Och nu kommer vi säkert bli magsjuka på köpet

29 Apr

Jag tänkte egentligen skriva ett inlägg om att resonera och analysera genus och maktstrukturer på ”högre nivå” apropå det här inlägget av Lady Dahmer, men så sitter vi här på barnakuten sedan snart fyra timmar – förmodligen helt i onödan som vanligt. Hittills har dessa timmar bestått i att jaga galen unge, som istället för att sitta och mysa i en mammas famn har yrt runt som en vilde, klättrat i soffor, flyttat möbler, envisats med att peta på sjuka bebisar och hittat varje möjlighet att rymma från väntrummet.

Och som sagt: Förmodligen helt i onödan, för med största sannolikhet har han ingen urinvägsinfektion utan bara något jäkla sår på snoppen som hindrar honom från att kissa. Typiskt lesbiska mammor som inte har en aning om snoppar, tänker ni nu – men det var faktiskt läkaren som skickade hit oss, och oj vad Adrian har skrikit och varit förtvivlad idag… Stackarn. Och stackars min fru som också är sjuk men här ändå, och stackars mig som inte är gjord för att hantera stress som denna.

Vi är egentligen otroligt bortskämda. Adrian var stor och stark när han föddes (så fort han hittade andan där i akutrummet), han åt som en häst från start (och kräktes därefter), han hade inte kolik (bara ett jäkla humör), han har haft få och lindriga infektioner (förutom vattkoppor lagom till vårt bröllop) och sedan han började förskolan har han faktiskt varit friskare än de flesta (det var jag som fick kräksjukorna). Trots parenteserna så ska jag inte klaga. Vi har ett friskt barn liksom, och det är väl därför som vi (jag) är lite sämre att hantera hans sjuka stunder.

Mitt problem till att börja med är att jag blir så himla orolig och att jag är extremt blödig. Och för det andra har jag noll tålamod och nerverna utanpå när det kommer till situationer jag inte kan kontrollera. Föda barn utan smärtlindring – inga problem, då var det ju jag som bestämde, men kommer jag vara lika bra på att stötta när min fru ska föda så småningom? Puh, jag får träna. Om Adrian skriker i mer än tre minuter får jag lätt panik, så tänk då hur det ska bli med två barn att oroa sig för?

Nu är det dock nuet som gäller, och nej, inga fler barn på gång än. Adrian kissade nyss – score! – så eventuellt börjar vi se ett litet ljus i denna tunnel. Jag sätter allt jag äger och har på att urinprovet inte visar något och att den enda följden av akutenvistelsen blir en fruktansvärt trött och överjävlig tisdag…

image

image

…och förmodligen ytterligare en magsjuka efter att ha hängt bland sjuklingar en hel kväll. Adrian har ta mig sjutton slickat och tuggat på allt i det här väntrummet.

2 svar to “Och nu kommer vi säkert bli magsjuka på köpet”

  1. Lisa - MondoCane april 30, 2013 den 7:07 f m #

    Var det urinvägsinfektion?

    • SannaM april 30, 2013 den 7:55 f m #

      Nej, det är någon annan infektion som kommer gå över av sig själv om han får bada mycket, typ. Som vi misstänkte. Han har ju haft så hög feber sista dagarna att han inte velat bada, i kombination med att han varit varm och svettig, så bakterierna har väl frodats där nere. Stackarn. Extra alvedon så länge blir det!

Kommentera

