Ökad kontroll ger inte förbättrade resultat

3 Maj

Hur ofta ska man behöva säga detta?

Jag roade mig med att titta på en liten trevlig skoldebatt mellan Ibrahim Baylan och allas vår Jan ”Janne Banan” Björklund på TV4 News under förmiddagen. Förutom att Björklund, istället för att sakligt bemöta Baylans frågor och påståenden, valde att fnissa överlägset, skaka på huvudet, klappa Baylan på axeln och sjuttioåtta gånger poängtera att ”förändring tar tid!”, så kom naturligtvis den gamla vanliga lösningen på alla skolans problem:
Tidigare Betyg™ och Fler Nationella Prov™ i lägre årskurser!

Jag blir alldeles mållös inför detta påstående. Att Björklund på riktigt, klart och tydligt säger att ”vi måste upptäcka vilka barn som behöver särskilt stöd genom tidiga nationella prov och betyg”. Men hallå, vem är det som upptäcker om elever behöver mer stöd? Inte är det proven eller betygen, det är för sjutton läraren! Och de allra flesta lärare är inte dumma i huvudet, vi ser förstås vilka elever som halkar efter redan från början, vi ber om ökade resurser – men vi får inga resurser och vår egen tid och kompetens räcker inte till (för vi är lärare, inga specialpedagoger eller kuratorer). Klasserna är fortfarande lika stora, specialpedagogerna och kuratorerna för få och för osynliga och klyftorna mellan välfungerande och inte alls fungerande skolor är för kraftiga.

Så nej. Tidigare betyg och fler nationella prov kommer inte hjälpa det ”sjunkande skeppet Svensk Skola” att nå över vattenytan igen. Varför frågar Björklund inte oss lärare istället? Bjud in lärare från hela Sverige till Riksdagen, låt oss berätta om vår vardag, låt oss visa våra scheman och till punkt och pricka tala om vad vi fyller våra dagar med, både den arbetsplatsförlagda tiden och förtroendetiden. Be oss komma med synpunkter och konkreta förslag på vad vi anser behöver förändras och förbättras precis just nu – gissa inte!

Den här våren har varit fullständigt överbelamrad av nationella prov, ska jag tala om. I vecka 6 började det, och sedan har både sexor och nior  (nu talar jag enbart för högstadiet, där jag jobbar) haft nationella prov i stort sett varje vecka i något ämne. Prov som har stulit enorma mängder undervisningstid, prov som har stulit ännu mer av lärarnas tid – eftersom proven ska rättas och bedömas också. Sambedömning, sortering, rapportering, feedback till elever. Muntliga prov där små grupper av elever plockas ut av läraren flera lektionstimmar i rad, medan resten av gruppen får ha lärarlösa lektioner eller (undermålig) undervisning med vikarie.

Det är maj nu, och jag har precis avslutat sexornas nationella prov i svenska. Över tio veckor har det tagit av min (och deras) tid och energi, och nu blev jag dessutom sjuk, så proven är inte inrapporterade än. Under den här tiden har min formativa bedömning och den ordinarie undervisningen med sexorna definitivt varit av sämre kvalitet än den annars är. Och som bekant är det inte bara i svenska eleverna har nationella prov; det gäller även matematiken, engelskan, alla SO-ämnen och alla NO-ämnen. Vissa lärare undervisar både sexor och nior, vilket innebär mer än dubbel arbetsbörda – utöver ordinarie arbetsuppgifter.

Utöver detta tillkommer att vi numera ska sätta betyg från årskurs 6. Som jag har skrivit tidigare så tar betygsättning tid. Med det förra systemet hade jag haft 60 betyg att sätta nu till sommaren – nu blir det 130 istället. Och varje betyg ska vara extremt noga underbyggt och dokumenterat. ”Vadå, koll på elevens utveckling och kunskapsnivå måste du ju ha ändå!” tycker kanske någon, men riktigt så enkelt är det inte. Självklart har jag som lärare koll på mina elever, deras styrkor och utvecklingsområden och självklart ska jag fortlöpande ge dem feedback på vad de behöver träna extra på – men i och med betygsättningen och ökade krav på dokumentation så måste jag spara allt. Och all undervisning måste resultera i tydliga underlag, så att jag har något att visa upp när elever eller föräldrar sedan ifrågasätter min betygsättning (för ni har väl inte missat att vi lärare har extremt låg status också, och att väldigt många därför tvivlar på vår kompetens?).

Vad jag tycker om betyg som fenomen skrev jag lite om igår (även om jag i det inlägget inte riktigt kom fram till något verkligt vettigt, får se om jag utvecklar senare), och jag menar inte att regeringen på studs borde avskaffa de nya betygen i årskurs 6 och 7. Men att, som Björklund, komma och säga att det är tidiga betyg och fler nationella prov som kommer få den svenska skolan på fötter igen… Där är han helt och hållet ute och cyklar.

Mer om mina tankar om skolan och Björklund & co’s skolpolitik:
Alla lärare ska väl vara de bästa lärarna?
Hur kan statusen höjas om vi fortsätter klanka ner på lärarna?

Annonser

5 svar to “Ökad kontroll ger inte förbättrade resultat”

  1. Erika maj 3, 2013 den 4:47 e m #

    Jan Björklund har som skolminister i princip skjutit stora kanonhål i det sjunkande skepp som den svenska skolan är. Alla som inte har någon direkt koppling och kännedom om skolan (dvs. inte är lärare eller elever) är väldigt snabba med att påpeka vad som är fel. Undrar hur de skulle känna om någon ansågs sig ha bättre koll än de själva på vad som fungerar och inte fungerar på deras arbetsplats? Bara för att du gick i skolan för 10/20/30/40/50 år sedan betyder det inte att du vet hur det ser ut och fungerar i skolan idag. Inte ens föräldrar till barn som går i skolan kan säkert veta. Jag anser mig inte ha full koll på den svenska skolan idag, om en inte räknar universitetet/högskolan, eftersom det är två år sedan jag tog studenten och saker och ting förändras. Självklart kan en ha åsikter om den svenska skolan ändå, men det är löjligt att ifrågasätta elevers och lärares upplevelser. Framförallt blir jag irriterad på de som påstår att det var bättre för (med ”riktig student” osv.) för skolans utveckling måste spegla samhällets utveckling och vi lever inte på 40-talet. Sedan finns ju alltid de som tycker att resultaten är allt som räknas och att vi därför bör snegla på Finland – utan att reflektera över varför Finland har haft så många skolskjutningar. Jag tycker i alla fall att det är viktigt att eleverna även mår bra i skolan. Nu blev det här jättelångt, sorry!

    • Håller med dig helt och fullt! Är oändligt trött på alla som tror sig veta hur läget i skolan är – och värst av allt är förstås att en av dessa lösa tyckare är vår egen skolminister. Det är jätteviktigt att elever mår bra i skolan, det håller jag helt och fullt med om, så på det viset ska vi definitivt inte gå bakåt i tiden (för som du också säger så går ju tiden per automatik framåt…). De största negativa förändringarna har skett de senaste tio, eller ja, bara fem åren, det kan t.ex. min mamma vittna om som har jobbat i skolan i 20 år nu. Med andra ord: Under Björklunds tid.

      • Erika maj 3, 2013 den 8:43 e m #

        Jag är väldigt glad att jag hann gå ut grundskolan innan de nationella proven i SO-och NO-ämnena infördes, för jag är övertygad om att jag hade lärt mig ännu mindre om dessa också skulle hunnits med. Det ständiga kravet på dokumentation visar i mina ögon på att många inte tror på lärarnas kompetens. Naturligtvis är det viktigt med underlag, jag har själv bråkat med lärare som har slarvat bort mina uppsatser/prov, men det får inte gå till överdrift. Jag kan som elev, bara hålla med din mamma. Jag tyckte att skolan var bättre innan valet 2006, för efter det har jag upplevt så otroligt mycket förändringar till det sämre. Jag tyckte till exempel att det var alldeles lagom att få betyg för första gången i åttan. Med tanke på att en ändå fick skriftliga omdömen i alla ämnen innan dess så tror jag inte att de betyg en fick kom som en chock för någon! Jag tror dock att det hade varit för tidigt för mig att få betyg redan i sexan. Jag beundrar verkligen alla som orkar vara lärare idag, för även om jag har haft min beskärda del av dåliga lärare, så har de som varit bra verkligen kämpat för sina elever och påverkat vem jag är idag:)

Trackbacks/Pingbacks

  1. Så mycket verklig vardag som det bara kan bli | mina Sanna ord - maj 5, 2013

    […] Här har jag själv bloggat om skolpolitiken och Jan Björklunds galna uttalanden och ständiga uppfattning om att fler prov och betyg får eleverna att lära sig mer. Ja, och nu tänker vissa av er att eh ja, jag har läst det redan?! men enligt statistiken var det tamejtusan på tok för få som läste detta inlägg – ren dumhet av mig att publicera sådana viktigheter en fredagseftermiddag. Nu är det dessutom strax dags för partiledardebatt på TV, bland annat om skolan om jag har förstått det rätt, så då passar det finfint att påminna er om att läsa det här! Själv vet jag inte om jag kommer se debatten i sin helhet faktiskt, är osäker på om min söndagshjärna klarar av det… och på söndagar har jag och Lisa dessutom våra deckarmyskvällar, så vi får se. Som den dedikerade lärare jag är borde jag väl, men det går alltid att titta på väl valda klipp i efterhand. […]

  2. Betyg motiverar inte den omotiverade och stöder inte den som är i behov av stöd | mina Sanna ord - mars 24, 2014

    […] (enda) sättet att upptäcka var elever befinner sig i utvecklingen. Då skrev jag inlägget ”Ökad kontroll ger inte förbättrade resultat” samt även debattartikeln ”Tidigare betyg tar tid och gynnar få”. Idag skulle […]

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: