Kärleksdagar på schemat

7 Maj

Efter att ha varit sjuk/vabbat i över en vecka är schemat sannerligen mer fullspäckat än vanligt och min hjärna hanterar samtidigt och till mitt stora förtret stress betydligt sämre än vanligt. När att göra-listan är lång tenderar jag dessutom att prioritera lite knasigt – jag väljer helt enkelt att göra det som känns mest inspirerande först. På den nuvarande listan är det utan tvekan det stundande kärlekstemat som känns mest inspirerande. Två heldagar med åttorna där vi helt och fullt ska ägna oss åt kärlek, relationer, vänskap, viktigheter.

Lätt är det dock inte… Förutom en skolinformation från fantastiska Rfsl så tänkte vi visa någon film (vilken? Max en timme lång!), jobba med bild och text på ett härlig kreativt sätt, ha frågestund om kroppen, känslorna och tankarna, ha workshop (men exakt hur?) och så ska skolsköterska och kurator vara med på ett hörn. Egentligen tycker jag att varje dag ska vara en kärleksdag, men visst är det ändå fint att vi kan ägna två hela skoldagar åt detta eminenta tema också.

Jag vet att ni är riktigt skarpa, ni som läser min blogg och jag vet dessutom att flera av er fortfarande går i skolan – eller har starka minnen från skolan – så därför vill jag hemskt gärna ha er hjälp! Inspirera mig! Ge mig tips! Vad borde vi ta upp? Hur borde vi ta upp det? Vad ska jag helst stryka från schemat? Fällor att se upp för? Tips på filmer, övningar och diskussionsfrågor? Bring it!

Det är mycket nu…

KRLEK_~1

Istället för ett heteropar i solnedgången.

16 svar to “Kärleksdagar på schemat”

  1. schmenus maj 7, 2013 den 10:09 f m #

    Nu känner ju dina åttor säkerligen varandra väldigt väl till utseende och liknande, men jag tänker lite på det här med att vara snäll och kärleksfull mot sig själv också, något som ofta glöms bort när det pratas om att det ska vara kärleksdagar. Jag såg den här videon (den är längst ner på sidan när du gått igenom teckningarna) igår och blev sjukt inspirerad av hur detta var gjort:
    http://www.buzzfeed.com/ellievhall/sketch-artist-experiment-proves-women-are-more-beautiful-tha

  2. Lisa - MondoCane maj 7, 2013 den 10:42 f m #

    Jag sitter och funderar, men allt blir bara så deppigt. Jag funderar på detta att kärleken skall övervinna allt (inte sant), att kärleken är det viktigaste i livet (inte nödvändigtvis sant heller), hur man behandlar den man älskar och hur man inte får behandla den man älskar, att den som älskar en mest inte alltid är den som behandlar en bäst…. Det blir ju inte så glada dagar om allt handlar om våld, depressioner, förminskande av sig själv och skilsmässor. Då blir ju de andra dagarna roligare i jämförelse, kan jag tro. Alla blir jättelättade att kärleksdagarna är över, så ni kan slappna av och läsa lite om slaget vid stalingrad sen.

    Skall fundera vidare.

    • Ajaj, deppigt värre du 😉 Jag tror inte att eleverna har någon bild alls av att kärlek kan innebära våld och förminskande, faktiskt, de verkar vara rätt så amerikaniserade, så att säga. Så kanske en liten sådan aspekt bara kan göra nytta… Återkom gärna om du kommer på något briljant! Eller halvdant, också helt okej 🙂

  3. Knyttet maj 7, 2013 den 10:47 f m #

    Sex på kartan, är väl en klassisk film att visa om man man skall tala om sådant. Är ju mer sex än kärlek dock kanske. Annars tycker jag att svårigheten när man jobbar med sex och samlevnad i skolan är just att mycket av materialet finns är inriktat på negativa aspekter och risker med sex, och ganska lite på lust och njutning och det härliga i kärlek och relationer.
    Ses offline? – är ett bra material att arbeta med om man skall fokusera just på sex och internet annars.

    • Tack så jättemycket för tipsen!! Ska spana in. Känner igen Sex på kartan men har inte använt/sett själv. Jag har aldrig anordnat någon sån här dag alls, faktiskt. Jag tänker ett positivt fokus främst, bara något litet om kärlekens baksidor faktiskt. BRYT! är toppen, det materialet kommer vi säkert använda på ett eller annat vis.

  4. Knyttet maj 7, 2013 den 10:48 f m #

    BRYT! är ju också ett bra material i samband med att man kanske diskuterar normer, fast kanske inte om kärlek direkt men man kan kanske styra det åt det håller.

  5. Maax maj 7, 2013 den 11:01 f m #

    Det jag minns från ”kärlekstema”dagar och liknande under min egen skoltid, var att jag ofta tyckte det blev väldigt kliché många gånger; rosa fluff, gulligull, pojke-flicka-hålla-handen…
    Jag misstänker att du är rätt bra på att inte falla i heteronorm-fällan, men jag tänker också att det är lätt hänt att man fastnar i tvåsamhetsnormen, eller att kärlek enbart får betydelsen vara-kär-i, attraheras av, ha en intim relation, sex, osv, och man missar att kärlek också kan vara tillexempel vänskapskärlek eller kärleken i en familj, dvs den icke-sexuella kärleken (i grekiskan finns tre ord för kärlek; eros, filios och agape).
    Ibland kan jag tycka att man genom att betona eros-kärleken så missar man tillexempel personer med en asexuell läggning, eller personer som av olika anledningar valt ett liv i celibat, tillexempel i kloster, där kärleksgemenskapen är viktig och stark, men icke-sexuell.
    Jag möter många tonåringar som när de kommer i kontakt med människor i just klosterordnar, helt saknar förståelse för detta, vilket jag tror beror på att dels kärnfamilj, tvåsamhet osv är så starkt inpräntat i oss, men också att kärlek har kommit att förknippas med sex och en kärleksrelation med en sexuell relation.

    • Absolut, planen är att prata om kärlek i ett vidare perspektiv, utanför den heterosexuella tvåsamhetsnormen – den får de nog med dagarna i ända ändå… Håller med om att både tvåsamhet och sex ses som två fullständiga självklarheter, och att detta är en norm och inget måste behöver belysas.

  6. Helena maj 7, 2013 den 12:04 e m #

    Vilket spännande men svårt ämne! Det enda jag kommer att tänka på så här direkt är att jag önskar att alla kunde få med sig att relationer inte ska göra ont, vare sig fysiskt eller psykiskt. Om en relation gör en ledsen är det ett tecken på att något är fel. Workshopen kanske kan innehålla något om vad som är ett bra förhållande, dvs. vad gör en lycklig och vad önskar man från den andra personen?

    • Sant! När vi läser kärleksböcker nu så blir det liksom en självklarhet att relationer ”ska” vara lite destruktiva, eller den synen förmedlar vissa elever i alla fall. Man ska må lite dåligt, det ska inte gå att prata om allt… hur slår vi hål på den märkliga föreställningen?

  7. Erika maj 7, 2013 den 12:19 e m #

    Jag har inga som helst tvivel på att du är duktig på att få eleverna att ifrågasätta heteronormen, men när jag såg filmen som jag tipsade dig om tidigare (http://www.youtube.com/watch?v=3ROXTFfkcfo) så tänkte jag att jag gärna hade sett den när jag gick i högstadiet och den är bara 20 minuter, men väcker lite diskussion. Precis som Maax tycker jag att det är viktigt att kärlek inte bara handlar om att bli kär, utan också kärlek till vänner och familj. ”Love is all you need” handlar även om mobbning och om att vänner och familj inte kan acceptera en som en är. Risken tycker jag är att det blir ganska verklighetsfrämmande för eleverna om fokus bara ligger på vara kär i-kärlek vilket det enligt min erfarenhet lätt blir. De har antagligen större erfarenhet av och kan resonera mer kring kärlek till familj och vänner (kanske till och med kärlek till djur?). Kanske kan de göra collage eller skriva dikter om en viktig person/sak i deras liv? Kärlek kan ju också vara kärlek till något en tycker om, musik, idrott etc. En viktig sak som jag lätt tror glöms bort är kärleken till och relationen med sig själv. Det finns så många som har svårt att säga tre saker som är bra med dem men som lätt kan komma på tre dåliga saker. Samtidigt finns det jättemånga, framförallt tjejer(duktig flicka-syndromet), som värderar sig själva utifrån sina prestationer. Att lära sig älska sig själv är så otroligt viktigt! Angående workshopen så vet jag inte riktigt vad ni har tänkt er, men jag kan tycka att det är vettigt att diskutera kring vad kärlek är. Säg att eleverna får skriva ner vad kärlek är för dem (behöver inte vara övergripande, de kan få skriva flera saker om de vill) t.ex. att skratta så att en får ont i magen tillsammans med någon, att någon kommer ihåg ens favoritgodis och köper det till en, att kramas, att ligga och titta upp i himlen på molnen med någon, att bli glad av att titta på någon etc. Sedan kanske ni kan blanda alla lappar i en skål, sitta i en ring och skicka runt skålen, så får alla dra en lapp och berätta hur de tolkar det som står på lappen? Andra kan komma med input och sen kanske den som har skrivit lappen kan berätta om sin tanke? Eller så sätter ni ihop stora papper (eller använder ”ritrullar” om det fortfarande finns) så får eleverna skriva och måla vad kärlek är för dem där? Nu blev det här en jättelång kommentar och jag kommer säkert att komma på fler idéer, men jag brinner för skolfrågor och framförallt sådana här saker:)

    • Wow, här fanns många idéer! Ska plöja mig igenom din kommentar några gånger och absolut använda mig av dina tankar 🙂 Har sett halva filmen bara, fy vilken klump i magen jag får (är det av mobbningen eller det faktum att den bryter normen på det sätt som den gör? Hmm, får analysera min reaktion ytterligare tror jag!!). Filmen kan definitivt vara något att visa!

      • Erika maj 7, 2013 den 4:01 e m #

        Det var ju inte så längesen jag själv gick i skolan så jag har det i ganska färskt minne och vet hur bra sådana här dagar kan bli men tyvärr också hur dåliga de kan bli. Du verkar brinna så mycket för ditt yrke och det tycker jag är fantastiskt, så inspirerande!

      • Jag gör mitt bästa .-D Och jag hoppas verkligen att detta blir två riktigt bra dagar som de allra flesta känner sig nöjda med…

Trackbacks/Pingbacks

  1. Kärleksdagar på schemat… och nu behöver jag er hjälp igen! | mina Sanna ord - maj 22, 2013

    […] Kommer ni ihåg att jag skrev om att vi ska ha kärlekstema med åttorna? Nu närmar sig dessa dagar med stormsteg och jag planerar tillsammans med några kollegor en introföreläsning som ska väcka en massa viktiga och spännande tankar hos eleverna inför det resterande programmet. Föreläsningen, som gärna får innehålla viss interaktion eleverna emellan, ska vara 90 minuter lång och helst täcka… det mesta. Parallellt med denna föreläsning ligger dock en föreläsning med Rfsl, så en hel del gällande heteronormen och normkritik i största allmänhet kommer förstås täckas in där. […]

Kommentera

