Stockholmsskola inför könsneutralt omklädningsrum!

24 Apr

En kollega delade just en artikel från Aftonbladet med mig: Södra Latin i Stockholm inför ett könsneutralt omklädningsrum – för alla som inte känner sig bekväma bland killarna eller tjejerna. Fy sjutton vad bra!

image

På mitt jobb har det kommit upp på elevrådet att vissa vill införa könsuppdelade toaletter, det vill säga gå i motsatt riktning liksom. Jag har uttryckt mitt ogillande, förstås, och om förslaget eventuellt börjar behandlas seriöst kommer jag naturligtvis slå bakut – och tänk, nu finns även en förebild i form av Södra Latin.

Att homo- och bisexualitet generellt osynliggörs i skolan har jag skrivit om tidigare, men transpersoner är verkligen mycket mer marginaliserade – för de finns liksom inte ens i de flesta cispersoners föreställningsvärld. ”Varför skulle man inte identifiera sig som kvinna eller man?” hette mitt examensarbete från lärarutbildningen och titeln är ett citat från en yrkesverksam lärare, en av mina informanter, som jag intervjuade om kön, sexualitet och diskriminering. Han hade inte hört talas om diskrimineringsgrunden ”könsidentitet och könsuttryck” och jag lovar, han var och är inte ensam.

Men nu jäklar, nu händer det något! Med myrsteg går det framåt, men det går framåt!

8 svar to “Stockholmsskola inför könsneutralt omklädningsrum!”

  1. Calle april 24, 2013 den 10:25 e m #

    Super!
    Jag har heller aldrig förstått vitsen med att dela in toaletter efter kön. Hellre då dela upp dem i ”för er som kissar i toaletten” och ”för er som kissar utanför”.

    • SannaM april 25, 2013 den 6:52 f m #

      Bra förslag, jag ska ta upp det som motförslag på mitt jobb 🙂

  2. Lisa april 25, 2013 den 11:54 f m #

    Jag är kluven till det här med uppdelade toaletter, speciellt efter att ha hört från ungdomsmottagningen om tjejer som får problem men underliv och i värsta fall njurar. De håller sig hela dagen för att slippa gå på de nerpissade skoltoaletterna. Fast det skulle väl lika gärna killar känna sig tvugna till… Bättre att köra det beprövade ‘sittande och stående’ som indelning. Fast då kommer frågan om det anses för omanligt för killarna att gå på ‘sittande’. Äh, jag röstar också på Calles förslag. Då talar vi i alla fall klarspråk!

    • SannaM april 25, 2013 den 12:39 e m #

      Det handlar väl framför allt om att toaletterna är så otroligt smutsiga ofta i skolorna, eller att de har glipor uppe eller nere som gör att allt man gör där inne hörs… Bättre satsa på bra toalettstädning, schysst inredning och bra ljudisolering. Då tror jag definitivt att fler skulle gå på toa i skolan!

  3. Erika april 25, 2013 den 5:07 e m #

    Min högstadieskola hade speciella toaletter för tjejer och en var tvungen att ha en särskild nyckel för att komma in till rummet där de fanns (Kommer inte ihåg om det bara var att be om en nyckel eller om det var någon deposition, men man hämtade den i alla fall hos vaktmästaren). Anledningen var att tjejerna inte fick gå på toa ifred annars (övriga toaletter kunde låsas upp utifrån med sax, penna eller liknande). Det var väldigt skönt just då men i efterhand inser jag hur sjukt det egentligen var! Det var definitivt ingen bra skola så det är inte så konstigt att problemet fanns, men jag tycker att det känns lite som en nödlösning istället för att ta tag i det verkliga problemet!

    • SannaM april 25, 2013 den 6:40 e m #

      Det låter ju verkligen helt galet! Tänk att de såg den lösningen som den enda möjliga också. Varför inte renovera toaletterna/fixa låsen? Ta rejäla snack med de personer som ägnade sig åt att bryta sig in på toa? Shit!

      • Erika april 25, 2013 den 9:09 e m #

        Skolan har idag rivits men naturligtvis hade de behövt renovera alla toaletter och ta tag i de som betedde sig så. Jag är förstås glad över att det inte är så längre men jag tror tyvärr att övriga problem som fanns på skolan bara har flyttats över till de två andra skolorna på orten som blev F-9 när min gamla skola las ner. Under min första vecka på skolan var polisen där två gånger och brandkåren där två gånger. I åttan hade folk satt igång brandlarmet på diverse sätt över 65 gånger innan höstlovet (det var så länge jag orkade hålla räkningen). Det var inte direkt någon bra skola… Den typen av problem löses dock inte genom att flytta eleverna till en annan skola, även om det var politikernas lösning!

      • SannaM april 26, 2013 den 7:26 f m #

        Ojojoj, nä det låter inte som någon höjdare. ALLA skolor borde vara BRA skolor, varför ska de annars få finnas ens?

Kommentera

