”Sanna, du har inget smink – du ser konstig ut!”

21 Mar

Vid tre tillfällen den senaste veckan har jag inte hunnit sminka mig på morgonen. Jag är ingen storsminkare i vanliga fall heller, men mascara och ett litet streck eyeliner brukar jag kosta på mig innan jag drar till jobbet. Den senaste veckan har jag helt enkelt inte hunnit, och det är fascinerande att det varje dag har blivit en liten grej av detta brott mot vanligheterna.

Dag 1 dröjde det ända tills pendeltåget på väg hem, då min kollega tittade lite fundersamt på mig och konstaterade:
”Du ser annorlunda ut idag.”
”Jag hann inte sminka mig.”
”Ah, förlåt.”
Förlåt?

Dag 2 hände det under sista lektionen. En elev stirrade på mig när jag kom in i klassrummet och utbrast bestört:
”Sanna! Du ser annorlunda ut idag!”
”Ja, jag hann inte sminka mig i morse”, svarade jag.
Genast började de andra eleverna mumla om hur pinsam den här eleven var, och vad taskig han var som påpekade detta.
Varför var det taskigt?

Dag 3, vilket var idag, hände det också under sista lektionen. En elev utropade högt och tydligt:
”Sanna! Du har inget smink! Du ser KONSTIG ut!!!”

Det var helt klart den bästa reaktionen. När jag ser ut helt som mig själv – då ser jag alltså konstig ut. Tänk vad lite mascara och två eyelinerstreck kan göra skillnad.

Naturligtvis konverserade vi en liten stund om elevens lilla utspel, och kunde då konstatera att ingen av eleverna vid det bordet hade smink. Men hur kom det sig då att bara jag såg konstig ut? Ja, vana förmodligen. Och även jag själv måste erkänna att jag känner mig lite sjavig när jag går osminkad någonstans, trots att jag är nyduschad, har rena kläder och borstade tänder. När man sminkar sig blir man ju fin, vilket man följaktligen inte är annars…? Det är intressant också i vilken ålder man – eller ja, flickor – plötsligt behöver smink för att vara fina. De elever jag pratade med idag går i sexan och där har de flesta ännu inte börjat sminka sig. Det är väl först i sjuan-åttan som flickor måste börja dölja begynnande rynkor och påsar under ögonen – eller?!

Jag tycker att det är helt okej och till och med roligt att sminka och fixa och klä upp mig till tänderna ibland – men det här med att just smink förknippas med ”att göra sig fin”, det är väldigt synd. Jag tycker man ska kunna känna sig fin bara som man är också – rakt upp och ner, utan smink.
Även om man ser lite konstig ut.

image

Jättekonstig!

Och jag undrar förresten vad nästa steg i min ”jag hann inte sminka mig”-historia blir. Att chefen kallar in mig för att prata om att jag ser så konstigt… trött ut nu för tiden?

9 svar to “”Sanna, du har inget smink – du ser konstig ut!””

  1. Christian mars 21, 2013 den 8:11 e m #

    Sa jag förlåt? Det var korkat av mig. Att chefen kallar in dig för att prata med dig om detta ser jag inte som alltför otroligt.

    • SannaM mars 21, 2013 den 8:12 e m #

      Haha, ja faktiskt – men det kom nog av bara farten 😉

  2. M-L mars 21, 2013 den 8:40 e m #

    Vet du, unga fröken… att om ytterligare sisådär 20 år kommer du att vara tacksam för att påsarna kan döljas lite… Men skämt åsodo tror jag just mascaran och eyelinerstrecken gör att ögonen blir mycket tydligare och för oss (lärare höll jag på att skriva, men jag menar alla) sociala människor, är just ögonkontakten så viktigt. Fler och fler män har ju dessutom upptäckt skönhetsprodukternas tjusning. Känns det inte lite skönt att du är så viktig så att din omgivning ger akt på dina förändringar? Även om det i det här fallet, inte av dig, är så positivt upplevda kommentarer. Tänk om ingen skulle märka att det är något som är annorlunda?

    • SannaM mars 21, 2013 den 8:43 e m #

      Det tror jag säkert 😉 Och jag tyckte det var rätt roligt faktiskt, så många olika reaktioner men ändå med samma andemening, liksom: något är skumt här..! Jag tar för övrigt allt som komplimanger – ha!

  3. Helena mars 22, 2013 den 12:33 e m #

    Förut kunde jag inte ens gå och hämta på dagis utan att känna mig tvungen att ha på åtminstone lite mascara. Men jag har slutat skämmas för att jag inte är superpiffig varje dag och att jag ibland faktiskt är för lat. Jag jobbar ju hemifrån, så om det enda jag ska göra är att gå till dagis fram och tillbaka vore det väl själva sjutton om jag inte kunde göra det utan att se ut som en nyutslagen ros. För let’s face it, det var några år sedan jag passerade rosstadiet 😉

    • SannaM mars 24, 2013 den 4:53 e m #

      Haha, och det är ju egentligen nu då, efter rosstadiet, som det är dags att börja fejka…? 😉

      • Helena mars 25, 2013 den 7:55 f m #

        Hehe, jo, det är väl så… Eller så har jag kommit till dithän att det inte gör så stor skillnad längre 😉

  4. EM mars 22, 2013 den 3:04 e m #

    Jag sminkar mig aldrig och har aldrig någonsin gjort det heller 🙂 Eftersom alla är vana vid det så får jag heller aldrig några kommentarer. Har ingen aning om vad smink och sånt kostar men det är i alla fall något jag inte behöver lägga varken tid eller pengar på i alla fall 🙂

    • SannaM mars 24, 2013 den 4:51 e m #

      Det låter väldigt skönt tycker jag! Är som sagt ingen storsminkare heller, och en mascara räcker i uppåt ett år för mig, så det blir inga särskilt dyra pengar det heller… men visst är det skönt att komma till den punkten att det kan kännas helt okej att gå till jobbet helt ”naturell”!

Kommentera

