Spelet om könet – om könsuppdelning inom idrotten

16 Mar

De senaste numren av Rfsl:s tidning ”Kom Ut” och Riksidrottsförbundets ”Svensk idrott” har slagits ihop till ett. Detta i samma veva som en nyligen offentliggjord rapport visar att hbtq-personer, och i synnerhet ungdomar, i stor utsträckning känner sig utsatta inom idrotten, eftersom tvåkönsnormen och heteronormen är så otroligt starka där. Föga förvånande, eller hur?

image

Jag hade en (något frustrerande) diskussion med mina sexor om idrott och kön för någon månad sedan, vilket jag skrev om här. Samma ämne diskuterades när mina åttor arbetade med retorik och några grupper valde att livligt argumentera för eller mot könsblandade grupper inom skolidrotten. Jag jobbar dessutom på en skola där tjejer och killar i perioder har delats upp – för att tjejer ska våga ta för sig mer, och när jag försiktigt vidrört frågan om t.ex. transpersoner och omklädningsrum har jag mötts av oförståelse.

Någonstans borde väl alla förstå att en uppdelning mellan tjejer och killar – i synnerhet inom skolidrotten, där det inte ska finnas några tävlingsmoment – är otroligt obefogad, för den utgår ifrån att alla tjejer är lika duktiga (= dåliga, rädda, omotiverade) och att alla killar är lika duktiga (= starka, hårda, motiverade). Så ser det naturligtvis inte ut i verkligheten – de tjejer som sysslar med sport på fritiden och de killar som aldrig hållit på med någon idrott avviker från den bakomliggande normen och orsaken till uppdelningen. Men eleverna lär sig hur de borde vara, och de killar som tafatt lunkar efter fotbollen och aldrig vågar skjuta mot mål känner sig förmodligen väldigt utsatta.

En annan gång satt jag med en flicka i matsalen som höll på med någon sport, jag tror det var innebandy. Det fanns inget tjejlag i kommunen, men hon och hennes tjejkompis – båda 11 år gamla, ni vet i den åldern då det verkligen inte finns några fysiska skillnader att tala om mellan tjejer och killar – hade tjatat sig till en plats i killaget. De blev inte behandlade riktigt likadant som killarna, tyckte de, men det var okej. Fram tills de insåg att de inte fick vara med på några matcher.

Spelet om könet är titeln på artikeln i senaste Kom Ut/Svensk idrott just om könsuppdelning, och den som bara är minsta intresserad av idrott eller som har barn som idrottar borde läsa den (även om den är lång och inte helt lättläst). Den ifrågasätter inte bara den självklara och till synes logiska könsuppdelningen på ett så tydligt och konstruktivt sätt, utan den tar upp den kvinnosyn (och som följd även den manssyn) som ligger bakom. Å ena sidan finns ett ”stöttandetänk” gentemot kvinnorna, att de ska få utöva sin sport på samma villkor som männen – men å andra sidan finns tydliga ramar för hur bra man som kvinna får vara och en syn på att det så kallade ”manliga” både är det bättre, det eftersträvansvärda, och något som enbart är tillgängligt för mannen. Kvinnor som är ”för bra” ifrågasätts hårt, förföljs i media, deras resultat ses som fusk – och de ses som ofullständiga män.

Ni minns väl löperskan Caster Semenya? Och några kanske även minns Stella Walsh? Hon slog världsrekord i 100 meter 1932 – en gärning som redan då ifrågasattes, och som nu för tiden ses som fusk, eftersom hennes könstillhörighet visade sig otydlig vid obduktionen efter att hon mördats femtio år senare.

För barn och ungdomar är könsuppdelning inom idrotten något så otroligt självklart. De vet” att ”killar är bättre” , även om många tjejer stretar på med sitt fotbollsintresse och försöker stå upp för sig själva så gott de kan. För många av mina elever, i de diskussioner och debatter som vi har haft, existerar inte könsnormer när det kommer till idrott. Idrotten är liksom den plats där prestationer utifrån kön är förutbestämda och sanna. Jag har försökt ställa frågor som: ”Menar du att alla killar här inne är bättre än alla tjejer här inne?” och vissa killar svarar hela sonika: ”Ja.” Oavsett sport. Vissa kan möjligen enas om att det är skillnad mellan elitidrottare, amatörer och barn och ungdomar – men till syvende och sist slår de allra flesta fast att det är helt och fullt logiskt att dela upp killar och tjejer, och att killar i slutändan är bättre.

En kvinna som Caster Semenya, ja, hon ses av de flesta elever som jag har pratat med som en fuskare och inte någon riktigt kvinna. Vem hon skulle tävla emot istället, det är det ingen som kan svara på. Förstås.

Det är frustrerande som bara den, och jag kommer definitivt ta upp artikeln från senaste Kom Ut/Svensk idrott för diskussion vid något lämpligt tillfälle. Som med så mycket annat har vi i skolan otroligt stora möjligheter att påverka eleverna – och vare sig vi vill det eller inte, så gör vi det. Hela tiden.

…och vad sägs till exempel om det här:

Kön får och bör inte ges den betydelse som det ges idag. Att inte använda kön som skiljelinje skulle kunna innebära en ökad kreativitet. Även om kvinnor hamnar efter män till en början kan det bli en grund för att skapa andra sätt att förhålla sig till idrott, där andra tekniker och hur man tränar prövas. Sporten skulle därmed kunna bli mer intressant, mer pluralistisk där andra kvalitéer skulle kunna komma till.

– Idag är det dessutom mycket som inte prövas trots att undersökningar visar att exempelvis svenska manliga tyngdlyftare inte kan mäta sig med internationellt tävlande kvinnliga tyngdlyftare. De svenska herrarna kan alltså inte klå de bästa damerna i världen och är exempel på hur framgång handlar om teknik och hur man tränar.

ur Spelet om könet

8 svar to “Spelet om könet – om könsuppdelning inom idrotten”

  1. Knyttet mars 16, 2013 den 8:05 e m #

    Intressant inlägg. Jag har länge irriterat mig över hur bidragspengar fördelas så himla olika beroende på om det mans- eller kvinnodominerande sporter.
    Vad gäller skillnader mellan män och kvinnor finns länk på min blogg (http://hemmahosknyttet.blogg.se/2013/march/kvinnor-i-spelvarlden.html) till den första delen i en dokumentärserie om hur kvinnor gestaltas i tv- och dataspel. Väldigt intressant.

    • SannaM mars 16, 2013 den 8:34 e m #

      Visst är det irriterande och frustrerande! Ska besöka din blogg. Jag tror att jag vet vilken dokumentär du menar!

  2. Stökboet mars 20, 2013 den 9:26 e m #

    Bra skrivet! Jag blir så arg när jag tänker på hur knäppt hela konceptet att ”alla killar är bättre än alla tjejer” är, men minns samtidigt att det var så jag resonerade själv i min barndom. Tyvärr.
    En flicka i min mellanstadieklass var fantastisk på att springa, hon flög fram i sin rosa mjukisdress med Miss Piggy på. Hon vann över alla med god marginal, både killar och tjejer. Men det räknades liksom inte. Hon fick aldrig beröm eller pepp. Inte ens av läraren vad jag minns.
    Tror det är till stor förlust för alla att det fortfarande är manlig idrott som är normen. Att kvinnors idrottande måste särskiljas med ett -dam före så man inte råkar ta fel. Det är en absurd tanke att idrott utövad av kvinnor skulle vara mindre underhållande eller givande på grund av det finns män som sparkar bollen hårdare eller springer fortare.

    /Johan På Stökboet

Trackbacks/Pingbacks

  1. Alla män är starkare än alla kvinnor – eller hur var det nu? | mina Sanna ord - mars 17, 2013

    […] ett fysiskt övertag på generell nivå, inte på individnivå. Och som artikeln jag länkade till igår kunde påvisa så lyfter exempelvis kvinnliga tyngdlyftare ute i världen tyngre än våra manliga […]

  2. Normkritik och likabehandling för hela slanten – länktips | mina Sanna ord - mars 20, 2013

    […] – Mer om könsnormer inom idrotten https://minasannaord.wordpress.com/2013/03/16/spelet-om-konet-om-konsuppdelning-inom-idrotten/ […]

  3. Tvååriga pojkar är ju så bredaxlade, ni vet | mina Sanna ord - april 21, 2013

    […] gick igång på ämnet ”fysisk styrka som norm” – läs då dessa gamla inlägg: Spelet om könet – om könsuppdelning inom idrotten Alla män är starkare än alla kvinnor – eller hur var det […]

  4. Den ångestladdade skolidrotten | mina Sanna ord - maj 23, 2013

    […] sju, men vissa var benhårda i sin uppfattning. (Jag önskar att jag hade kunnat presentera det här för […]

  5. Svar på de sista frågorna: Läraryrket, och lite genus | mina Sanna ord - juni 28, 2013

    […] läsning om idrott, fysisk styrka och könsuppdelning här och […]

Kommentera

