Hur kan statusen höjas om vi fortsätter klanka ner på lärarna?

27 Mar

image

Och så fortsätter det, det som jag skrev om igår. Läraryrket, lärarutbildningen och skolan synas i sömmarna – men syftet verkar för DN:s del inte vara att hjälpa till att höja statusen, utan tvärtom: att köra förtroendet för oss lärare ännu djupare i botten.

Jag håller med om att det är förjäkligt att det räcker med 0,1 på högskoleprovet för att komma in på lärarutbildningen. Att lärarutbildarna behöver sänka sina kunskapskrav för att anpassa sig till de ”nya” studenterna, det är också helt förkastligt. Förändringar måste alltid ske, för samhället förändras, men självklart måste kvaliteten bibehållas för att vi inte successivt ska få en lägre och lägre kunskapsnivå, där vi kräver mindre och mindre av våra studenter och som följd även av våra elever.

Men, jag skulle ändå önska att vinklingen på artikelserien var annorlunda. Istället för att sträva efter skandalrubriker, förbannade läsare och föräldrar till elever som slår näven i bordet och i ännu större utsträckning börjar ifrågasätta vårt arbete – kan de inte fundera på hur de kan skapa en debatt med positivt syfte istället? Rubriker och innehåll som får folk att känna att jo minsann, de där lärarna gör ett sådant hästjobb – men de kommer inte orka hur länge som helst om förutsättningarna inte förbättras!

Jag valde mitt yrke därför att jag är genuint intresserad av människor, pedagogik och för att jag älskar språk – och för att jag hade högsta betyg i både svenska och tyska i grundskolan och även i gymnasiet. Kvaliteten på lärarutbildningen, både vad gäller utbildningen i svenska och i tyska, var mycket hög, skulle jag vilja påstå (det var i de ”allmänna utbildningsområdena” som det ibland sket sig en smula) och jo, jag fick A eller VG, det vill säga högsta betyg, på de allra flesta av mina kurser även vid Universitetet. Tyska institutionen slet i mig för att jag skulle stanna och göra även magisterkursen, eftersom de har så få studenter som vill och som klarar den höga nivån. Faktiskt, och för att skryta lite. Men det jag menar med detta är inte att jag är någon mega fantastic superpedagog eller bättre än alla andra, utan däremot att det finns många fler som jag – som har ett genuint intresse och mycket goda kunskaper i sina ämnen och i att kunna planera och genomföra undervisning på ett sätt som fångar elever, i synnerhet om vi får goda förutsättningar att kunna göra ett bra jobb.

Något jag dessutom skulle vilja belysa är att det absolut inte krävs att man genom hela sitt liv varit ett A-barn, för att använda elevernas uttryck, utan även en person som med näppe lyckats kämpa sig igenom både grundskola, gymnasium och lärarutbildning kan i slutändan bli en alldeles fantastisk lärare, med stor förståelse för de elever som är skoltrötta, omotiverade, lågpresterande eller har svårigheter av olika slag. Det är det som är det fina med skolan; den hålls igång av människor, av olika individer och för olika individer. Eleverna är inte stöpta i samma form, och därför måste även vi lärare ha olika utgångslägen och sätt att se på undervisning – huvudsaken är att vi har goda kunskaper i våra ämnen och ett stort intresse och engagemang för våra elever.

DN plockar återigen fram alarmerande siffror och för fram dessa som om de speglade hela verkligheten: Lärare har så dåliga kunskaper att vi alla borde tappa förtroende för dem som yrkeskår!! Nej, säger jag, så är det inte. De allra flesta av oss som tar examen från lärarutbildningen har mycket goda förutsättningar att bli bra lärare, men det som krävs är förstås att utbildarna bibehåller sina höga krav på oss och att vi på våra arbetsplatser får goda möjligheter att göra ett bra jobb. Och det är där, vilket jag skrev igår, som det ofta brister.

8 svar to “Hur kan statusen höjas om vi fortsätter klanka ner på lärarna?”

  1. Calle mars 27, 2013 den 9:36 f m #

    Här får du något intressant att läsa:
    http://blogg.arkadia.se/#post188

    • SannaM mars 27, 2013 den 9:47 f m #

      Tack! Verkligen intressant!

  2. Helena mars 27, 2013 den 4:32 e m #

    Ketchupmamman har också skrivit lite om det här idag, hon kör ju en lite mer humoristisk tvist, men budskapet går onekligen fram http://www.ketchupmamman.se/2013/03/ar-jag-dum-men-passionerad/ 🙂

    • SannaM mars 27, 2013 den 7:26 e m #

      Tack för den länken! Gud vad roligt! Och så undrar man återigen: Hur tänker folk???

      • Ett tigerliv mars 27, 2013 den 8:53 e m #

        Ja, hon är så himla rolig! Och vad gäller folk är det väl som vanligt: de tänker inte alls.

Trackbacks/Pingbacks

  1. Alla lärare ska väl vara de bästa lärarna? | mina Sanna ord - april 12, 2013

    […] lärare, i min stressiga vardag där jag kämpar som ett djur för att hinna med och för att orka? Som jag har skrivit tidigare så hade jag 19,1 i snitt när jag gick ut gymnasiet, så även med högre antagningskrav hade jag […]

  2. Tremånadersjubileum! | mina Sanna ord - april 28, 2013

    […] Mest länkade/delade Hur ska statusen höjas om vi fortsätter klanka ner på lärarna? […]

  3. Ökad kontroll ger inte förbättrade resultat | mina Sanna ord - maj 3, 2013

    […] Mer om mina tankar om skolan och Björklund & co’s skolpolitik: Alla lärare ska väl vara de bästa lärarna? Hur kan statusen höjas om vi fortsätter klanka ner på lärarna? […]

Kommentera

