Promenera på stranden i bikini tillsammans med en kille som älskar dig kan du bara göra om du är smal

21 Apr

Eller hur tolkar ni den här reklamen för Biggest Loser Sverige?

image

Jag tycker rätt bra om det här programmet och jag stöttar till 100% deltagarnas strävan efter att gå ner i vikt, för de mår både fysiskt och psykiskt riktigt dåligt av att vara så kraftigt överviktiga.

Vad jag däremot inte alls gillar är den här reklamaffischen, som enligt mig sänder signalen att den här tjejens viktnedgång i första hand handlar om att äntligen kunna ses som attraktiv av en man och visa sig i bikini tillsammans med honom på en badstrand. Och vem vet, kanske är det hennes främsta mål och jag dömer henne verkligen inte för det – det är samhällets skeva uppfattning om vilka kroppar som anses attraktiva och åtråvärda, och vilka människor som anses värda och möjliga att älska som jag blir förbannad på.

9 svar to “Promenera på stranden i bikini tillsammans med en kille som älskar dig kan du bara göra om du är smal”

  1. Eve april 21, 2013 den 1:31 e m #

    Hejsan!
    jag vet inte riktigt hur jag hittade din blogg, men tusan vad bra den är! har lagt till den i min favvolista 🙂

    • SannaM april 21, 2013 den 4:58 e m #

      Men åh vad roligt att höra! Tack så mycket och välkommen hit 🙂

  2. I april 21, 2013 den 3:08 e m #

    Nej fyfan, den här reklamen är ju inte okej nånstans. Favvo-sitat relaterad till fat-shaming som detta
    -How to get a bikini body: put on a bikini.

    • SannaM april 22, 2013 den 7:24 f m #

      Nej visst är den inte! Blir riktigt illa till mods av att se den. Men citatet = bra 🙂

  3. Lisa - MondoCane april 22, 2013 den 7:45 f m #

    Jag tolkar reklamen en nyans annorlunda. Jag tolkar det som att tjejen har en fantasi om hur livet skall bli som smal, att hon liksom själv har klistrat fast sitt ansikte på en bild och säger ”När jag är smal, då kommer mitt liv att vara perfekt som i reklamen/filmen/såpan”. En ytterst osund fantasi, eftersom livet aldrig är perfekt oavsett vikt, och romantisering av det slaget alltid kommer att leda till besvikelse och ytterligare kamp för att bli lite smalare, ha lite mer kläder eller lite mer saker, för DÅ kommer ljuset att förändras, man får bakgrundsmusik och varje dag blir en fest.

    • SannaM april 22, 2013 den 1:16 e m #

      Det är en annan möjlig tolkning, fast samtidigt, om man tänker på själva programmet – handlar inte det om att de faktiskt ska bli smala och därmed lyckliga/lyckade? Jag tänker inte spontant att programidén är ”du har en romantiserad bild av att du kommer bli lycklig som smal, men tänk – den ska vi nog ta ifrån dig!” Eller jag vet inte, kanske är det lite så också… Framför allt är ju målet att de ska må BRA, vara friska – inte att de ska glida runt i en minibikini i motljus på en strand.

      • Lisa - MondoCane april 22, 2013 den 9:40 e m #

        Fast tävlingen handlar ju om vem som går ner mest i vikt snabbast, inte vem som blir sundast.

      • SannaM april 23, 2013 den 7:56 f m #

        True.

Trackbacks/Pingbacks

  1. Filmen Prinsessa, och: Vem bestämmer vad som är attraktivt? | mina Sanna ord - april 24, 2013

    […] med mina elever. Det var rätt länge sedan nu, men när jag stötte på den där Biggest Loser-reklamen i söndags kände jag att detta faktiskt är något att skriva om, även om jag kanske inte tillför något […]

Kommentera

