Något bra att läsa när jag inte har så mycket vettigt att säga

23 Mar

Tänka sig, jag överlevde förmiddagens näst intill improviserade spinningpass, det som var en del av spinningeventet Spin of Hope till förmån för Barncancerfonden. 55 minuter eurovisionhits från 2000-talet var vad jag bjöd på, och såväl motionärerna som min kropp blev glada av hejig musik, svett och rörelseglädje. Och nu skiner solen, min fru är på väg hem från jobbet, danskdubbade Teletubbies körs på tredje varvet, lille rackarungen tycks ha halvsomnat lutad mot min axel och jag har till och med hunnit läsa lite om vad som händer i vår värld (allt för att slippa ta mig an den fördömda rättningshögen… men det skulle Adrian å andra sidan aldrig tillåta mig göra heller, så jag skyller på det).

Mycket vettigt skulle kunna skrivas, för oj, vad det pågår saker där ute, men jag har varken tid eller ork att formulera mig (och det är förmodligen ingen som har tid eller ork att läsa heller – lördag och allt), men två bra grejer för den intresserade och den som har tid kommer här:

Till att börja med ett viktigt, bra och lättillgängligt inlägg i debatten om tvångssterilisering av transpersoner (vi borde verkligen byta dagstidning till Svenska Dagbladet, jag tror att det skulle göra mig mindre ”vardagsirriterad” – om inte annat så slipper jag ju Hanne Kjöller):

Skadestånd till de steriliserade

…och så har kloka Stökboet gjort det igen – skrivit ett klockrent inlägg, och den här gången handlar det om våldtäkten i Steubenville, där diskussionen efter själva händelsen helt och fullt har handlat om de ”stackars” förövarna, vars framtid nu är förstörd på grund av den hårda domen:

Hur kan människor göra såhär mot varandra?

Läs, irriteras, fylls av kämparglöd… eller så lutar ni er bara tillbaka och har lördag och återupptar eventuella strider på måndag. Eller i morgon för den delen, för söndagar kan ju nästan räknas som lill-måndag. Roligt nästan jämt.

Kommentera

