Inte direkt någon skandalrubrik

7 Maj

På tal om det jag skrev igår om fler män i förskolan så tänkte jag bara bjuda på den här lilla notisen i dagens DN – skriven av min ”favorit” i redaktionen:

wpid-2013-05-07-20.02.59.jpg

”Får man föreslå att Arnholm börjar med att skrota kravet på registerutdrag vid anställning. Om jag vore man och det krävdes att jag först skulle bevisa att jag inte är dömd pedofil så skulle jag inte söka mig till barnomsorgen.”

Alltså, jag undrade först om detta var ett halvlyckat aprilskämt, men av dagens datum att döma kan det inte röra sig om det. Har Kjöller missat att alla som jobbar inom barnomsorg och skola (och ja, inom en hel massa andra yrken) måste lämna ett brottsregisterutdrag vid anställning? Varför skulle en man som söker sig till förskolan känna sig extra kränkt? Och betyder detta att Kjöller på allvar tror att detta är anledningen till att så få män vill bli förskollärare – att de känner sig dömda redan på förhand?!

Att brottsregisterutdrag ska lämnas över huvud taget finns det förstås de som har åsikter om, men att koppla samman detta med det faktum att det saknas män i förskolan… håhåjaja. Knappt värt att nämna en sån här liten notis egentligen, men jag tyckte att det var lite roligt – särskilt med tanke på att det var Hanne Kjöller som för ett par veckor sedan ville jämställa fördomar med ”livserfarenhet” och tog upp exemplet att hon aldrig skulle uppmana sin dotter att be om hjälp av en man om hon går vilse i tunnelbanan. Med det resonemanget som utgångspunkt borde väl ”livserfarenheten” säga oss att det trots allt finns män som förgriper sig på små barn och att det därmed är rimligt att be om ett registerutdrag?

Ibland blir jag bara så fascinerad över hur folk tänker…

7 svar to “Inte direkt någon skandalrubrik”

  1. Calle maj 7, 2013 den 9:30 e m #

    Var inte Hanne Kjöller också en av dem som intensivt försvarade ”Mangamannen” och hans rätt att inneha tecknad pedofilporr i yttrandefrihetens namn?
    Ibland blir jag också fascinerad över hur folk tänker…

    • Åh, det var det säkert. Den där Hanne verkar inte vara någon särskilt intelligent person. Men visst, stora dagstidningar måste väl låta alla vara med?!

      • genus SCHMENUS juni 16, 2013 den 6:32 e m #

        Måste de verkligen det. Alltså det beror på vad en menar med ”låta alla vara med”. Som i alla plattformar i samhället, ja. Men en person som verkligen brister i kunskap, som är så otroligt lätt att ta reda på, måste verkligen dessa få utrymme att skriva i stora tidningar? Tycket inte det är helt rimligt faktiskt

  2. Helena maj 8, 2013 den 7:57 f m #

    Alltid lika trevligt att se folk uttala sig om saker de inte har någon koll på… Själv blev jag smått irriterad när jag läste DN på nätet igår (vi har ingen prenumeration) och då hade det kommit en artikel i deras serie om skolan, den här gången om att lärarna har så mycket administrativt arbete att de inte hinner med undervisningen ordentligt. Grejen var bara att för att läsa denna artikel var man tvungen att ha DN Plus, vilket inte behövdes till de andra delarna i serien. Det innebär alltså att färre kan läsa just den delen, vilket kändes lite typiskt.

  3. Anna maj 8, 2013 den 8:01 e m #

    håller med Sanna. Och jag tycker du ska maila ditt inlägg till HK!

Kommentera

