Första dagen på påsklovet

29 Mar

Igår när jag kom hem kraschade jag. Eller inte med en gång, för först var det förstås middag, lek, mys och läggning av barn – men sen, när jag låg på madrassen intill Adrians säng i väntan på att han skulle somna, då la min kropp fullständigt av. Jag misstänker att tiden avstannade för en stund (läs: jag somnade), för när jag pallrade mig upp efter att han somnat var klockan redan 20.00. På min att göra-lista stod packning inför påskresa, skriva färdigt några påbörjade omdömen, fila på blogginlägg och bara slappa – men inte en chans. Hopp i säng bara, min kropp pallade inte en sekund till i vaket tillstånd.

Någon av alla som ser oss lärare som riktiga puckon och latmaskar, som tror att vi bara glider runt och dricker kaffe för att sedan ha lov i flera månader om året, kanske tycker att jag inte borde klaga eller vara särskilt trött alls – det var ju trots allt lov för bara fyra veckor sedan (läs gärna Ketchupmammans fantastiska inlägg om just detta med lärares lathet, dumhet osv.). Men jo, dessa fyra veckor har varit helt galet fullspäckade. Massor av rättning och bedömning, för min del i kombination med en unge som sover alldeles för lite på nätterna. När mina elever igår efter sista lektionen inte ville gå hem eftersom de ville göra klart sina ordklassfilmer (grammatikglädje, ni vet) så borde jag kanske ha känt yes!, fast näe, jag ville faktiskt gå hem.

Idag jobbar min fru, och jag och Adrian ska alldeles på egen hand transportera oss till centralen senare för att möta upp henne och så ska vi allihop dra nedåt landet till min familj. En bussresa på fem och en halv timme med aktiv 1,5-åring – vad sägs om det? Den här dagen har hittills inneburit en stor laddning bajs (inkl. bajs på golv) och en härligt uppstressande incident då Adrian i badet fick tag i ”barntoasitsen” och trädde den över huvudet. Han har gjort det förut, och det brukar inte vara några konstigheter, men nu hade hans huvud plötsligt vuxit (som barnhuvuden gör…) och när toasitsen skulle dras av gick det inte alls. Skrik och panik och varje gång jag nästan lyckades lirka sitsen av huvudet drog Adrian ner den igen – det gjorde ju ont i pannan och på öronen av den vassa kanten. Han gallskrek och jag kallsvettades samt började på allvar fundera på vem jag skulle ringa (brandkår? polis?) och hur fasen vi skulle lyckas klippa upp den förbannade toasitsen. Så till slut gick det, men både Adrian och jag var bra skakis en lång stund efteråt.

Långfredag var det, ja. Och just en lång fredag är precis vad jag behöver för att hinna göra allt som måste göras innan resan: Packa, fixa, slänga sopor och sådant skoj står nu på schemat, och jag har även en liten ”blogguppsats” på gång som jag skulle vilja publicera, med utgångspunkt i ett citat ur Maria Svelands ”Hatet” (får se om Adrian och tiden tillåter mig färdigställa den under dagen).

Och, jag kanske för den goda sakens skull borde tillägga: Glad påsk!

image

image

image

4 svar to “Första dagen på påsklovet”

  1. Sara mars 29, 2013 den 11:48 f m #

    Hahahahaha… Jag sitter på t-banan och skrattar rakt ut!!! Men vilken panik för stackars A…. 😦

    • SannaM mars 29, 2013 den 12:07 e m #

      Haha, vad roligt! Och ja fy, jag hade verkligen fullständig panik – och han också… nu sover han med fina röda streck i pannan…

  2. Helena mars 29, 2013 den 2:25 e m #

    Det låter som en lätt magsårsframkallande dag 🙂 Jag hoppas bussresan går bra och att ni får en skön påsk! Och passa på att överlåta barnet hos lämplig släkting och SOV!

    • SannaM mars 29, 2013 den 2:57 e m #

      Ja jo, inte direkt lugn och ro :-/ Men sen sov han middag och då kunde jag till och med unna mig frukost, haha. Sova blir receptet i helgen, mellan alla tusen släktbesök. Ha en fin påskhelg ni också!

Kommentera

