Funderingar på väg hem från småstaden

2 Apr

Så sitter vi på den där bussen igen. Fem timmar och fyrtio minuter upp till huvudstaden och hemmet. Sköna dagar har det varit, men som vanligt gick tiden förbannat fort. Träffat mor, far, bonusföräldrar, tre av fyra småsyskon, mormor, morfar, morbror, kusiner, barndomsvän och lite andra nära och kära – rätt bra jobbat på tre och ett halvt dygn.

Det är märkligt det här med barndomsstaden, hemstaden, det ”förflutna”. Jag skrev ju om det häromdagen, men kanske var jag inte helt rättvis i min beskrivning och min känsla. Faktiskt så kan jag inte alls veta hur det är i Kalmar nu, för jag har inte bott där sedan jag var 19 år. Hela mitt vuxna liv har tillbringats utanför Kalmar, först en sväng i Tyskland och sedan snart åtta år i Stockholm. ÅTTA! Inte undra på att jag känner mig kluven i frågan vad som är mitt ”hem”. Spontant tänker jag Stockholm, för jag vet liksom inte hur man inte bor där. Långa restider, mycket folk och ett stort utbud av upplevelser som finns runt hörnet om man vill och hinner är liksom en naturlig del av livet nu, även om just jag framför allt hinner ta del av de långa restiderna med tillhörande stress och frustration. Men det finns också föreningar och organisationer att engagera sig i (vilket jag inte hinner på grund av ovanstående), vänner (vilka vi knappt har tid att träffa) och känslan av öppenhet. Ja, i alla fall en större öppenhet än jag inbillar mig generellt sett finns i den lilla staden.

Kanske är jag bara fördomsfull igen.

Ofta kommer min kalmarlängtan med större kraft på våren och sommaren. Inte så lustigt kanske, det är ju då staden börjar blomstra, turismen sätter fart, närheten till Öland känns lyxig och dessutom vaknar min inneboende inspiration till på våren. Tänk om vi hade en liten trädgård! Tänk om vi hade lite närmre till allt så vi kunde ha mer tid för varandra, Adrian, hemmet, egna intressen! Tänk om jag kunde få tid att börja skriva på den där boken, tänk om jag kunde bli den som faktiskt lyckades starta igång en fungerande Rfsl-förening i Kalmar, tänk om jag kunde klura ut ett föreläsningskoncept och resa runt med det i de småländska skogarna – här där det verkligen behövs!

Tänk om… Men det är inte lätt att bryta upp ifrån det som känns hemtamt. Bo i Kalmar, vem vet hur det skulle bli egentligen? Jag är ju, som jag skrev igår, en otroligt rastlös person. Hellre för mycket och på gränsen till utbrändhet än för lite och på gränsen till total tristess och depression. Vad skönt det vore att bara vara nöjd istället. Kunna njuta av det man har och inte se sig omkring efter nytt hela tiden.

Vi fortsätter fundera. Jag fortsätter vackla… Och så får vi se vad som händer. Just nu har vi ju trots allt rätt fullt upp bara att leva, få vardagen att gå ihop och att ta hand om en busig och helgalen krabat i sin mest intensiva ålder:

image

image

image

image

4 svar to “Funderingar på väg hem från småstaden”

  1. Sara Brännholm april 2, 2013 den 8:31 e m #

    Men hoppsan, är det en BLÅ tröja….;)

    • SannaM april 3, 2013 den 6:57 f m #

      Men HOPPSAN! Det var ju riktigt ogenusaktigt av oss… Vill vi kanske göra ett slags statement?

      • Sara Brännholm april 3, 2013 den 9:49 f m #

        Precis, fast det kanske är okej om han har två mammor? Jag vet inte, hur mycket ska vi särskilja här? En flicka får ha rosa om hon har två pappor och en pojke får ha blått om han har två mammor?

      • SannaM april 3, 2013 den 9:53 f m #

        Jag tänker nog att med två mammor är det mesta okej. Mer normbrytande än så kan det liksom inte bli. Eller jo, två pappor i så fall möjligtvis. Då är den blå tröjan nästan ett MÅSTE. Alltså på en son. (eeh??)

Kommentera

