Jag var fast besluten: Henne ska jag ha!

27 Apr

Strax väntar ett dygn utan barn för mig och min fru. Min mamma ska ta den febriga Adrian och vi ska gå på stan i lugn och ro, äta riktig mysmiddag och sedan bo på hotell. Vilken grej va? Hotellfrukost, säger jag bara – finns det något bättre? Typiskt bara att Adrian skulle bli sjuk just nu, men han är trygg med mormor som tur är.

Vi träffades för snart fem år sedan, jag och Lisa, som hon ju faktiskt heter. Det var tidig sommar, det var på Skansen och vi skulle båda jobba där under sommarhalvåret. Lisa för typ sjätte säsongen och för mig var det Skansenpremiär. Vill man vara riktig romantisk så kan man säga att det var ödet; hon hade egentligen tänkt bojkotta Skansen det året, och jag hade massa andra sommarplaner och hamnade där lite av en slump i sista sekund. Och det var tur, för det senaste året hade varit rätt mycket av ett helvete för mig, dels på grund av en kass relation som tog evigheter att avsluta, dels på grund av att jag (som vanligt) lyckats köra ihop det med 100% plugg och ett lärarvick på 40%. Till råga på allt tog jag några vårpass på Skansen också, och kollapsen var ett faktum där i början av juni. En underläkare sjukskrev mig till och med – men jag valde att jobba vidare redan två veckor senare, vilket alltså visade sig vara en lyckoträff.

När jag började inse att jag nog gillade tjejer under högstadiet kändes livet rätt hopplöst. Var skulle jag hitta någon annan lesbisk – som jag dessutom skulle bli kär i?? I Kalmar fanns det ju inte direkt någon, åtminstone inte i min ålder, och efter att jag råkat ut för en lite för kärleksfull tjej, som vägrade ta att nej och fortsatte hänga efter mig med påträngande sms, gjorde jag ett försök med en kille ett tag. Det gick inget vidare tyvärr…

Sedan åkte jag till Tyskland ett år, var på mitt allra första Frauenparty och jäklar, jag trodde jag kommit till himmelriket! Kvinnor, tjejer, brudar överallt och jag gick bara omkring där inne i den fruktansvärt höga musiken och cigarettröken och var fullständigt i chock. I positiv chock. Ett par dejter blev det, men i vanlig ordning ledde det inte till något riktigt bra. Jag trodde rätt länge att jag var ett hopplöst fall.

Men, till slut så. Skansen var grejen, och där visade sig homo- och bisexualitet vara i stort sett lika vanligt förekommande som heterosexualitet i personalstyrkan – vet inte hur det blev så egentligen? Hbt-personer (ja, transpersoner fanns också) gillar allsång? Djur? Jag är dock inget fan av djur, och inte Lisa heller tack och lov, så där hade vi vår första gemensamma nämnare. Jag minns inte exakt när jag verkligen insåg att jag var förälskad i henne, men rätt så fort gick det och i min hjärna sattes ”Operation Fånga Lisa” igång rätt omgående (och som jag berättat tidigare var mina stalkingkunskaper rätt väl utvecklade sedan innan).

Jag…
– tisslade och tasslade med andra om min förtjusning
– såg till att få tag i hennes mobilnummer och hittade bra ursäkter att smsa henne
– skickade smicker-sms från tvärs över bordet
– klatschade henne till och med på rumpan vid lämpligt tillfälle, men det var nog inte ett av mina smartaste drag…
…och så vidare.

Hon var dock svårfångad, och när Skansensommaren var över trodde jag faktiskt att min chans att få henne också var över – men tänk, så blev det inte. Det blev dejter, det blev ihopflyttning, det blev inseminationskö, förlovning, graviditet, en fantastisk unge och bröllop. Och snart har vi varit gifta i ett år.

Att vara gift och dela sitt liv med någon man verkligen älskar är rätt fantastiskt, om man (som vi) är sån att man inte riktigt trivs med att vara ensam. Det enda som möjligen är lite trist är att den där känslan av ”att vara lesbisk är så coolt och exotiskt” liksom försvinner, och jag kan sakna den ibland: Spänningen! Wow, jag lever med en kvinna och det är precis som i L Word! Vi är skitsnygga, fräscha, framgångsrika, vi har vår lesbiska klick som vi hänger med och så vidare. Så är det ju inte riktigt, vi är ungefär lika vardagliga som alla andra.

Men just därför kommer en myshelg som denna väldigt lägligt! Jag har just lett ett spinningpass och känner mig extremt vältränad och snygg (nåja) och nu väntar som sagt en glassig heldag och helkväll och helnatt, bara vi två, i solen, med middag och lite piffiga kläder framåt kvällen. Och då kommer jag definitivt få ett liiitet uns av den där känslan tillbaka, att vi är ett aningen bättre och mer spännande par än alla andra… För det är vi ju?

9 svar to “Jag var fast besluten: Henne ska jag ha!”

  1. Lo april 27, 2013 den 12:59 e m #

    Åh, jag älsk-hatar den där pirrande känslan när man inte riktigt vet hur den andre känner och går omkring och gissar, tolkar signaler och de där första trevande signalerna man själv försöker sända ut och sen undrar om den andre uppfattade dem rätt och i så fall vad hen tänkte osv.

  2. Sandra på Stökboet april 27, 2013 den 5:08 e m #

    Näe det finns inget bättre än hotellfrukost! Men Skansen alltså, vilken grej 😉 Ha det så härligt nu, passa på att njuta av barnledigheten 🙂

    • SannaM april 28, 2013 den 10:52 f m #

      Det gjorde vi 🙂 Fast nu är det skönt att vara hemma med den lille sjuklingen igen…

  3. M-L april 27, 2013 den 8:18 e m #

    Härligt, känner igen mig fast det är 28 år sedan. Kärleken är ”universiell”. Hotell och framförallt roomservice är mycket trevligt. Njut, Adrian är i goda händer.

    • SannaM april 28, 2013 den 10:53 f m #

      Det gjorde vi! Är dock lite ”bakis” av all mat – massa mat igår kväll och hotellfrukost i morse, puh…

  4. Matilda // Flatbloggen april 27, 2013 den 10:25 e m #

    Åh! Mysigt 🙂 Älskar lesbiska kärlekshistorier, haha 🙂 Hoppas ni får det gott!

    • SannaM april 28, 2013 den 10:53 f m #

      Haha! Tack, det var toppen!

Trackbacks/Pingbacks

  1. Frågor som aldrig tar slut! | mina Sanna ord - juni 4, 2013

    […] kärlekshistorier? Tackar som frågar! Jag bjuder på min egen lesbiska kärlekshistoria här, men i övrigt kan jag tipsa om filmerna If these walls could talk 2, Kyss mig, Desert Hearts, Two […]

Kommentera

