Hen, hen, hen!

10 Apr

Militanta ”hen-motståndare” som är rädda att förlora sin egen könsidentitet och gå miste om sina privilegier som cismän och ciskvinnor (eller vad de nu är rädda för) fastslår gärna att ”det här med genustrams och hen” bara är en fas som vissa (feminister?) går igenom och som vi kommer se tillbaka på och skratta åt om några år. Dessa personer vill jag nu göra riktigt besvikna:

Jag arbetar på en rätt stor grundskola norr om vår kära Hufvudstad, och här har ”hen” börjat slå igenom på riktigt. Tidigare har jag skrivit om när jag för första gången hittade ordet ”hen” i en elevtext, och nu, kära ni, har detta lilla ord börjat både synas och höras när man allra minst anar det. I flera elevtexter, i mötesprotokoll och även i spontant tal. Det ni!

”Men alltså, när jag beskriver den här personen, ska jag beskriva hur hen ser ut och så då?” fick jag en fråga från en elev idag. Ha! Jag blir så varm och glad i hjärtat när jag inser att, jo, språket förändras och med detta även synen på vad som är sanning, på vad som är normalt, på vad som är norm. Även om skolan fortfarande generellt sätt är väldigt köns- och heteronormativ, så sker långsamt långsamt en förskjutning på hur det är accepterat att uttrycka sin könsidentitet och vilka sexualiteter som anses okej.

Det är annars lätt att se sig omkring i vårt samhälle och bli rätt nedstämd. Även om vi är ”världens mest jämställda land” så brister det på många sätt, och nej, alla människor har inte samma rättigheter och möjligheter som det ser ut just nu – det finns väldigt många som faller utanför ramarna för vad som är okej och så vidare, vilket jag har tjatat om tusen gånger förut (och kommer fortsätta tjata om). Och alltså, förmodligen kommer inte detta förändras vare sig idag eller ens de närmsta, tja, fem åren. Mycket av det jag resonerar kring här i bloggen, och mycket av det jag tror på och förespråkar – ett normkritiskt tänkande, framför allt – grundar sig i min roll som mamma och min roll som lärare, för det är ju faktiskt de barn som växer upp nu som kan se till att något på riktigt förändras här i världen.

Att vidga och förändra språket är ett steg i rätt riktning.

image

10 svar to “Hen, hen, hen!”

  1. presens april 10, 2013 den 4:10 e m #

    Jag tror verkligen att många har längtat efter ett bra ord. Vi pratade mycket om det på högstadiet och gymnasiet, jag och mina kompisar, men vi var inte så kreativa. Visst, för en av mina kompisar handlade det mest om att hitta ett bra pronomen för att beskriva Gud, men ändå.

    • SannaM april 11, 2013 den 6:18 f m #

      Det tror jag också! Det fyller ju verkligen ett tomrum. Undrar dock hur länge det dröjer innan det anses okej att fråga t.ex. ”Vad heter hen?” om en bebis i barnvagn eller liknande…

  2. Calle april 10, 2013 den 5:13 e m #

    Det är ett otroligt praktiskt litet ord och jag förstår inte alls uppståndelsen, alla borde ju vara överlyckliga över att det har hittat in i det svenska språket.
    Nu väntar jag bara på att det i norra delarna av Sverige flitigt använda ordet ”he” (används som ett samlingsord för ställa, lägga, placera osv) (he – hedde – hett) ska slå igenom.
    Eller varför inte (från samma landsända) ordet ”vars” i stället för var eller vart, för det blandar folk ändå bara ihop. 🙂

    • SannaM april 11, 2013 den 6:06 f m #

      Inte jag heller! Du får skriva en motion om att införa ”he” och ”vars”, och tja, kanske bör ”dom” ersätta ”de” och ”dem” på sikt också, även om normativa jag tycker att ”dom” blir jäkligt fult i text…

  3. Fråga Ugglan | Klok som en coffeetablebok april 10, 2013 den 5:23 e m #

    Kul att se! Tänk, att få säga till sina barn ”när jag var liten fanns inte internet, och ingen hade kommit på ‘hen’ än” och höra dem dra efter andan av förundran. 🙂

  4. Cissi april 10, 2013 den 7:50 e m #

    Vi skrev gemensamma sammanfattningar kring berättelser ur Gamla testamentet idag och alla mina klasser var rörande överens om att Gud skulle kallas hen! De där eleverna är allt bra kloka! 🙂

    • SannaM april 11, 2013 den 5:49 f m #

      Coolt! Språket och perspektiven förändras, härligt att se 🙂

Trackbacks/Pingbacks

  1. Små förändringar i vardagen leder på sikt till större förändringar på samhällsnivå | mina Sanna ord - juni 30, 2013

    […] heterosexualiseringen i läromedel, om ”genusgodkända” barnböcker och om när mina elever använder hen, just på den där vardagsnära så kallade ”låga” nivån (fast oftast med någon […]

  2. Jag har sagt det förr och jag säger det igen: Det är inte okej att vägra ”hen”! | mina Sanna ord - juli 24, 2013

    […] att ordet är här för att stanna, hur mycket alla bakåtsträvande cispersoner än kämpar emot: Hen, hen, hen! Ett litet ord kan göra så […]

Kommentera

