Alla lärare ska väl vara de bästa lärarna?

12 Apr

image

Okej hörni, vem känner sig varm, lugn och hoppfull av denna rubrik ur dagens DN, hand upp? Jag känner mig rätt skeptisk faktiskt (tro det eller ej), och även en känsla av likgiltighet blandad med lätt lätt frustration, i synnerhet när jag sedan läser ”de tre stegen”:

image

Mer pengar till utsatta områden. Högre antagningskrav till lärarutbildningen. En godkändgräns på högskoleprovet. Jahapp. Och exakt hur kommer detta gynna mig som verksam lärare, i min stressiga vardag där jag kämpar som ett djur för att hinna med och för att orka? Som jag har skrivit tidigare så hade jag 19,1 i snitt när jag gick ut gymnasiet, så även med högre antagningskrav hade jag kommit in. Jag jobbar inte i något socialt utsatt område så några mer pengar lär vi inte få, och högskoleprovet har jag inte ens gjort.

Självklart ska antagningskraven till lärarutbildningen höjas, men med handen på hjärtat – på vilket sätt är det ett problem ute i skolorna just nu att 123 personer kom in på lärarutbildningen med 0,1 på högskoleprovet? Slöseri med skattepengar kan man tycka möjligen, för dessa personer kommer ju med största sannolikhet inte nå klassrummet (och om de gör det så beror det på att de faktiskt, trots sitt kassa provresultat, är duktiga i sitt ämne och bra pedagoger), men i övrigt säger det ingenting om min eller mina kollegors kompetens.

Det finns bättre lärare, det finns sämre lärare, det finns briljanta lärare och det finns direkt olämpliga lärare. Det finns även lärare som sätter höga betyg för att deras elever är värda det, och det finns lärare som sätter orättvisa betyg eller glädjebetyg för att de är okunniga eller för att förbättra sitt eget anseende. Precis som det finns läkare som skriver ut pencillin i tid och otid, psykologer som tycker att medicin alltid är den enda lösningen och så vidare. Alla är vi människor och ingen kan någonsin bli helt perfekt. Men! Som yrkeskår måste vi ändå ha folks förtroende, att vi som grupp är kompetenta, kunniga, proffsiga och engagerade. För det är vi! Och självklart måste vi lärare kunna kräva en dräglig arbetsmiljö där vi ges tid och möjlighet att främst (enbart) arbeta med det som vi är bra på: Undervisa och bedöma kunskaper. Ett visst socialt ansvar ingår också naturligtvis, men vi ska inte tvingas ta rollen av specialpedagoger eller kuratorer om det inte är vår kompetens, lika lite som vi ska behöva agera administratörer eller IT-tekniker. Dock ligger just nu allt detta på varje enskild lärares bord, i kombination med många undervisningstimmar och bristande möjligheter att samverka med andra lärare och annan viktig skolpersonal. Och det är där det brister. Det har ingenting med vår kompetens som lärare att göra.

På tal om kompetens. Lärares löner, yrkets status och karriärmöjligheter talas det mycket om och så även i dagens DN-artikel. Björklund menar att framför allt de riktigt duktiga lärarna ska få rejält höjd lön, och dessa lärare ska även ha möjlighet att ta sig vidare uppåt, bli förstelärare, lektorer, studera vidare, forska. Min tolkning av detta: Alla bra lärare ska göra karriär och så stannar de halvbra med eleverna – eller har jag förstått saken helt fel då? Borde inte tanken istället vara att alla lärare ska bli de bästa lärarna? Eller inom vilka ämnen är det okej att vara halvbra, halvengagerad?

Målet måste väl vara en skola där de bästa lärarna väljer att stanna? Att möjligheten till fortbildning, vidareutbildning, forskning finns är förstås viktigt, men den främsta moroten att välja läraryrket bör väl ändå vara att du får jobba med dina favoritämnen och med unga människor, inte att det är en språngbräda till fortsatt karriär? Det ena måste förstås inte utesluta det andra, men tolkar jag Björklund rätt så menar han att de som gör karriär samtidigt kommer röra sig bort från klassrummet, bort från eleverna – där de verkligen behövs. Det är väl inget att sträva efter? Dock ser vi det redan ske hela tiden; duktiga, engagerade pedagoger som är omtyckta av elever, föräldrar och kollegor som antingen helt byter bana för att deras slit liksom inte betalar sig eller för att de faktiskt inte tillåts arbeta med det som de är allra bäst på, eller drar de till de enstaka skolor som åtminstone satsar på lärarna genom rejält höjda löner, eller så hamnar de på högskolan, går forskarutbildning eller börjar undervisa för lärarstudenter. Och JA, även på lärarutbildningen behövs bra pedagoger. Men som sagt, arbetet i skolorna, i klassrummen, där vi nu ser att det brister – där behöver det främsta krutet läggas.

Läraryrket är inte bara superviktigt, det är rätt fantastiskt också. Men för att använda ett uttryck och en uppmaning som nästan börjar bli en klyscha i skoldebatten: Låt oss lärare vara lärare. Och ge oss alla betalt för det otroliga jobb vi lägger ner.

Annonser

11 svar to “Alla lärare ska väl vara de bästa lärarna?”

  1. Maax april 12, 2013 den 9:39 f m #

    Jag blir också frustrerad när jag läser om hur lärare och skolan behandlas. Det som irriterade mig mest med just dessa tre ”lösningar” är nog det angående betygen hos blivande lärare. För hur mycket säger ett betyg om en persons kompetens, egentligen? Vad ligger bakom ett dåligt betyg? Självklart kan det vara att en person i fråga inte är bra i ämnet och har de kunskaper som krävs, men så är inte alltid fallet. Jag kan tala av egen erfarenhet; under min gymnasietid hade jag högsta betyg, MVG, i Sv A, eftersom jag fortfarande hade motivation och drivkraft från högstadietiden, då jag hade en fantastisk lärare. I kursen Sv B hade jag däremot underkänt. Då hade det gått ett år, den lärare jag hade var (ursäkta) värdelös pedagog, utan förmåga att uppmuntra eller ens bedöma ett arbete (standardkommentaren på varje arbete var ”bra”, oavsett vad). Detta i kombination med en privat situation gjorde att betyget rasade, trots att kompetensen fanns där. Sedan i Sv C var läraren utbytt mot en nyutexaminerad lärare full av engagemang, och betyget steg till ett VG.
    Vad jag vill säga är att ett betyg kan bero på så mycket. Självklart bör man se till betyg till viss del, men att lägga all fokus på blivande lärares betyg och tro att man får en bättre skola på det viset, det känns helt galet.
    Kanske kan det till och med vara så, vilket jag tror att du har påpekat vid något annat tillfälle, att en lärare som själv har haft det lite svajigt under sin skolgång, blir en bättre pedagog då hen har erfarenheter och lättare kan sätta sig in i respektive elevs situation.

    • SannaM april 12, 2013 den 12:44 e m #

      Du har helt rätt i det du säger. Jag skrev lite om det i det förra inlägget om skolan som jag länkar till i detta, just att lärare som har haft det skittufft genom hela sitt liv precis därför blir riktigt bra lärare – de kan verkligen sätta sig in i kämpande elevers situation!

      På samma gång som det behövs en ökad likvärdighet inom skolan så behövs den där bredden, för alla lärare måste få vara lärare på sitt sätt för att lyckas.

  2. Helena april 12, 2013 den 12:26 e m #

    Jag känner lite för att dunka huvudet i tangentbordet när jag läser det här. Visst är det jättebra med de saker de nämner, men som du säger löser det ju inte de problem som finns nu, som i många fall beror på en förändrad arbetssituation för de som redan är lärare och som ger överbelastning. Det är ju detta som gör att människor faktiskt inte söker sig till läraryrket (vilket sänker antagningskraven) – det är inte särskilt frestande med ett yrke som har en så tuff arbetssituation och ett så stort ansvar.

    Och att de bästa lärarna ska lockas att gå vidare och göra annat känns ju helt galet! Det är ju de som måste finnas kvar och premieras i det arbete de gör nu. Som du säger måste det väl bara bättre att försöka lyfta alla lärare. Jag undrar också hur man gör en bedömning av vilka som är de bästa lärarna? Det känns ju i många fall väldigt objektivt vem som är en bra lärare.

    • SannaM april 12, 2013 den 12:42 e m #

      Precis, att ge mer resurser till utsatta skolor och öka antagningskraven är förstås helt självklart att det behövs – men läraryrket är i nuläget inget attraktivt yrke, för det förväntas att du är en maskin på många sätt, en superpedagog med osinande ork.

      Vad som är en ”bra lärare” varierar nog mycket från kommun till kommun, från skola till skola… Trender kommer och går, ibland handlar det om att vara i framkant vad gäller IT och bloggande, och ibland bör du istället vara strikt och skapa respekt på det gamla hederliga viset. Men alla vet väl någonstans att den lärare som har ett genuint engagemang och som undervisar på det sätt som passar just den – den når störst framgångar hos eleverna, oavsett som det bloggas i klassrummet eller ej.

  3. Jarl Schultz april 12, 2013 den 11:59 e m #

    Jag gillar din tes att alla lärare ska bli de bästa lärarna. Det Björklund lyckas med om och om igen är att misskreditera duktiga pedagoger ute i verksamheterna. Att Sverige har ett helt unikt konstruerat skolsystem med helt unikt allvarliga problem med en accelererande försämring borde tyda på ett systemfel. Men istället för att släppa prestigen och faktiskt lyssna på vad lärare själva upplever som hinder i verksamheten, följer man en marknadsideologi som aldrig varit ämnad att göra någon klokare, bara rikare.

    Som elev hade jag ofta åsikter om mina lärare, de flesta hade ett ganska lågt underhållningsvärde. Som vuxen har jag omvärderat deras insats, det var ju aldrig meningen att de skulle ge mig förströelse, de skulle leda mig vidare i min utbildning. Som lärare har jag sett hur många duktiga och engagerade kollegor inte får möjlighet att utveckla sin pedagogik och inte har tid att följa upp sina kurser på det sätt som de själva anser mest lämpligt, det finns inte tid! Någon gång har även skolledningen kritiserat deras, som jag tolkar det, underhållningsvärde.

    Det är en lärarbrist på gång, jag tycker att vi som lärare har ett ansvar mot varandra att utnyttja bristen för att ställa krav på våra tjänster och löner, rösta med fötterna och låta dem som är för snåla stå utan lärare i klassrummen. För första gången sedan kommunaliseringen verkar det faktiskt öppnas ett möjlighetens fönster för förändring. En lärare ska vara värdefull och därför värd att ta hand om .

    • SannaM april 13, 2013 den 7:17 e m #

      Jag håller med dig om och känner igen precis allt du skriver!

      Björklunds ”lösningar” är dessutom sådana som låter bra utåt, ”mer pengar till utsatta områden!”, ”höj kraven!” – det får honom att glänsa lite extra medan vi som faktiskt finns ute i skolorna får stå där med skammen, ”vi är inte bra nog…” Så känner jag i alla fall, och jag märker hur det här och var dyker upp fler och fler misstänksamma föräldrar OCH elever som helt uppenbart inte har förtroende för skolan. Undrar hur det kan komma sig…

      • Jarl Schultz april 14, 2013 den 1:48 e m #

        Det är en fruktansvärd utveckling, de som kan stoppa den är vi lärare, genom att tydligt visa att vi inte accepterar villkoren längre och byter skolor eller t.om. bransch. Lärarbristen har ju det positiva med sig att man inte längre behöver klamra sig fast vid en tjänst, eftersom man är eftertraktad på arbetsmarknaden.
        I ett friskt samhälle skulle man inte behöva resonera så.

      • SannaM april 14, 2013 den 7:16 e m #

        Absolut. Överlag är dock vi lärare vana vid att jobba gratis och stå ut med det mesta, så jag upplever att folk inte så gärna klagar, i alla fall inte till chefen. Vi måste bli bättre på det!

      • Jarl Schultz april 15, 2013 den 9:52 f m #

        Med tanke på vad skolverket kommit fram till nu, vad gäller behörigheten bland undervisande lärare, kanvi nog vid nästa byte av arbetsplats börja kräva in de saknade 10.000:-/månad. Det gäller väl bara att sprida budskapet att lärare inte längre ska acceptera att se sig lågavlönade akademiker… Spread the word!

      • SannaM april 16, 2013 den 8:22 f m #

        I will!! (Har för övrigt en fd. kollega som bytte arbetsplats och fick just 10 000 mer för lite sen, så det förekommer…)

Trackbacks/Pingbacks

  1. Ökad kontroll ger inte förbättrade resultat | mina Sanna ord - maj 3, 2013

    […] om mina tankar om skolan och Björklund & co’s skolpolitik: Alla lärare ska väl vara de bästa lärarna? Hur kan statusen höjas om vi fortsätter klanka ner på […]

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: