Men hörni, ska vi inte säga ifrån då?

23 Apr

Vi är många som är uppriktigt irriterade på att de allra flesta klädbutiker könar barnkläderna, det kan jag konstatera efter alla kommentarer i det här inlägget, och även efter otaliga inlägg hos exempelvis Lady Dahmer om samma ämne samt i trådarna som jag i vintras startade på familjeliv.se om könade barnkläder (skrev om det här till exempel). Många vittnar om hur deras barn inte alls passar in i den där märkliga mallen för hur en flicka respektive en pojke är byggd och många vill klä (och klär) sina barn i flera olika färger och flera olika sorters plagg, där bekvämlighet och lekvänlighet går före allt annat; allt för att barnen senare själva ska kunna bestämma hur de trivs att gå klädda.

Butikerna, å andra sidan, menar att ”det är konsumenterna som styr” när de så snävt delar upp i ”flick” och ”pojk” efter storlek 86 – men helt uppenbart är det ett extraarbete för dem också att sortera in vissa plagg efter kön, eftersom det händer att en och samma tröja kan hittas på tjejavdelningen i den ena H&M-butiken och på killavdelningen i den andra (jag kan höra konversationen: ”Men oj, den här tröjan är ju blå OCH vit, PLUS röda detaljer… och en knapp på axeln. Är det en flicktröja då? Fast det är ju en rätt mörkt blå färg å andra sidan.. Hmm, hur ska vi göra?”). Att flickcentilong dessutom är mindre än pojkcentilong, det är ju bara så ologiskt så hälften kunde vara nog. Ett mått ska väl ändå alltid vara ett mått?

Efter en viss ålder, när barnen upptäckt vilket kön de tillhör, så vill många inte gå och handla på ”fel” avdelning längre – och en tanig pojke, som egentligen verkligen skulle behöva köpa sina jeans på den så kallade tjejavdelningen, vägrar förmodligen. Han vill inte riskera att kallas tjej, fjolla eller bög av sina klasskamrater – han har ju redan komplex för att han är så liten! Och tjejen som är kraftigt byggd, längre än genomsnittet och inte alls kan ha de där tjejjeansen, hon skäms för att redan som 11-åring behöva gå på damavdelningen och skulle definitivt aldrig ens prova en par killjeans – största skammen ju, särskilt när hon redan är ”för tjock” för att vara tjej.

Kan inte butikerna bespara dessa barn och ungdomar denna stress? Kan inte klädskaparna gå efter faktisk storlek när de sätter storleksetiketter på kläderna, och kan inte kläderna sedan rakt upp och ner sorteras efter just storlek, färger och ”plaggsorter” (tröjor, jeans, mjuka byxor, kjolar, klänningar, skjortor, blusar, Disneytryck… ni fattar) i butikerna? De personer som tycker att snippmänniskor bara passar i ljusrosa och blommor kommer definitivt kunna hitta dessa plagg ändå, och föräldrar som vill klä sina snoppbarn i skjorta, slips eller spidermanhoodie kommer kunna göra det också – men den nya uppdelningen kommer samtidigt öppna upp för att både barn och föräldrar kan välja fler typer av plagg, utan att känna att de gör ett brott mot Den Viktiga KönsrollsLagen. Och tänk, en vacker dag kan alla själva få välja hur de vill uttrycka sin personlighet eller vad de tycker är bekvämt, utan att riskera sneda blickar från omgivningen.

Alla vi som uppriktigt irriterar oss på de könade barnklädesavdelningarna borde därför säga ifrån på något sätt. Som sagt, enligt butikerna är det konsumenterna som styr – men om konsumenterna, det vill säga vi, inte säger till så kommer det ju inte ske något. Vi kan väl börja redan nästa gång vi går och köper barnkläder i någon av de större kedjorna, och hänvisar de oss till sina chefer, ja, då får vi väl maila dem? Vissa av er som läser kanske redan är jätteduktiga på detta, men jag kan ärligt säga att jag är det inte, så om någon av er faktiskt har sagt ifrån eller på annat vis påpekat detta för klädbutikerna: dela gärna med er av vad ni sa och hur det gick!

image
Adrian, 5 månader, i tröjan med ”oklar könsidentitet”

9 svar to “Men hörni, ska vi inte säga ifrån då?”

  1. Helena april 23, 2013 den 9:54 f m #

    Jag missade att kommentera på det förra inlägget om kläder, så jag hoppar in i diskussionen här 🙂 Vi klär ju vårt barn i kläder som är en salig blandning från flick- och pojkavdelningarna. Hon har själv ganska starka åsikter om vilka kläder hon vill ha och tycker det är roligt med monster på kläderna, så då är det ju pojkkläder som gäller. Dessutom har hon både trosor och kalsonger, för på trosor går det inte att få roliga mönster med bilar eller dinosaurier.

    Om man ska se det rent kommersiellt borde det egentligen vara en fördel för butikerna att inte dela upp sitt sortiment. Om man har en tröja som så att säga bara kan säljas till flickor har du en förväntad kundkrets på ett visst antal, men om man säger att tröjan kan säljas till både pojkar och flickor har du plötsligt dubblat det potentiella antalet köpare. Folk skulle säkert bli förvirrade i början, men som med allt annat vänjer man sig. Jag nämnde ju häromdagen att vi har en butik i vår stad där det inte är uppdelat efter kön och det går alldeles utmärkt för folk att handla där 🙂

    Jag ska försöka bli bättre på att påpeka för butiker som har könsuppdelat sortiment! Jag har mailat en webbshop en gång om deras stereotypa beskrivningar av kläderna och fick ett mycket bra svar, och en annan gång mailade jag till Åhlens och berättade hur glad jag blev att de inte hade könsuppdelat på hemsidan och sa att jag hoppades att deras fysiska butiker skulle följa efter. Det är dock lite jobbigare att säga till när man är inne i själva butiken, så det ska jag jobba på.

    • SannaM april 24, 2013 den 11:03 f m #

      Jag tänker också att det borde vara en fördel för dem! Nu tittar de flesta människor igenom halva barnavdelningen och hittar de inget kul där, nä, då lämnar de ju butiken – tänk om alla hade tillgång till hela sortimentet, större chans att man alltid hittar något man gillar! Fast nu är jag kanske naiv 😉 Hur som helst tror jag definitivt på att vi måste bli fler som påpekar vad vi tycker! Ska försöka fila ihop ett brev till de större kedjorna att skicka iväg så småningom. Måste bara korta av min att göra-lista först…

  2. Lisa - MondoCane april 23, 2013 den 11:41 f m #

    Vi hade samma tröja! Det var f.ö. en tunika/klänning, visade det sig. Perfekt för varma sommardagar.

    • SannaM april 23, 2013 den 12:29 e m #

      Haha, hängde på pojkavdelningen på ett Åhléns. *Pinsamt*!

  3. Fråga Ugglan | Klok som en coffeetablebok april 23, 2013 den 5:16 e m #

    Absolut!

  4. Knyttet april 25, 2013 den 9:27 f m #

    Ja jag fattar inte varför man inte säger ifrån mer? Upprörs ju varje gång jag skall köpa kläder till sonen, och hade nog varit ännu mer ilsk om jag hade haft en dotter. Fast man är väl sådan att man tänker att ”inte spelar det någon roll vad lilla jag säger”, men precis som du skrev så är vi ju mååånga som tycker såhär.

    • SannaM april 25, 2013 den 12:37 e m #

      Eller hur! Och om ALLA som tycker såhär faktiskt säger ifrån, ja, då märks det till slut!

  5. is mars 13, 2014 den 7:19 e m #

    Jag är tjej, och när jag har kläder från s.k killavdelningen brukar jag bemötas med “Varför har du på dig killkläder?” Eller “Är det där killbyxor? Seriöst, vem vill ha på sig killkläder?” Mitt svar:Jag får inte på mig byxorna från tjejavdelningen.
    För storlekarna på tjejavdelningen är mycket mindre än de som är på killavdelningen fast de är samma storlek.

Trackbacks/Pingbacks

  1. Biologiska könsskillnader rättfärdigar inte barnkläder som dessa | mina Sanna ord - maj 11, 2013

    […] (Jag tänkte för övrigt skicka detta till H&M, på tal om att säga ifrån…) […]

Kommentera

