Att vabba känns lite som ett brott

26 Apr

Vårt barn har feber. Vi har knappt vabbat i vinter, åtminstone inte i jämförelse med många andra småbarnsföräldrar i bekantskapskretsen. Men ändå känns det som att jag är kriminell när jag ”väljer” att vara hemma med min unge istället för att genomföra min egentliga livsuppgift, det vill säga gå till jobbet. Är det bara vi lärare som tänker såhär eller är det allmänt så?

Det är ju helt galet att jag i morse (och redan i natt faktiskt) låg och resonerade kring alla möjliga lösningar för att ändå lyckas komma iväg till jobbet idag, istället för att direkt bara konstatera: Jaha, vab alltså. Vad mysigt!

image

image

Sedan är det ju så att för oss lärare innebär vab en del jobb ändå – jag måste fortfarande fixa vikarieinstruktioner samt avverka två timmars förtroendetid, för gör jag inte det idag hamnar jag liksom två timmar back.

…men, lite mys hinner vi förstås med också. Fredag och allt, ni vet. Och dessutom kommer min mor på långväga besök idag och resten av helgen.

image

Ps. Lite halvt out of the blue men ändå kopplat till ”föräldraskap”, ”fredagspepp” och mitt allmänna ständiga genusfokus så kan jag passa på att tipsa om Genusfotografens senaste positiva inlägg om pappor.

12 svar to “Att vabba känns lite som ett brott”

  1. Sandra på Stökboet april 26, 2013 den 11:50 f m #

    Hos oss är det mest Johan som vabbar (av naturliga skäl i nuläget, han har ju ”bara” praktik). Det kan vara supermysigt att vabba men inte när det går ut över någon annan på jobbet (inställda möten, extra slit för en kollega, förstörd planering framöver och så vidare). Fast hoppas ni får en trevlig fredagskväll i sjukstugan ändå och att er lille kryar på sig 🙂

    • SannaM april 26, 2013 den 12:10 e m #

      Nä, det är verkligen plus och minus. Men, när jag väl tampats färdigt i mitt huvud så kändes det rätt skönt. Och nu har jag dessutom fått sällskap av min mamma! Trevlig kväll till er också!

  2. Sara Brännholm april 26, 2013 den 12:53 e m #

    Alltså jag har en jättekorkad, eller novis iaf, fråga. Hur får ni göra med vabbandet? ”Får” båda ni vabba, eller hur funkar detta? Jag är genuint jättenyfiken gällande alla saker som rent praktiskt funkar/inte funkar i regnbågsfamiljer. Kan inte du skriva om det 🙂

    • SannaM april 26, 2013 den 12:58 e m #

      Vi är lika mycket juridiska föräldrar båda två, så visst kan vi vabba 🙂 Min fru skrev på papper precis som killen i ett heteropar får göra (om de inte är gifta), så det var lätt som en plätt. Om barnet blir till i Danmark t.ex. behöver den andra föräldern dock närståendeadoptera – krångligt!

      Hmm, fick en fråga häromdagen om att skriva om när jag och min fru träffades, och nu kommer detta från dig… skoj skoj, kanske får bli en liten personlig bloggserie om regnbågsfamiljsskapandet då! När jag hinner…

      • Sara Brännholm april 26, 2013 den 1:16 e m #

        Ja alltså, jag erkänner att jag är väldigt okunnig när det kommer till regnbågsfamiljer och jag har inte riktigt vågat fråga de homopar jag har känt, för att de inte har haft barn osv. Men dig vågar jag fråga, för jag bara iskallt förutsätter att det är okej 😉

      • SannaM april 26, 2013 den 1:37 e m #

        Haha, helt okej. Faktiskt, jag tycker det är bra att den som undrar ställer frågar – hur ska man annars få veta, liksom? Hellre det än att gissa sig till hur saker och ting fungerar 😉

  3. Helena april 26, 2013 den 1:03 e m #

    Ja, det är ett evigt pusslande för att få ihop det när det är dags för vab. Jag har ju inga kollegor som det går ut över, däremot har jag deadlines som jag ensam är ansvarig för att hålla, vilket kan krångla till det lite ibland. Hoppas ni får en mysig helg med din mamma! 🙂

    • SannaM april 26, 2013 den 1:36 e m #

      Tack, det ska vi ha 🙂 Faktiskt ska hon passa A imorgon natt så vi får bo på hotell – wooho! Förstår det blir pussligt för dig, inte helt lätt att jobba med en treåring runt benen heller…

      • Helena april 26, 2013 den 6:14 e m #

        Åh, härligt! Då hoppas jag ni får det riktigt bra! Lägg er vid 21 så får ni värsta sovmorgonen 😉

  4. presens april 26, 2013 den 3:45 e m #

    Så länge barnet har fyllt…8 månader (jag tror att det är angivet i dagar) får vem som helst vabba, som avstår arbete för att vårda barnet. En bonusförälder, en mor- eller farförälder, eller grannen, kan vabba.

  5. presens april 27, 2013 den 7:17 f m #

    Och förresten var det inte så krångligt att adoptera. Fruktansvärt irriterande att det skulle behövas, men själva processen var ändå smärtfri (för mig i alla fall).

    • SannaM april 27, 2013 den 7:30 f m #

      Det är nog lite olika, har jag förstått det som. I Stockholm kan det variera rejält från stadsdel till stadsdel, och det kan ta lång tid. Men, förhoppningsvis blir de bättre och bättre på hur de ska göra…

      Ang, vab, just det! Det är väl samma sak med ”vanlig” föräldraledighet också, att man kan ge bort dagar?! Nä, försäkringskassan är inte min starkaste sida. Men ska skriva något om hur Adrian blev till i dagarna i alla fall. Många som inte har en aning, få som vet att det går att göra i Sverige tex.

Kommentera

