Dagens boktips – fortsättning på litteratursnacket

11 Apr

Som ett led i min lilla följetong om genus och skönlitteratur och framför allt efter gårdagens inlägg om bland annat den stundande kärleksbokcirkeln i mina klasser, är det på sin plats att faktiskt berätta vilka böcker vi har valt ut (och på samma gång komma med boktips till den intresserade?). Så, här är listan:

Det händer nu, Sofia Nordin – lesbisk tonårskärlek. Tänk om jag hade fått läsa den i högstadiet, jag hade varit helt överlycklig.

De i utkanten älskande, Johanna Nilsson – olika ”udda” människor möts på olika sätt, bl.a. en transperson (tyvärr olycklig…), en gatumusikant och en ung tjej som blir oplanerat gravid.

Saker som aldrig händer, Johanna Lindbäck – en kille som inte är stereotyp ”kille” i huvudrollen. Både heterokärlek, vänskap och med en liten homotouch.

Det är så logiskt alla fattar utom du, Lisa Bjärbo – en heterokärlekshistoria ur både killens och tjejens perspektiv.

No och jag, Delphine de Vigan – fransk bok som mer handlar om kärlek i form av vänskap mellan en tolvårig högstadietjej och en hemlös artonåring.

Vendela och Isak, Annika Wallroth – ungdomsbok med både tjej och kille i huvudrollen, kärlek och vänskap på flera olika nivåer inklusive queera inslag.

Som ni ser, enbart kvinnliga författare. Vi ville ha hyfsat moderna, nyskrivna böcker, vi ville ha en innehållslig bredd men ändå med det gemensamma temat ”kärlek och relationer”, och då var det inte så lätt att hitta böcker skrivna av män. Tyvärr. Dessutom är vi medvetna om att karaktärerna i böckerna har väldigt svenska namn och är rätt vita, eller vad man ska säga. På ett eller annat sätt påtalar jag förmodligen dessa faktum för eleverna, får se hur. Men hur som helst, angående hela frågan om genus och skönlitteratur fick jag flera kommentarer från läsare igår, som på olika sätt jättebra sammanfattar precis hur man borde tänka och arbeta för att förändra synen på vad som är ”flicklitteratur” och vad som är ”pojklitteratur” (ungdomslitteratur…), vilket i längden också bidrar till att förändra synen på vad som är ”flickigt” och ”pojkigt”. Här är en av dem:

image

…och mitt svar (ber om ursäkt för taskig svenska):

image

Vad tycker ni?

4 svar to “Dagens boktips – fortsättning på litteratursnacket”

  1. Ellika maj 29, 2014 den 11:03 f m #

    Två andra fantastiska ungdomsböcker om kärlek (som passar högstadieåldern) (Båda skildrar heteronormativa relatiner) är Den första gång jag såg dig av Katarina Kuick. (Men jag måste erkänna att jag inte läst den sen jag själv var tonåring) Vi får följa med i parets tio första möten, samtliga berättade ur bådas perspektiv. Jag minns det som att de inte har särskilt könssteorypa beteenden, och bra på att utmana homosocialiteten (båda har en person av motsatt kön som bästa vän).
    Att spela människa av Ursula K Le Guin
    En av mina absoluta favoritböcker av en av mina absoluta favoritförfattare. Vi får följa Owen som är en otypisk kille med mycket känslor i den relation som växer fram mellan honom och Nathalie. Visst, de är av olika kön och därför blir de inte vänner utan något mer, men den är jättefin på så många andra sätt och väldigt existentialistisk.

Trackbacks/Pingbacks

  1. Tjejkompisar och pojkvänner: Om homosocialitet och heterosexualitet | mina Sanna ord - maj 11, 2013

    […] med killar och killar och tjejer är kära i varandra. I vissa av de böcker vi har valt ut till kärleksbokcirkeln skildras även homosexualitet, men även i dessa böcker är homosocialiteten enormt […]

  2. Normen i fokus, del 4: Normkritiken i praktiken - Det öppna klassrummet - mars 25, 2014

    […] en skönlitterär bok, synliggjorde heteronormen samt normer om kön tillsammans med mina åttor. Här är listan över de romaner samma åttor fick läsa under vårens […]

  3. Normbrytande litteratur eller litteratur som pekar ut det normbrytande - Det öppna klassrummet - juli 3, 2014

    […] tvåsam och det ville jag också få med. Till sist valde jag ut det gäng böcker som presenteras här och som gestaltar både sam- och olikkönad romantisk kärlek, kärlek gestaltad ur så väl […]

Kommentera

