Helgen i… någorlunda bra bilder

14 Apr

Dokumentation är ju så himla poppis och egentligen grunden till allt nu för tiden (och ja, de senaste… 15-20 åren? Jaja). Att blogga är förstås en form av dokumentation, och även om jag egentligen inte i första hand vill återge min allra vardagligaste vardag här genom att berätta vad jag åt till middag och visa en massa gulliga bilder på mig själv och min gulliga familj, så händer det förstås lite då och då. Just nu är livet som det är: fullspäckat, stressigt, jag hinner inte riktigt med. Den sista tiden har jag därför känt mig lite mätt på diskussion om ”viktiga saker” och till och med fått flyktiga tankar om att köra på en helt annan typ av blogg – mammavardag, lektionstips, humor… Fast, nej, jag kan inte släppa frågor jag brinner för (vilket väl trots allt har märkts här i bloggen och även i mitt klassrum, får jag hoppas), men när jag scrollar i mitt twitterflöde och ser hur vissas ork liksom aldrig sinar, det är ett samhällsengagemang som heter duga alla timmar om dygnet – då känner jag att jag också borde fylla alla mina blogginlägg med ”riktiga” viktigheter som leder till en bättre värld.

Den här helgen har dock helt och hållet ägnats min familj, och med utgångspunkt i mitt tidigare inlägg idag var väl inte det mer än rätt va?

Och för att då återgå till vikten av dokumentation; bilderna av upplevelserna ska helst vara bättre än själva upplevelserna (och du minns egentligen inte upplevelserna, eftersom du bara såg dem genom en kameralins, och så vidare). Vårt barn är dock väldigt svårfångad/svårfotad, och till viss del har vi väl gett upp hoppet om att kunna dokumentera hela hans uppväxt på ett städat sätt. Men, några riktiga ”höjdarbilder” från denna helg i familjelivets tecken har vi allt lyckats få till.

Igår: Junibacken med alla andra stockholmare (och en del tyskar, till min stora glädje) som ville fly regn och rusk. Dyrt som fan blev det, närmare 2000 spänn räknade vi ut eftersom det skulle betalas inträde, lunchas, fikas, shoppas både det ena och det andra i shoppen (förstås…) och på vägen hem var vi så fruktansvärt trötta att vi köpte hämtpizza. I alla fall. Adrian hade roligt, sprang runt som en iller och var det absolut enda av 50 barn som inte satt ner under sångstunden, utan prompt hela tiden skulle upp på scenen och göra oväsen.

EN bild utan fartränder fick vi dock till, så varsågoda, här kommer Adrian ihop med sin för tillfället största idol, Mamma Muuuu:

image

Observera gärna de ceriserosa byxorna. På grund av dessa passerade Adrian som flicka under Junibackenvistelsen. Pojkar kan icke bära rosa.

Idag valde vi sedan en billigare aktivitet, nämligen parklekshäng i solsken tillsammans med min morbror och fru samt deras två små barn = mina kusiner. Den yngsta kusinen är alldeles nyfödd, pytteliten och extremt bebissugsframkallande (hur kunde jag någonsin uppleva något så litet och gulligt som krävande och skitjobbigt??). Adrian levde rövare som vanligt; det var spring mest hela tiden, plaska och dricka ur pölar och naturligtvis var han den enda ungen som inte ville stå snällt och titta på kaninhoppningen, nej, han skulle välta koner, dra ner plastband och plocka isär hinder.

image

image

…förstås även smaka på hinder…

image

…samt trycka ner hinder i halsen så långt det någonsin gick.

image

image

De enda tillfällena det gick att fånga några mer stillsamma bilder var när han ramlade omkull, och då såg det oftast ut såhär:

wpid-2013-04-14-13.55.44.jpg wpid-2013-04-14-13.47.32.jpg

Och med lite tur till och med såhär:

image

Vardagshäng och mys med familj. Det borde vara just vardag och inte lyx, tycker jag, men i vår värld är det faktiskt ren lyx och jäklar vad vi klurar på hur vi ska kunna få vardagen mer normalt vardagsaktig, det vill säga minus långa restider och annat strunt. Sedan måste tilläggas att så vansinnigt avkopplande är det faktiskt inte att göra aktiviteter som dessa tillsammans med en 1,5-åring… men det kanske man inte heller kan räkna med. Det gäller att ”njuta”, som folk brukar säga.

Denna mys-mama-helg toppas nu med tv-häng tillsammans med min älskade fru tillika mama nummer 2. Mentalist, Law & Order SVU och ett försök att tömma godisförrådet. Först måste vi dock försöka få ungen att sova. Inte det enklaste, särskilt inte sedan han insett att han kan avvika från sagoläsningsförfarandet och lämna rummet genom att öppna den stängda dörren alldeles själv…

7 svar to “Helgen i… någorlunda bra bilder”

  1. Lisa - MondoCane april 14, 2013 den 7:10 e m #

    Jag känner mig alltid som världens uslaste mor när jag läser om andras myshelger. Min dag har varit i stort sett uteslutande sådan att jag ibland släpat, ibland burit min vrålskrikande son på väg ner till affären och tillbaka. En tur som vanligen tar knappa 30 minuter tog idag dryga 1,5 timmar, med gråa hår och abortfantasier som resultat. Det hade varit enklare att bara låta honom uppleva allt hundbajs, alla cigarettfimpar och alla glasbitar som han ville leka med, men då hade man ju varit en ännu sämre mamma. Varför får jag det aldrig sådär mysigt som alla andra alltid har det?

    • SannaM april 14, 2013 den 7:15 e m #

      Haha! Eller förlåt att jag skrattar lite. Men alltså din kommentar hade egentligen kunnat skrivas av mig, för jag brukar precis som du få en massa ångest när andra åker ut i skogen med picknickfiltar eller målar med fingerfärg tillsammans – för detta hör ju verkligen inte till vanligheterna hos oss… Men, ibland får man till det och då är ett supermamainlägg som detta ett härligt avsteg från vanligheterna, tycker jag! (behöver dessutom lite självpepp just nu = försöker spara vardagens ljusglimtar för att inte gå under)

  2. Fråga Ugglan | Klok som en coffeetablebok april 14, 2013 den 7:29 e m #

    Jag känner igen mig i det där att det känns som att vissa saker är ‘viktigare’ och att alla andra orkar diskutera sånt i evinnerligheter medan man själv ibland bara vill, typ, titta på Mad Men och bränna doftljus. Jag håller på att omorganisera mina kategorier på bloggen, och hade tidigare en som hette ‘sånt som är viktigt på riktigt’ där jag samlade ‘textigare’ texter, samhällsfrågor och sånt. Men tänker jag på det så låter det ju helt absurt att kalla kategorin det när resten mest handlar om tid med barnen och hela den sidan av vardagslivet. Skulle inte det vara ‘viktigt’ då? Jamen, du vet… I alla fall – vad roligt med ett litet familjeäventyr! 🙂

    • SannaM april 15, 2013 den 7:52 f m #

      Sant. Familjelivet och vardagen, hur dessa fylls och organiseras är minst sagt avgörande för måendet, relationerna, stressnivån och därmed superviktigt. Ska sluta ”skämmas” när jag skriver om vardagliga ting, helt enkelt 🙂

  3. Helena april 15, 2013 den 7:37 f m #

    Det låter som ni haft en härlig helg! Och jag förstår helt det där att du inte orkar skriva jättekloka inlägg hela tiden. Med tanke på vad jag skrev i min kommentar på inlägget om träning är jag helt för att inte skapa stress i onödan.

    Bilden på Adrian i leran får mig att tänka på en händelse här hemma i förra veckan. Vår unge var ute och lekte och gick på snön och kom fram till en kant där snön slutade. Ett par dm nedanför fanns lera. Hon frågar ”kan jag gå här?” och jag svarar ”visst”, varpå hon snubblar och stupar med ansiktet före rakt ner i leran. Halva overallen, halva ansiktet och hela munnen fulla av lera. Som den goda mor jag är tog jag självklart ett kort.

    • SannaM april 16, 2013 den 8:22 f m #

      Haha, ja ALLT måste dokumenteras 😀

Trackbacks/Pingbacks

  1. Jag vill inte bli stor och berömd, jag vill bara få jobba med det jag brinner för | mina Sanna ord - april 17, 2013

    […] bli vår nu. Även om det allt som oftast är svinigt kallt (förutom i helgen, då vi hade värsta supermamamyshelgen) så är det ljusare och helt enkelt lättare att ta sig iväg om morgnarna. Promenaden till […]

Kommentera

