Morgonbestyr och meningen med livet

18 Mar

Morgnar som dessa, då min fru stiger upp strax efter fyra för att gå till jobbet strax innan fem, då jag och Adrian stiger upp precis efter hon gått, hetsar fram till sex då det är dags att gå, och jag raskt promenerar med vagnen i kyla och is för att kunna lämna Adrian prick halv sju – och grinden till förskolan till råga på allt är fastfrusen så vi måste gå runt hela skiten – och jag sedan får halvspringa med svetten rinnande längs rygg och i ansikte för att på sekunden hinna med tunnelbanan tio i sju och sedan, ytterligare en timme senare, anländer till jobbet genomsvettig och stelfrusen och med insikten att det som vanligt tagit inte mindre än två timmar från dörr till dörr.

Sådana morgnar kan jag inte låta bli att fråga mig själv om detta verkligen kan vara meningen med livet? Ni vet, jag vill inte klaga eller så, för jag ska vara glad att jag har jobb, glad att jag har en unge och glad att jag har förmågan att springa mig svettig.

Men ändå.

En liten ljuspunkt i denna morgonmisär: När Adrian, klockan fem sharp, slår upp ögonen och inser att jag ligger på en madrass intill hans säng:
”Mamma! Hej!”
Kryper snabbt som blixten ner till mig, kramas lite och krånglar sig därefter upp och bort mot sovrumsdörren. Vällingtime.

Och sen är det fullt ös direkt.

6 svar to “Morgonbestyr och meningen med livet”

  1. lilla S mars 18, 2013 den 12:16 e m #

    Ååh, den där lilla morgonkärleken kan ju göra hela dagen!

  2. Anita BJ mars 18, 2013 den 2:48 e m #

    Härligt med lite utbyte av lärarbloggar 🙂
    Alltså jag lider med dig med denna morgonstress. Två timmars resetid på morgonen! Jag har 7-10 minuters promenad och kanske 10-15 minuter till på cykel till mitt jobb och JAG tycker att jag har det sjukt stressigt! Man lider liksom med barnen som ska behöva ”jobba” som en vuxen, i alla fall om man ser till antalet timmar/dag.

    • SannaM mars 18, 2013 den 5:30 e m #

      Eller hur! Måste läsa fler lärarbloggar… Och nä, den här morgonstressen vi ofta har är inte kul alls. Just dessa dagar slutar min fru tidigt och kan hämta innan tre tack och lov, så barnet behöver i alla fall inte bli lidande. Han stiger för övrigt hemskt gärna upp 5 oavsett om det är veckodag eller helg 😉

  3. Magda mars 19, 2013 den 9:06 f m #

    Flytta söderut kära du, knappt några restider alls här…

    • SannaM mars 19, 2013 den 9:09 f m #

      Där har du en klar poäng 😉

Kommentera

