger fördelar.
Och så vidare.

De allra flesta av oss sitter på någon eller flera av dessa normpositioner – utan att för den skull känna oss särskilt privilegierade i vår vardag. Men vi behöver se saken i ett lite större perspektiv, iaktta strukturerna runt omkring oss, på vårt jobb, i samhället i stort – och inte bli förbannade för att någon hoppar på oss, utan istället tänka på att det är strukturerna i sig som kritiseras (samt, förstås, de enskilda personer som faktiskt har kränkt någon psykiskt eller fysiskt).

Därefter är det bara att välja: Antingen ger man sig in i diskussionen, väljer att aktivt arbeta för ökad jämställdhet, jämlikhet och lika rättigheter – för alla eller för en specifik grupp, beroende hur mycket tid och hur stort ens engagemang är. Eller så tänker man, nä, jag har inte tid. Jag har det ganska bra i mitt liv, jag behandlar alla mina medmänniskor med respekt och jag ser inget synligt förtryck i min vardag – det där låter jag andra sköta. Det är helt okej.

Det enda som inte är okej, det är att aktivt och öppet bli förbannad eller uttrycka förakt mot personer som faktiskt jobbar för ökad jämställdhet och jämlikhet, eller mot personer som råkar tillhöra en grupp som generellt sett har det lite tuffare i samhället. Det leder absolut ingen vart – vare sig för dig själv eller för någon annan. Tänk konstruktivt istället – det ena behöver liksom inte utesluta det andra.

Läs Johans blogginlägg. Otroligt vettigt och tänkvärt.

2 svar to “Vi måste börja lyssna på varandra”

  1. Helena mars 14, 2013 den 1:50 e m #

    Apropå att lyssna på varandra, har du läst Beatrice Asks reaktioner på Jonas Hassen Khemiris text i DN igår? Jag blev lite upprörd av hennes brist på perspektiv och förståelse. En joggingrunda senare hade jag ett färdigt blogginlägg som bara rann ur fingrarna på rent adrenalin 🙂

    • SannaM mars 14, 2013 den 7:11 e m #

      Jag har det på min att göra-lista, kan man säga 😉 Ligger som vanligt lite efter i nyhetsflödet… Men nu sover barnet så ska försöka komma ifatt!

Kommentera

