Det är inte okej att vägra ”hen”!

6 Maj

Kommer ni ihåg för tio år sedan när det fortfarande ansågs helt legitimt att i svenska skolor (och andra offentliga rum) att diskutera huruvida homosexuella skulle få skaffa barn eller inte? Liksom som en del i ett ”toleransarbete” eller som ett sätt att träna elever i argumentation? Och nu menar jag inte att sådant är helt försvunnet nu för tiden, många (heterosexuella) tycker än idag att den frågan är högst relevant och rätt ställd, vissa av dessa sitter i vår egen riksdag – men på ett generellt plan, eller åtminstone den politiskt korrekta och för många självklara hållningen är att nej, den frågan ställs inte till en grupp högstadieelever eller helst inte i något offentligt rum över huvud taget. Varför? Jo, dels för att det öppnar upp för att ett ”nej” är okej, dels för att det automatiskt presupponerar en diskussion om ”den andre”, om den som inte finns i klassrummet samt dels förstås att samhället sedan länge sagt sitt i denna fråga: det är juridiskt möjligt och därmed tillåtet för alla att skaffa barn i tvåsamhet. Och trots att väldigt många fortfarande är överens om att homosexualitet inte finns i högstadiet så finns det ändå i folks medvetanden, och att öppna upp för homofobi i ett klassrum är helt enkelt inte lagligt enligt Diskrimineringslagen. Så, min tes och min starka förhoppning är att den typen av frågeställningar är i stort sett utdöd i Sveriges klassrum.

Men så har vi det här med ”hen” och stockholmsskolan som nyligen införde ett enskilt, könsneutralt omklädningsrum för personer som inte känner sig bekväma att byta om hos killarna eller hos tjejerna; som på ett eller annat vis inte känner sig bekväma som killar eller tjejer i normens bemärkelse – och nu har samma typ av diskussion som jag själv upplevde om homosexualitet när jag gick i högstadiet blossat upp igen, och anses av många som helt legitim och rimlig att föra. ”Jag håller inte med dig, men du får såklart tycka vad du vill”, kan man läsa i kommentarsfält på bloggar, eller: ”Alla tycker ju inte att genus är viktigt och det kan vi inte tvinga någon till.” Och i många skolor skulle det definitivt ses som en icke-fråga om någon på elevrådet tog upp att de ville införa ett tredje omklädningsrum – även på en skola där arbetet mot mobbning och kränkande behandling tas ”på största allvar”.

Jag kan inte tvinga någon att uppfostra sina barn genusmedvetet, men det menar jag är en annan sak (och den som motsätter sig har ju dessutom missförstått vad genus innebär, vill jag bestämt hävda…). Pronomenet ”hen” syftar som bekant dels till att göra språket mer könsneutralt och är ett alternativ till ”han” och ”hon” när vi inte känner till könet eller när vi inte vill eller behöver ange kön. Utöver detta är det ett tredje alternativ för personer som inte identifierar sig med någon av de två juridiskt möjliga könskategorierna – som psykiskt och/eller fysiskt befinner sig bortom eller mellan kategorierna ”man” och ”kvinna”. Jag syftar på exempelvis intersexuella personer och intergenderpersoner, det vill säga personer som kan räknas in under det vida begreppet ”transpersoner”. Och ett förnekande av ”hen”, ett öppet förlöjligande och avståndstagande från detta lilla ord innebär även ett förnekande och ett avståndstagande från en grupp personer i vårt samhälle. Det är ingen teori, inget hittepå, inget vänster- eller feministtjafs – det handlar om riktiga människor. Precis som i den för tio år sedan socialt accepterade diskussionen om homosexuellas rättigheter; den diskussionen som numera känns förlegad och fördomsfull.

Transpersoner omfattas dessutom också av diskrimineringslagstiftningen sedan 2009, det får inte glömmas bort!

Så, till alla er som själva tycker att ”hen” är ett viktigt och användbart ord – men som ändå har förståelse för att folk vägrar ta till sig det: Sluta med det! (eller, förståelse kan du väl få ha, men tala om för motståndarna varför det inte är okej att tycka så.)

Och till alla som påstår att ”hen” är en modefluga som vi kommer skratta åt om tio år: nej, det är er vi kommer skratta åt och den (hen!) som fortfarande kommer tala fördomsfullt om ”hen” om tio år kommer ses på samma sätt som en homofob gör nu.

9 svar to “Det är inte okej att vägra ”hen”!”

  1. Helena maj 6, 2013 den 2:56 e m #

    Bra skrivet! Det jag kan ha förståelse för är att folk har svårt för att börja använda ett nytt ord och just pronomen är väl den ordklass som är minst rörlig och mottaglig för förändringar. Men det handlar främst om en vanesak, ju vanligare det blir desto mer naturligt känns det att använda ordet. Det som framför allt gör att jag har svårt att respektera ”hen-motståndarna” är att de inte har några riktigt vettiga argument för sitt motstånd, eftersom alla argument som brukar framföras endast bygger på deras egna antaganden om ordet, dess bakgrund och dess syfte, inte den verkliga bakgrunden eller det verkliga syftet. Om de i alla fall kunde debattera med argument som faktiskt bemöter ordet och dess funktion skulle jag i alla fall kunna överväga att lyssna.

    • Ja, så klart, det håller jag med dig om – det tar tid innan ett ord känns rätt i munnen liksom (och man behöver ju inte heller tvinga fram ett bra tillfälle att använda det), men just det där motståndet och smutskastningen är verkligen inte okej. Efterlyser precis som du bra motargument, men det finns väl inga sådana helt enkelt… och då funkar det alltid att köra med ”du vill göra mig könlös!” eller något annat skojigt.

  2. Linn maj 6, 2013 den 4:22 e m #

    Du sätter ord på precis det jag själv känner i denna fråga. ”Hen” är ett superpraktiskt och, ur jämställdhetsperspektiv, jätteviktigt ord och som svensklärare tycker jag det är väldigt kul att en såpass statisk ordklass som pronomen också kan uppdateras lite!
    Vad gäller henmotståndare säger jag bara: BLÄÄÄÄÄRK! Jag orkar inte förklara gång på gång varför de är korkade (jag säger självklart inte det till dem) och varför ”hen” är nödvändigt idag. Det bästa (läs: sämsta) argumentet är just ”meh! du vill göra mig könlös, det är diskriminering faktiskt, och jag tar illa upp när du försöker förtrycka mig!” ÅÅÅÅÅHH HÅLL KÄFTEN JÄVLA DUMHÖVVE!

  3. lady dahmer maj 12, 2013 den 10:33 f m #

    heeeeej….. du funderar inte på att typ låta mig fixa din design lite? WordPress.com är begränsad dock, men jag kan ju småtrolla lite. Speciellt om du uppgraderar så att du kan ändra i css’en. Säg till! Jag gör det gratis isåfall.

    • Halloj! Och välkommen hit 😀 Du, jag är extremt sugen på att fixa min design! Själv har jag noll kunskaper kring sådant och har förgäves sökt med ljus och lykta efter ett färdigt tema som ska kännas rätt ”bara sådär”. Så… du får hemskt gärna hjälpa till! TACK så schysst!! Vad kostar uppgradering? Måste kolla…

  4. Josefin juli 24, 2013 den 7:24 e m #

    Hej! Jag började följa din blogg för någon månad sen och vill bara säga att du skriver fantastiskt bra! Du får en verkligen att tänka efter ordentligt och förklarar och argumenterar för allt så himla bra. Känns verkligen som att man bara blir klokare och klokare av att läsa allt du skriver! 🙂

    Sen vill jag bara flika in att (enligt mina erfarenheter) så är TYVÄRR inte ”diskussionen” om huruvida homosexuella borde få skaffa barn eller inte utdöd i skolvärlden – jag gick just ut gymnasiet och har under min skolgång flera gånger stött på ämnet som en legitim diskussion i klassrummet. Dessutom har det hänt att jag varit den ENDA i diskussionsgruppen som tyckt att det är en självklarhet (och då fått ”motargument” som ”ett barn behöver faktiskt både en manlig och kvinnlig förebild” osv…) – skrämmande…

    • Hej och tack så mycket för fina ord! Hoppas du står ut med färre uppdateringar såhär under sommaren bara 🙂

      Ja, kan tänka mig att det fortfarande finns många lärare som tycker att det är helt legitimt att diskutera ”den avvikande” på det sättet i klassrummet. Suck.

Trackbacks/Pingbacks

  1. Jag har sagt det förr och jag säger det igen: Det är inte okej att vägra ”hen”! | mina Sanna ord - juli 24, 2013

    […] och anledningen till detta har jag tidigare – klart och tydligt – beskrivit i inlägget Det är inte okej att vägra ”hen”! som jag hänvisar till direkt, istället för att förklara samma sak igen och igen (att länka […]

Kommentera

