Jag har svar på det mesta!

12 Apr

Fråga Ugglan gjorde något så himla roligt igår när hon svarade på alla ”frågor” som lett till hennes blogg under mars månad, vilket förstås är extra passande när man har en blogg som heter just fråga… någonting. Men min blogg heter ju å andra sidan mina Sanna ord, vilket implicerar att jag sitter på en del sanningar jag också. Nu tänkte jag därför bjussa på några sådana, för att inte göra de människor besvikna som genom olika sökord och sökfrågor hamnat i min blogg. Vissa frågor ställs väldigt ofta, kan man säga, medan andra är lite mer ”specialkompetens”, ”överkurs” eller vad jag ska kalla det. Men inga problem, jag har sanna ord om allt:

Öppet lesbisk?
Ja, det är jag. Men det står inte direkt skrivet i pannan på mig, så vissa kanske skulle mena att jag är smygflata.

Lesbisk blogg Borås?
Åh, tyvärr, jag vet inte om det finns någon lesbisk blogg i Borås. Generellt sett är bloggar ingenting som finns i en specifik stad, internet sprider sig liksom lite vidare än så.

Vilket kön har jag i magen?
Har du ett KÖN i magen? Låter intressant, hur känns det?

Vart kan jag köpa svensk folkdräkt?
I en butik som säljer svenska folkdräkter, förslagsvis. Och för att vara lite ”svensklärarpetig” så heter det var kan jag köpa, inte vart.

Kärlekshoroskop 2013, lesbisk?
Tyvärr, jag är inget medium eller liknande. Här levereras bara rena sanningar.

Tycker flickor om kondomer?
Flickor? Hur små flickor talar du om? Och menar du heteroflickor eller lesbiska flickor? Själv har jag ingen erfarenhet av kondom och överlag tycker jag att flickor inte bör ha sex, så jag svarar nej på den frågan.

Ord för personer med storhetsvansinne?
Sanna!

Hur mycket mer starkare är killar?
Än vem menar du? Och menar du alla killar eller bara vissa? Du får gärna vara lite mer specifik. Men rent spontant skulle jag svara: Inte särskilt mycket alls. Det beror liksom på.

Tjejer brukar ni hångla med varandra?
Om du menar mig och min fru så är svaret ja.

Bögsex?
Roligt att du också undrar om detta, det råkar nämligen vara den absolut vanligaste sökfrågan som leder till min blogg och svaret är fortfarande: Jag är ledsen, jag har ingen som helst egen erfarenhet av bögsex.

Befrukta min fru!
Jag vet att jag har ett fördelaktigt yttre och gener som bör föras vidare, men tyvärr, jag vill inte befrukta din fru. Dessutom är vetenskapen inte riktigt ”där” än, så att säga.

Är han muslim Jonas Hassen Khemiri?
Det har jag faktiskt ingen aning om. Är du?

Statistik rakat kön?
Tyvärr tillhandahåller jag ingen sådan statistik, men jag hoppas att de flesta väljer att låta sitt könshår växa och frodas.

Gammal flata?
Sååå gammal är jag inte.

Flickmage men fick pojke?
Det är inte så jättekonstigt egentligen, om du tänker efter så är det oftast ”flickor”, eller snarare kvinnor, som är gravida och i deras s.k. ”flickmagar” ligger det ungefär lika ofta flickor som pojkar. Om alla ”flickmagar” innehöll flickor skulle det bli jättekonstigt och väldigt få pojkar skulle födas. Naturens under osv.

Väl nog ju grammatik?
Det jag spontant tänker om detta är att du skulle behöva lite mer av just grammatikundervisning, för jag förstår inte riktigt frågan. Men jo, både väl, nog och ju ingår i språket och är därmed en del av grammatiken. Orden bör dock användas med försiktighet i skriven text, särskilt i formell text, eftersom det ser rätt slarvigt ut när man överanvänder slaskord som dessa. Eftersom sökfrågan ställts till mig känner jag dock att jag måste se över min egen språkanvändning, så jag tackar för… påpekandet?

Var finns normer?
Precis överallt där människor möts. Det handlar om människors förhållningssätt till varandra och till omvärlden, hur människor behandlar varandra och sin omvärld. Vissa normer finns till för att skapa ordning och reda (alla kan till exempel inte prata i munnen på varandra, alla kan inte stå först i kön och liknande) och andra normer sorterar och kategoriserar människor och skapar ibland hierarkier människor emellan (såsom heteronormen, tvåkönsnormen och vithetsnormen). Håll ögonen öppna!

Bara för att vi råkar vara kvinnor betyder inte att vi tänker likadant
Nämen exakt, du har fattat vad normkritik handlar om!

Fortsatt trevlig fredag – och fortsätt ”fråga”!

10 svar to “Jag har svar på det mesta!”

  1. Fråga Ugglan | Klok som en coffeetablebok april 12, 2013 den 4:22 e m #

    Det är fascinerande att se hur folk hittar till ens blogg! ”Befrukta min fru!” 🙂

    • SannaM april 12, 2013 den 5:31 e m #

      Verkligen! Mycket sex, bög och lesbiskt hos mig alltså… Ingen matporr däremot, risotto med tillbehör och så 😉

  2. Calle april 12, 2013 den 4:48 e m #

    Underbart!
    Nu vill jag också göra ett sådant inlägg, ska genast kolla sökhistoriken!

    • SannaM april 12, 2013 den 5:29 e m #

      Do it!! Älskar att läsa bland dessa sökord, nästan blivit en… fetisch!

  3. Lo april 12, 2013 den 5:11 e m #

    Heh, det var ganska nyligen jag lärde mig om det där med att vissa påstår sig kunna se på en gravidmage vilket kön det är men jag trodde att de flesta någonstans visste att det är rent båg, eller iaf att de inte tog det som en absolut sanning. Oroväckande att folk verkar se det så seriöst att de oroat frågar sig ”Men det var ju en tjejmage men blev en pojk, vad innebär det?!” och sedan känner sig manade att googla för att veta vad som egentligen var fel.

    • SannaM april 12, 2013 den 5:28 e m #

      Ja undrar vilka tankar som ligger bakom: Hjälp blev det en bög? Eller en transa??

  4. presens april 12, 2013 den 9:38 e m #

    Men alltså. Jag blir så grymt nyfiken. Mycket är jag med på, men bögsex och folkdräkter? Skriver du mycket om det, eller?

    • SannaM april 13, 2013 den 7:13 e m #

      Haha, jag har skrivit ordet ”bögsex” en gång tror jag, det var när jag skrev om en svensklektion, ”Varför tänder alla tjejer på bögsex?” heter inlägget och handlar om en normkritisk diskussion helt enkelt. Folkdräkterna hamnade i bloggen när jag skrev utifrån en artikel om ”pojkmammor” 🙂 Fullt logiskt alltså, men inte lika festligt som det hade kunnat vara!

Trackbacks/Pingbacks

  1. Den ständiga jakten på könet – dagens sökord | mina Sanna ord - april 18, 2013

    […] in vilka sökord som senast lett till min blogg. Att folk söker på tokroliga saker fick ni läsa här, men en av de bästa hittills måste nog ändå vara […]

  2. Frågor som aldrig tar slut! | mina Sanna ord - juni 4, 2013

    […] existentiella sökord och -frågor som lett folk till min eminenta blogg (precis som jag gjorde här, om ni kommer […]

Kommentera

