Prinsessdrömmar är inget du föds med

31 Mar

Det här tycker jag är rejält obehagligt:

image

Ja, alltså, Svensk Damtidning. Finns väl inte så mycket att förvånas över egentligen – att konservera stereotyper är väl deras jobb? Men vad skulle genusmotståndaren säga? Kanske såhär:

”Är detta verkligen något att ens lägga energi på? Hur orkar ni? Låt flickor vara flickor för tusan! Låt dem vara prinsessor – alla flickor vill vara prinsessor, för flickor är söta och vad är det för fel med det? Det är för tusan något att vara glad för.”
Och så vidare.

Men jo, jag tänker fortsätta lägga energi på det här och motsätta mig att flickor ska vara söta för att ses som riktiga flickor, eller för att räknas som flickor över huvud taget. ”Söt”, vad är det egentligen? Vem bestämmer vad ”söt” innebär? Och varför skulle den där sötheten och prinsessdrömmarna förresten behöva vara förbehållet enbart flickor?

Min mamma gjorde en övning med sina lågstadieelever för ett tag sedan där de fick skriva vilket kön de skulle vilja ha om de fick bestämma helt själva, och så fick de motivera varför. De allra flesta (men inte alla!) ville behålla sitt eget kön och många flickor motiverade sitt val med att ”som flicka får man göra sig fin och sminka sig och ha fina smycken.” På fullaste allvar. De går i lågstadiet och de vet liksom redan – hur kan någon tycka att det inte är sorgligt? Att åtta-nioåriga flickor redan har reducerat sig själva till i första hand söta!

Jag tänker även på de kommentarer mina inlägg om att vara fin har fått de senaste dagarna, i synnerhet från de genusmedvetna föräldrarna med döttrar som vittnar om hur deras flickor ständigt tas för pojkar. Och inte för att de kläs stereotypt pojkigt, utan för att de inte kläs typiskt flickigt. Som presens uttrycker det:

imageBilden ovan av ”de söta sessorna” kan tyckas vara hur harmlös och söt som helst, men den inrymmer så vansinnigt mycket – både att flickor (prinsessor!) ska vara söta och dessutom att de ska jämföras och bedömas. Och därför blir jag också så sur och ledsen när en så inflytelserik person som Blondinbella bemöter kritiken mot hennes ”hen-motstånd” dels genom att reducera debatten till att enbart handla om färg och dels genom att använda det mest urvattnade, naiva och korkade (ursäkta) argumentet att ”män och kvinnor är olika”. Suck.

image

image

…och värst av allt: flera hundra människor gillar hennes inlägg på facebook.

Såhär kommenterade jag hennes senaste inlägg (lika bra att citera mig själv här, eftersom hon förmodligen inte kommer läsa):

image

Jag hade naturligtvis kunnat lägga till något mer om cispersoner, transpersoner, privilegier, normer och strukturer som skapar avvikare, men… det struntade jag i. För som sagt, hon kommer förmodligen inte ens läsa min kommentar – och både hon och hennes trogna fans har redan bestämt sig för att de vet hur allt ligger till, och då är det egentligen strunt samma. Tyvärr.

11 svar to “Prinsessdrömmar är inget du föds med”

  1. Jessica mars 31, 2013 den 7:43 e m #

    Jag tycker det hemskaste i den rubriken är ”vi jämför”… Vadå, vilken bebis som är sötast, bäst, har finaste näsan eller vadå? Jämföra barn är hemskt. Som att något barn skulle vara bättre än nåt annat?

    • SannaM mars 31, 2013 den 8:15 e m #

      Visst är det fruktansvärt! Obehagligt som sjutton. Hela inlägget hade absolut kunnat handla om det (kanske får bli en fortsättning) men nu blev det bara att jag nämnde det lite kort eftersom jag ville få med så mycket…

      • Jessica mars 31, 2013 den 8:31 e m #

        Det du skriver om är också relevant såklart, det är bara inte det som jag la fokus på så fort jag såg rubriken. Lite roligt är det i alla fall att båda barnen har blå kläder på sig på framsidan… 😉

      • SannaM mars 31, 2013 den 8:38 e m #

        Alltid nåt 😉 Har faktiskt inte läst artikeln (köper helst inte Svensk Damtidning…) så vet inte vad de jämför, men är väldigt nyfiken så jag kanske tjuvbläddrar lite nästa gång.

  2. Sara Brännholm mars 31, 2013 den 7:54 e m #

    Jag reagerar på en sak till när jag läser det där:
    Vi JÄMFÖR Estelle och Athena…..hur gamla är dessa sessor? Ett år lite drygt.

    • SannaM mars 31, 2013 den 8:13 e m #

      Ja jag vet, helt galet. Jag skriver ju lite kort om det i inlägget men hela texten hade absolut kunnat handla om det om jag inte haft så mkt jag ville få med…

  3. Helena april 1, 2013 den 11:22 f m #

    Åh, jag såg också den där rubriken häromdagen och kräktes lite i munnen. Jag var nyfiken på att kolla vad det var de jämförde egentligen, men jag hade inte möjlighet just då. Men det känns ju helt sjukt att göra en jämförelse av de ”sötaste” ettåriga barnen. Fast det finns ju skönhetstävlingar för småbarn, så varför inte. Mår lite illa nu…

  4. Linde april 4, 2013 den 11:03 f m #

    Åh din kommentar på hennes inlägg var så bra! PRECIS sådär tänker jag också! Bara för att jag njuter av blommiga klänningar och ljusrosa nagellack och är tjej så innebär inte det att alla tjejer per automatik gör det. Det handlar om att få vara sig själv!

  5. Linde april 4, 2013 den 11:11 f m #

    Delar denna bild på FB om det är okej. Ska jag länka till dig?

    • SannaM april 4, 2013 den 11:13 f m #

      Dela gärna och länka gärna 🙂

Trackbacks/Pingbacks

  1. Nej, Blondinbella är ingen normbrytare | mina Sanna ord - april 4, 2013

    […] Det började med att Blondinbella kritiserade ”hen-debatten”, vilket jag skrev om här, och flera stora bloggare, såsom Lady Dahmer och Hanapee, skrev superbra inlägg om detsamma med […]

Kommentera

