Feber

2 Maj

Jag tycker verkligen inte om det här. Varje gång jag under dagen har tagit en värktablett och det har gått någon timme, ja då tror jag ju att jag är frisk igen. Helt och fullt övertygad. Lite ont i halsen och ser ut som sju svåra år i fejset – men äsch då, nu är jag nog frisk!

…och så löper ytterligare några timmar och det börjar krypa i kroppen igen. Känns lite som i början av graviditeten faktiskt, molvärk i ryggslutet och allmänt skum känsla i kroppen som sedan övergår i ren och skär jäkla feber. Vafalls?

Jag har liksom varit fast besluten sedan i tisdags eftermiddag att oavsett vad så ska jag till jobbet på fredag!! Superviktiga muntliga redovisningar i två klasser, muntligt nationellt prov i en klass, en fjärde klass som helt enkelt behöver mig – deras riktiga lärare – för att det ska bli något. Och så har vi ju det gamla vanliga: Det jag inte gör i morgon måste göras senare – och det som eleverna gör med någon annan i morgon, det måste jag planera.

Faktiskt fick jag en enkät från Lärarnas Riksförbund idag som handlade just om lärares arbetsmiljö. En av frågorna var om jag någon gång hade gått till jobbet fast jag egentligen borde stannat hemma, och varför i så fall. Mitt svar på fråga A: Ja! På fråga B: För att jag annars måste ta igen allting efteråt. Blir intressant att ta del av hela resultatet så småningom…

Men nu blir det nog så i alla fall. Den här feberkroppen får väl stanna hemma ändå och den här hjärnan får fortsätta träna på det ständiga: släpp jobbet nurå… Jag hoppas sannerligen det blir lättare med åren, men fram tills dess får jag älta det som jag tror att min morfar har sagt någon gång:

”Du ska arbeta för att leva, inte leva för att arbeta.”

image

Med tillägget: Även du som är lärare.

2 svar to “Feber”

  1. Helena maj 3, 2013 den 8:47 f m #

    Det låter som klockren influensa det där 😦 Tyvärr inget annat att göra än att ta det lugnt. Jag förstår att det känns jobbigt att vara hemma, men tänk på alla barn du skulle riskera att smitta om du gick till jobbet. Krya på dig!

    • SannaM maj 3, 2013 den 8:51 f m #

      Nej, det är väl så. Drygt, men alla ska vi genomlida detta någon gång om året antar jag! Tack!

Kommentera

